X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
פאני מיי ופרדי מאק החולשות על מחצית המשכנתאות בארה"ב הועמדו תחת כונס נכסים לפי פרק 11 לחוקה ומנהליהן הוחלפו
▪  ▪  ▪
שר האוצר של ארה"ב הנרי פולסון [צילום: AP]

ארה"ב הלאימה בצעד דרמטי את שני ענקי המשכנתאות, פאני מיי ופרדי מאק. שר האוצר של ארה"ב הנרי פולסון ויו"ר הסוכנות הפדרלית למימון הדיור, ג'יימס לוקהארט, אישרו (יום א', 7.9.08) במסיבת עיתונאים כי הממשל העמיד את שני הגופים הפיננסיים, השולטים במחצית שוק המשכנתאות בארה"ב, שוק של כ-12 טריליון דולר, תחת מעין "כונס נכסים", מעמד משפטי לפי פרק 11 לחוקה, המסדיר פשיטות רגל.
מועצות המנהלים והמנכ"לים של שני הגופים, הנסחרים בבורסה כחברות עסקיות לכל דבר, פוטרו, והגוף הממשלתי הממונה עליהם, הסוכנות הפדרלית למימון הדיור (FHFA), ישמש מעתה כונס, וכבר מינה מנכ"לים חדשים מטעמו.
הרב אליסון, יו"ר החברה הפיננסית הענקית TIAA-CREF, מונה למנכ"ל פאני מיי במקום דניאל מאד, ודייוויד מופט, סגן יו"ר מריל לינץ', התמנה למנכ"ל פרדי מאק במקום ריצ'רד סיירון. שני המנכ"לים המודחים הסכימו להישאר ולסייע להעברת הניהול.
הממשל גם התחייב לרכוש ניירות ערך שהנפיקו שני הגופים בשוק החופשי, ולהקים אמצעי חדש למתן משכנתאות. סניפיהם של פאני ופרדי ייפתחו (יום ב', 8.9.08) כרגיל. הדיבידנדים לבעלי המניות הרגילות ומניות הבכורה יבוטלו במסגרת המאמץ לשמר את ההון.
זוהי ההתערבות הגדולה ביותר של הממשל האמריקני בשוקי הכספים הפרטיים, אחרי עשרות שנים. פקידי האוצר, שנועצו בבנק מורגן סטנלי, הגיעו למסקנה כי לשני הגופים אין די כסף להתגבר על המשבר. פאני ופרדי הסכימו להלאמתם. המנכ"לים של שני הגופים נועדו בשבת עם פולסון ועם נגיד הבנק הפדרלי, בן ברננקי.
"קבענו שנחוץ לנקוט פעולה", אמר פולסון. "המשק שלנו והשווקים שלנו לא יתאוששו עד שרוב התיקון הזה של שוק הדיור יהיה מאחורינו. פאני מיי ופרדי מאק הם חיוניים ליצירת מפנה בשוק הדיור".
בהודעה שפרסם נגיד הבנק הפדרלי בן ברננקי נאמר כי הצעדים שננקטו יסייעו לחזק את שוק הדיור ולעודד יציבות בשווקים הפיננסיים.
בחודשים האחרונים מימנו פאני ופרדי 70% מההלוואות לרכישת בתי מגורים. עוד הפחתה בפעילותם הייתה עלולה לגרום להאמרת שיעורי הריבית שהלווים משלמים כדי לרכוש בתים, וכתוצאה מכך להעמקת המשבר בשוק הדיור לממדים בלתי נתפסים.
גופי הפיקוח הפדרליים גם רוצים למנוע מהקשיים של פאני ופרדי לדחוף לגל חדש של פשיטות רגל של בנקים, המחזיקים ביתרות עצומות של אגרות חוב ומניות בכורה שהנפיקו שני ה"טיטנים" הפיננסיים.
