X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
חוק חדש בצרפת מאפשר לחברות לשאת ולתת עם העובדים על הארכת שבוע העבודה, אבל שום עובד או מעביד אינו מעוניין ליישם אותו
▪  ▪  ▪
חשים בלו"ז הצפוף [צילום: AP]

הצרפתים מתקשים להיפרד משבוע עבודה של 35 ימים. כך מתברר לאחר שממשלת צרפת העבירה חוק חדש המאפשר לחברות להאריך את שבוע העבודה, שלפי הגדרת שר העבודה הצרפתי הפך ל"סד" המכביד על המשק. החוק, שנכנס לתוקף זמן קצר לפני שחזרו הצרפתים מחופשת הקיץ הארוכה שלהם, נתקל בהתנגדות, הן של העובדים והן של החברות שלמענן נחקק, ונראה שלא יעזור לנשיא ניקולא סרקוזי, כפי שקיווה, לחדש את הצמיחה הכלכלית.
החוק, שעורר בשעתו את לעגן אך גם את קנאתן של מדינות אחרות, היה בגדר מבחן לא רק לצרפת. כלכלנים במדינות רבות תהו: האם זהו עתידה של העבודה בעולם המפותח? במדינות העשירות עבדו השכירים בעשור החולף יותר ויותר. למעשה, אפילו הצרפתי עובד כיום 41 שעות בממוצע בשבוע, על אף חוק 35 השעות, וזאת הודות לשעות הנוספות שמותר לו לעבוד ולעבודתם של איכרים ועצמאים שאינה כפופה להגבלת שבוע העבודה.
החוק החדש אומנם מתיר לחברות לשאת ולתת על הסכמים עם העובדים על הארכת שבוע העבודה, אך רק חברות מעטות צפויות לעשות זאת, בין השאר משום שהצרפתים אינם נוטים לחזור לתלאות ההתמקחות עם האיגודים המקצועיים, אומרים כלכלנים ואנשי עסקים. ואקלים כלכלי קשוח - אינו מועיל בימים אלה.
החוק החדש הוא הבולט בסדרה של רפורמות כלכליות שהבטיח סרקוזי השמרן. תגובת העובדים והמעסיקים תהיה הברומטר של יכולתו של סרקוזי להרחיק לכת בלי לגרום לשובן של המחאות וההפגנות שליוו ניסיונות קודמים לרפורמות.
צרפת החלה את הניסוי שלה בקיצור שבוע העבודה ב-1998. הרעיון היה שעקב קיצור השבוע ביום, ייאלצו מעסיקים לשכור יותר עובדים, ויסייעו להפחית בכך את שיעור האבטלה הכרוני של 10%. הצעד משך תשומת לב ניכרת בחו"ל. הקנאה בעובדים הצרפתים בשל הגידול בזמנם הפנוי לוותה בלעג ל"צרפתי העצל" (למרות הסטריאוטיפ הזה, פריון העובדה של הפועל הצרפתי הוא אחד הגבוהים בעולם). אבל היו שהלכו בעקבות צרפת. בלגיה, למשל, קיצרה את שבוע העבודה שלה ל-38 שעות בשנת 2003.
התוצאה הכוללת: אפס
דוח סטטיסטי שנערך בצרפת מעריך כי בשנים 2002-1998 נוצרו בצרפת 350,000 משרות חדשות בזכות הנהגת שבוע עבודה של 35 יום. אבל מכוני המחקר הצרפתיים מציינים כי בשנים שלאחר מכן הואט מאד קצב יצירת מקומות העבודה, ובכל העשור שחלף הייתה התוצאה אפס.
רפורמה בשבוע העבודה הייתה אחת ההתחייבויות העיקריות של סרקוזי במסע הבחירות לנשיאות בשנה שעברה. מתברר כי השבוע המקוצר היה משגה כלכלי שלא יצר משרות כפי שהיה אמור לעשות.
