1 |
|
|
מה זה עירוב? איזה חוט? לא הבנתי כלום |
|
|
|
|
סגור |
כתוב תגובה ל-
אישמאל |
|
|
|
|
|
|
|
|
אחת מ- 39 המלאכות האסורות בשבת, היא מלאכת הוצאה מרשות היחיד לרשות הרבים. הגדרה של "רשות היחיד" או "רשות הרבים" היא מסובכת, אך די אם נאמר בשלב זה כי בית פרטי למשל, נחשב לרשות היחיד, ואילו רחוב נחשב לרשות הרבים, ולכן, מי שמוציא חפץ כלשהו בשבת מהבית לרחוב (או אפילו מרים חפץ שמוצא ברחוב ומטלטל אותו ברחוב 1.92 מ' או דוחף עגלה) חילל שבת.
כל זה, כאשר ההוצאה היא מרשות היחיד לרשות הרבים. יש פוסקים (=רבנים גדולים שמוסמכים לפסוק הלכה) רבים שסבורים שכמעו ואין במציאות שלנו במדינת ישראל "רשות הרבים" שאסורה מהתורה, והרחובות או הרשויות הציבוריות האחרות אסורים רק מדברי חז"ל (שזה נחשב פחות חמור מאיסור שמקורו מהתורה), ולכן במקרה כזה, אפשר להשתמש ב"עירוב" (מיד נסביר מה זה) כדי להתיר טילטלו מהבית לרחוב או טילטלו במרחק של 4 אמות (1.92 מ') לפחות ברחוב. "עירוב" משמעו "לערב" את 2 הרשויות (רשות היחיד ורשות הרבים) לרשות אחת שמותרת בהוצאה ובטילטול. בימינו, "העירוב" נעשה באמצעות חוט שמקיף את כל העיר או היישוב והחוט תלוי על עמודים שרחוקים זה מזה במרחק מסויים. (היום לפעמים עושים שימוש בחוטי טלפון). (עירוב כזה נקרא במקורות "צורת הפתח").
יש פוסקים מחמירים וסבורים שיש לנו היום רשות הרבים מהתורה, ולכן העירוב הנ"ל לא מועיל, ולכן תראו יהודים רבים שלא סומכים על היעורב ולא מטלטלים כלל בשבת.
נשאלת השאלה, אם בישראל אפשר לעשות, מדוע לא עשו זאת בסקרמנטו עד עכשיו?
ובכן, בחו"ל הבעיה היא יותר גדולה, כי שם הרחובות יותר רחבים וגדולים ושם יותר שכיח "רשות הרבים" מהתורה.
מקווה שעזרתי. אם יש עוד שאלות, אפשר לשאול ואשתדל בל"נ להשיב. |
|
|
|
|
סגור |
כתוב תגובה ל-
יוני המעגל |
|
2 |
|
|
שלא כמופיע בכתבה, גם הולכה בעל חיים ברצועה, אסורה בשבת משום מוקצה. כל בעל חיים נחשב למוקצה (=חפץ שאסור לטלטלו בשבת).
לא ניכנס לשאלה באילו נסיבות מותר לגדל כלב. |
|
|
|
|
סגור |
כתוב תגובה ל-
יוני המעגל |
|
3 |
|
|
ארבע רשויות בשבת. שלוש מהתורה: רשות היחיד, רשות הרבים, ומקום פטור. אחת מדברי חכמים: כרמלית.
מדין תורה אסור לטלטל כל חפץ ברשות הרבים, וכן בין רשות היחיד ורשות הרבים.
חז"ל תיקנו שגם כרמלית אסורה בטילטול כי היא דומה לרשות הרבים. אבל, סייגו את התקנה בכך שאם עושים סימן המזכיר מחיצה וגם עושים שיתוף מבואות, הכרמלית תהיה כמו רשות היחיד.
הסימן זה "חוט העירוב" המוכר לנו היום. החוט מקיף את רוב היישובים בישראל, מלבד מקומות בהם אין צורך כי כבר קיימת מחיצה/גדר/מצוק וכדו'.
להרחבה בויקיפדיה ראה:
http:
וחוץ מזה חומר קל יחסית: משנה מסכת עירובין, והלכות עירובין ברמב"ם והלכות שבת פרק ארבה עשר (זה פרק פתיחה לנושא טילטול בשבת):
http:
וחבל שמערכת החינוך הממלכתי לא דואגת ללמד מושגים בסיסיים, כמו שהיה בעבר הרחוק. |
ויקיפדיה על רשויות שבת ועירוב |
|
|
|
|
סגור |
כתוב תגובה ל-
סתם מישהו |
|