X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
ניו-יורק טיימס: חידושי הטכנולוגיה מאפשרים לשאוב כמויות אדירות של גז טבעי בארה"ב ולהוזיל את הוצאות המדינה על אנרגיה
▪  ▪  ▪
גז טבעי. המזור לכל [צילום: AP]

קידוחי הגז הטבעי בארה"ב גדלים בקצב שלא היה כמוהו זה חמישים שנה, תורמים להורדת מחירי הדלק ושמים ללעג את ההנחה הרווחת ששדות הגז של ארה"ב שרויים במגמה בלתי נמנעת של ירידה. כך מוסר (יום ב', 25.8.08) העיתון ניו-יורק טיימס.
הגאות החדשה בקידוחי הגז מנצלת את חידושי הטכנולוגיה כדי לשחרר מלכודות גז ענקיות בשכבות סלע המצויות ברחבי צפון אמריקה. זמן רב האמינו הגיאולוגים שגז זה אינו אפשרי להפקה. הגז הטבעי הוא מקור האנרגיה הקונוונציונלי הנקי ביותר, ופולט פחות מזהמים הגורמים להתחממות הגלובלית, מאשר הנפט והפחם.
לתפוקה הגדלה והולכת של גז טבעי יש השלכות על הצרכנים והעסקים בארה"ב, אומר ניו-יורק טיימס. גידול באספקת הגז בעשור הקרוב יאט את הגידול בעלויות האנרגיה ויגביר את כושר התחרות של התעשיות עתירות האנרגיה.
עם זאת, לא הכל משוכנעים שהגידול באספקת הגז יכול להימשך עשרות שנים. "עדיין לא ברור מה גודלן של השכבות", אומר רוברט איינסון, מומחה לגז טבעי בחברת ייעוץ אמריקנית. אבל רבים בתעשיית הגז הטבעי מאמינים שעידן חדש עומד בפתח, ומקהלה גדלה והולכת של אנליסטים בוול סטריט וחברי קונגרס תומכת ברעיון זה. התחרות בין החברות על הזכות לקדוח גז חדש עוררה בהלה לזיכיונות ולקידוחים.
מתנת שמים
"זו כמעט התערבות משמיים", אומר אוברי מקלנדון, מנכ"ל חברת צ'ספיק אנרג'י, אחת ממפיקות הגז הטבעי הגדולות בארה"ב. "ממש בזמן שמחירי הנפט מרקיעים שחקים, ושאנחנו נאבקים עם קשיי הכלכלה, ומודאגים מההתחממות הגלובלית ושהסכנות לביטחון הלאומי נותרות עצומות, אנחנו מתעוררים ומוצאים את השפע הזה של גז טבעי סביבנו".
דמוקרטים בכירים בקונגרס מתייצבים לימין הגז הטבעי, ומתארים אותו כדלק האלטרנטיווי לענף התחבורה, שיוכל לשמש פתרון ביניים עד שהמקורות החלופיים של אנרגיה, כגון אנרגיית השמש ואנרגיית הרוח, יהיו כלכליים בקנה מידה נרחב.
אחד התומכים הנלהבים היא ננסי פלוסי, יו"ר בית הנבחרים, צירה דמוקרטית מקליפורניה. פלוסי טענה בתוכנית "פגוש את העיתונות" ברשת NBC כי ההשקעה שלה ושל בעלה, שנחשפה בשבוע שעבר בעיתון וול סטריט ג'ורנל, במניות חברה המייצרת גז טבעי לשימוש ברכב, אינה עומדת בניגוד אינטרסים, משום ש"אני משקיעה במה שאני מאמינה".
ציר בית הנבחרים, ראהם עמנואל מאילינוי, הגיש הצעת חוק שתגדיל את הטבות המס ליצרנים וצרכנים של גז טבעי ושתחייב התקנת משאבות גז לרכב בתחנות דלק מסוימות.
הטכנולוגיה השתנתה
תפוקת הגז בארה"ב גדלה בחמשת החודשים הראשונים של 2008 ב-8.8% לעומת התקופה המקבילה בשנה שעברה, קצב גידול שכמוהו היה רק ב-1959, בתקופת הגאות בקידוחים עקב מלחמת העולם השנייה.
רוב הגידול בא מהקידוחים בשכבת הסלע שבאזור ברנט שבטקסס, ליד העיר פורט וורת', שזוכה לפיתוח זה שנים אחדות. הגידול בתפוקת הגז עומד בניגוד מוחלט למגמת הירידה בתפוקת הנפט בארה"ב. שאיבת הנפט יורדת בהתמדה מאז 1970 ובעשור שחלף ירדה ב-21%.
אזור ברנט הוכיח כי באמצעות שימוש בטכנולוגיה חדשה ניתן להפיק כמויות גדולות של גז. אבל בעת האחרונה שמו החברות את עיניהן על שכבות סלע חדשות שעשויות לספק כמויות הרבה יותר גדולות של גז מאשר שכבת ברנט. בדיקות שעשתה חברת ייעוץ במימון תעשיית הגז, קובעות שברחבי ארה"ב יש שכבות שניתן להפיק מהן 842 טריליון מטרים מעוכבים גז, כמות שדי בה כדי לספק את תצרוכת המדינה בממדיה הנוכחיים ל-40 שנה. עם זאת, יהיה צורך באלפי קידוחי ניסיון כדי לוודא את כמות העתודות המדויקת.
מאז ראשית יולי 2008 צלל מחיר הגז האמריקני ב-42%, ירידה תלולה יותר מזו של מחירי הנפט או חומרי הגלם האחרים, בין היתר משום שהגידול המהיר באספקת הגז החל לתת את אותותיו על השוק.
שכבות הסלע המכילות גז נמצאות ב-23 מדינות לפחות בארה"ב, לרבות מדינת ניו-יורק. במשך יותר ממאה שנה היה ידוע שהסלע מכיל גז, אך הוא נחשב לחסר ערך מעשי עד לפני כעשר שנים, משום שבטכנולוגיה הקודמת היה ניתן להפיק את הגז רק לתקופות קצרות. כעת, החברות קודחות בארות אופקיות ארוכות ומחדירות אליהן מים כדי לפורר את הסלע. בטכנולוגיה זו משתחרר יותר גז מאשר בבארות האנכיות הרגילות.

תאריך:  25/08/2008   |   עודכן:  25/08/2008
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הפתרון המסתמן למשבר האנרגיה: הגז הטבעי
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
דרור מרום
ההכנסות במחצית הראשונה של 2008 צמחו ל-1.6 מיליארד שקל    הרווח הנקי עלה ל-81.1 מיליון שקל    הכריזה על חלוקת דיבידנד של 30 מיליון שקל
גלית יצחק
פמינה נפרדת מהפרזנטורית שירלי בוגנים לאחר שליוותה את החברה במשך 3 שנים    החברה מחפשת פנים חדשות    עוד הודיעה החברה על מעברה למשרד הפרסום ברוקנר-נטע-יער
מאיה שני
רוסיה אישרה עצמאותן של דרום אוסטיה ואבחזיה    נוכחות רוסיה באזור חיץ מהווה בעיה למערב
דרור מרום
ברבעון השני של השנה הנוכחית גדלה הרווחיות בהשוואה ל-4.1 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד
רותי אברהם
אישום הוגש נגד תושב יצהר בגין ידוי אבן על רכב פלשתיני ופציעת נוסעיו    התביעה: "השלכת אבן אל עבר נוסעי רכב ופגיעה בהם היא תופעה שטמון בה סיכון רב לחיי אדם ולביטחון הציבור"    התביעה דרשה מעצר עד תום ההליכים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il