ביולי 2008 אישר הפרלמנט את החוק החדש, והוא נכנס לתוקף באמצע אוגוסט, ממש לפני שובם של המוני הצרפתים מהחופשה הגדולה. כלכלנים אומרים כי אי-נטיית המעסיקים להשתמש בחוק החדש פירושה שהשפעתו על המשק תהיה מינימלית. להערכתם, תתרום כל חבילת הצעדים הכלכליים של סרקוזי, לרבות חוק הארכת שבוע העבודה, כ-0.3% לצמיחה הכלכלית בשנה הבאה. יש הטוענים כי עיתוי הרפורמה היה שגוי. כלכלת צרפת מתקרבת למיתון. לפי אומדן זמני, ירדה הצמיחה ברבעון השני של השנה ב-0.3%, והחברות זקוקות כעת פחות מתמיד לתוספת שעות עבודה. גם אנשי עסקים שהתנגדו לשבוע של 35 שעות אומרים כעת כי אינם מתכננים לעשות שימוש בחוק החדש.
הצרפתי עובד בפועל יותר מהבריטי והגרמני
לפי חוקי העבודה הסבוכים שנחקקו בשנים 1999-1998, שבוע העבודה החוקי קוצר מ-39 שעות ל-35, בלי הפחתה מקבילה בשכר. עבודת השעות הנוספות הוגבלה ל-130 שעות לשנה. עובדי צווארון לבן שלוח הזמנים של עבודתם אינו מאפשר יישום של יום עבודה של שבע שעות, קיבלו בתמורה עוד שבועיים חופשה שנתית, כך שבממוצע מסתכם גם שבוע העבודה שלהם ב-35 שעות.
נתונים סטטיסטיים מלמדים כי למעשה, הצרפתי עובד 41 שעות בממוצע לשבוע. מספר זה גבוה מאשר בבריטניה ובגרמניה, ואינו רחוק ממספר השעות שעובד האמריקני, 41.7 שעות לפי נתוני 2006.
החוק החדש שומר על המגבלה החוקית על מספר שעות העבודה השבועיות אך מתיר לחברות לשאת ולתת עם העובדים על חריגים. הוא גם מאפשר לחברות להגדיל את מספר המכסימלי של ימי העובדה של עובדי צווארון לבן מ-218 בשנה כיום ל-235. השינויים נועדו לממש את סיסמת מסע הבחירות של סרקוזי: "לעבוד יותר כדי להרוויח יותר". סרקוזי נמנע מלהבטיח לבטל כליל את חוק 35 השעות, בגלל הפופולריות הרבה שלו בקרב העובדים.
למרות שכוח הקנייה של הצרפתים הוא המקור דאגתם העיקרי, לפי סקרי דעת הקהל, רק 25% מהם רוצים לעבוד יותר כדי להרוויח יותר. ההנהלות של החברות הגדולות בצרפת אינן נוטות לפתוח מחדש את הסוגיה של שבוע העבודה.

תאריך:  04/09/2008   |   עודכן:  05/09/2008
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הצרפתים לא רוצים לעבוד יותר שעות
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יפעת גדות
מחקר חדש גילה כי נשים שעישנו סבלו מהתקפי לב קרוב ל-14 שנים מוקדם יותר לעומת נשים שלא עישנו
איציק וולף
המשטרה עצרה את סלים אלבז מכפר קאסם במסגרת חקירת פרשת רצח הרופא פרופ' דוד ניב בתל אביב לפני שנה וחצי    החוקרים מקווים שמעצר החשוד יספק להם קצה חוט לפתרון תעלומת זהות הרוצחים
רותי אברהם
חברת מועצת ירושלים לשעבר, רוני אלוני, הגישה תביעה של כ-2 מיליון שקלים נגד העירייה וראש העיר לשעבר אהוד אולמרט    בתביעה: חקירת ביקורת רשלנית בעירייה גרמה לנזקים כולל פגיעה בעתיד פוליטי    אלוני: זימון אולמרט לעדות בגלל סירובו לתת תצהיר
משה ריינפלד
רשת הפאבים הגדולה בבריטניה, פאנץ' טאוורנס, הפחיתה את הדיבידנד שתחלק לבעלי המניות, עקב הירידה במכירות, שעליה דיווחה גם רשת גרין קינג
איציק וולף
הסנאטור ג'ון מק'קיין הוכרז רשמית כמועמד המפלגה הרפובליקנית לנשיאות ארצות הברית    המועמדת לסגניתו, שרה פיילין, הציגה את משפחתה ושיגרה עקיצות לעבר ברק אובאמה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il