X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
הנגיד לשעבר מציע להקים צוות של הממשל להצלת חברות קורסות, כדי למנוע הישנות התערבויות של הבנק המרכזי כמו בפרשת בר סטרנס
▪  ▪  ▪
גרינספן. לא קופת קסמים [צילום: AP]

הנגיד לשעבר של הבנק הפדרלי של ארה"ב, אלן גרינספן, המוטרד מפרשת בנק בר סטרנס, תומך בדרך חדשה לטפל בהתערבות הממשל להצלת חברות שקריסתן פתאום עלולה לזרוע מהומה במשק האמריקני וביציבות הפיננסית.
גרינספן אמר (יום ו', 5.9.08) כי הקונגרס צריך לתת לממשל סמכויות חדשות כדי לטפל בחברות שנקלעו למצוקה כדי להקטין למינימום את ההפסד שעלול להיגרם מכך למשלם המסים האמריקני. גרינספן המגדיר עצמו רפובליקני התומך בחופש תחרות מוחלט, ידוע בזהירותו המופלגת בכל הנוגע למתן סמכויות יתר לממשל. עם זאת, הוא אומר, במצבי משבר יש צורך בתהליך ברור של טיפול בהצלת חברות, ולא לסמוך בעיניים עצומות על הממשל שיעשה זאת.
צוות בדרג גבוה של פקידים העוסקים בענייני כספים צריך לקבל סמכות רחבה להחליט מהר אם קריסת חברה מסכנת את המשק האמריקני כולו, ואם אכן כך הדבר - עליו לסגור את החברה לאלתר, אומר גרינספן. "אנו זקוקים לחוקים שיפרטו ויגבילו את התנאים להצלת חברות, חוקים שיסמיכו את האוצר להשתמש בכספי משלם המסים כדי לטפל באופן שקוף וישיר בהתמוטטויות של המערכת הפיננסית, ולא בעקיפין באמצעות הבנק המרכזי כפי שנעשה במהלך הקריסה של בר סטרנס, כתב גרינספן בפרק סיום חדש לספרו "עידן הסערה: הרפתקאות בעולם חדש", לקראת יציאתו למדפי החנויות ביום ג' (9.9.08) בכריכה רכה.
גרינספן מציע הקמת צוות שיעמיד חברה גדולה שנקלעה בקשיים תחת חסות ממשלתית, ימחק את הון המניות שלה, יקצץ בחובותיה קודם שיערוב להם, ולאחר מכן ימכור את נכסיה. הצוות יפעל בדומה לגוף הקרוי RTC שהוקם בארה"ב ב-1989 לצורך טיפול בתוצאות התמוטטות הבנקים להלוואה וחיסכון. גוף זה נפטר מנכסי הבנקים הכושלים, ולאחר מכן חדל לפעול.
גרינספן מודה כי העלות למשלם המסים תישאר מקור לדרגה, אך כמו במקרה של RTC היא תופחת למינימום.
המבקרים בקונגרס, באקדמיה ובמקומות אחרים חוששים כי פעולותיו חסרות התקדים של הממשל, לרבות הגיבוי הפיננסי בחודש מארס לבנק ג'יי-פי מורגן-צ'ייס כאשר רכש את בר סטרנס, עלולים לגרום למשלם המסים להפסיד מיליארדי דולרים. הם גם אומרים כי הדבר מעודד "סיכון מוסרי", כלומר רומז לחברות פיננסיות שהן יכולות להרשות לעצמן להמר עוד יותר בעתיד.
הבנק הפדרלי אינו מעיין פלאים
יורשו של גרינספן בתפקיד נגיד הבנק הפדרלי, בן ברננקי, הגן פעמים אחדות על מעשי הממשל, וטען כי הם היו נחוצים כדי לסכל קריסה של המערכת הפיננסית כולה והרס של המשק האמריקני.
הבנק הפדרלי בהנהגת ברננקי גם נקט כמה צעדים לא קונוונציונליים ואף שנויים במחלוקת כדי לעזור למערכת הפיננסית ולאפשר לאשראי, נוזל החיים של הכלכלה, לזרום ביתר חופשיות. הבנק הסכים במארס לאפשר לבתי ההשקעה למשוך הלוואות חירום ישר ממנו. וביולי הודיע הבנק הפדרלי כי פאני מיי ופרדי מאק יוכלו אף הן לסמוך על התוכנית. במשך שנים, פריווילגיה כזאת ניתנה רק לבנקים המסחריים, הנתונים לפיקוח הדוק יותר.
גרינספן, בן 82, שניהל את הבנק המרכזי 18 וחצי שנה, אומר כי הוא חושש שהקונגרס יראה בפעולות הבנק הפדרלי "מעיין פלאים חדש למימון פדרלי חינם - מעין קופת קסמים". הוא מודה כי ארה"ב "נטשה לפני זמן רב את הדעה כי אנחנו צריכים להניח לשוק ליישב את המשברים בכוחות עצמו",אומר גרינספן. אך הוא גם מטיל ספק בתוכנית כוללת, כדוגמת זו שהציע שר האוצר הנרי פולסון, שתהפוך את ההנבק הפדרלי לשוטר-על האחראי לשיטור של יציבות השוק הפיננסי.
גרינספן מכנה את המשבר הנוכחי, "אחד מאותם אירועים נדירים המתרחשים פעם במאה או בחצי מאה". לדעתו, סיומו המלא של המשבר הזה עדיין רחוק. כלכלת ארה"ב, כך הוא סבור, מצויה על סף מיתון. והאינפלציה זוחלת בכל העולם, דבר שעשוי להיות אתגר לבנקים המרכזיים.

תאריך:  05/09/2008   |   עודכן:  05/09/2008
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
גרינספן: הבנק הפדרלי אינו קופת קסמים
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איציק וולף
הסנאטור ג'ון מק'קיין קיבל רשמית את מועמדות המפלגה הרפובליקנית לנשיאות ארצות הברית    באופן נדיר תקף את ממשל בוש הרפובליקני ואמר כי יפעל לשיקום אמון הציבור במפלגה
יפעת גדות
טרוריסטים חודרים אל הכפר האולימפי ורוצחים את חברי המשלחת הישראלית    11 ספורטאים נרצחים הוועד האולימפי ממשיך בקיום התחרויות
יפעת גדות
אל תטבלו באמבטיה חמה מדי
עומר כרמון
המלצות לכל המשפחה בסופ"ש: יום שכולו תירס, גינות בירושלים, פלורנטין המתעוררת, חוזרים לפאב הקיבוצי, חגיגה על החוף, ליטוף צבי ים והרשימה עוד ארוכה    כל הפרטים בפנים
אופיר בר-זהר
גאידמק אולץ על-ידי הרשות השנייה למכור את רדיו 99 לאחר שהכריז על מועמדותו לראשות עיריית ירושלים    ימכור לבעלי רדיו ללא הפסקה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il