ההתערבות יוצאת הדופן של הממשל באה לאחר ששני הגופים הפסידו מיליארדי דולרים במפולת בשוק הדיור, בלא כל סימן שיוכלו להתאושש. פאני מיי ופרדי מאק הוקמו לפני שנים רבות ביוזמת הממשל ובאישור הקונגרס בוושינגטון, במאמץ להזרים כספים לשוק המשכנתאות. הן פאני והן פרדי הופרטו בסופו של דבר, אך תמיד פעלו על יסוד ערבות סמויה של הממשל הפדרלי לקיומם. מראשית השנה ירדו שערי המניות שלהם בבורסת ניו-יורק ביותר מ-80%.
עתידם של פאני ופרדי לא הוכרע
התוכנית שהגה האוצר האמריקני, אינה פותרת את השאלה הגדולה יותר של עתידם של שני הגופים הפיננסיים: האם יישארו ממשלתיים באופן קבוע, האם יופרטו או האם ישמרו על המבנה הנוכחי שלהם. הממשל והמומחים הפיננסיים בארה"ב דנו בקדחתנות בשאלה זו. כמה הצעות שהועלו עשויות, אם יתקבלו, לשנות את דרך המימון של המשכנתאות בארה"ב שינוי קיצוני.
פולסון ופקידי הממשל החליטו לפעול לאלתר, עוד לפני שיוכרעו שאלות סבוכות אלה, בגלל החשש כי יכולתם של פאני ופרדי לספק מזומנים להלוואות לרכישת דיור יתקלו בקשיים גוברים והולכים במרוצת החודשים הקרובים. מקורות בוושינגטון מסרו כי התוכנית היא להשאיר את ההכרעות הרגישות יותר לקונגרס ולממשל של הנשיא הבא.
פולסון תדרך בסוף השבוע את מנהיגי הקונגרס ואת המועמדים לנשיאות, ברק אובאמה וג'ון מק'קיין. אובאמה אמר (שבת, 6.9.08) כי הוא מאשר את צעדו של הממשל, אם אין פירושו הצלה של בעלי המניות והמנהלים, ואם הוא טוב למשק. המועמדת לסגנית הנשיא מטעם הרפובליקנים שרה פיילין אמרה כי ממשל מק'קיין ידאג להקטין את שני הגופים הפיננסיים ולייעל אותם.
הגידול במספר המקרים של אי פירעון משכנתאות בארה"ב, הקשה על פאני ופרדי לגייס עוד הון. "הפסיכולוגיה של השוק נעשתה יותר חשובה מאשר הנותנים העובדתיים, וזו הסיבה לפעולת הממשל", אמר יו"ר ועדת השירותים הפיננסיים של בית הנבחרים ברני פרנק, דמוקרטי ממסצ'וסטס. לדבריו, אין משבר של ממש, ואין סיכוי ששני הגופים יאבדו את כל נזילותם "מחר או מחרתיים". זוהי החלטה שהשוק פשוט לא עומד לקבל עליו את הסטטוס קוו, אמר.

תאריך:  07/09/2008   |   עודכן:  07/09/2008
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
דרמה בארה"ב: ענקי המשכנתאות הולאמו
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אלעזר לוין
הערכה: הפרמיה - 300 עד 500 אלף שקל    הפוליסה תהיה לטובת איש העסקים רוני שעשוע, ותכסה ביטול המופע מסיבה כלשהיא    הפוליסה כוללת ביטוח צד ג' לצופים
עומר כרמון
58 אחוזים: החמאס צריך לשנות את עמדותיו הקוראות להשמדת ישראל    62 אחוזים מתושבי עזה תומכים בהצבת כוחות ערביים שיחליפו את שוטרי החמאס    רק 8 אחוזים רואים בכיבוש הישראלי את הנושא שמטריד אותם יותר מהכל
עידן יוסף
צמד השדרנים מצטרף לרדיו תל אביב ויגיש לסירוגין תוכנית אקטואליה יומית החל מיום ראשון    את התוכנית הראשונה יגישו בצוותא
רותי אברהם
איש העסקים אורי שני הגיש בקשה להטיל עיקול של 31 מ' שקלים על נכסים של ארקדי גאידמק    זאת במסגרת ה"בטוחה" שהובטחה לו בסכום של 50 מ' שקלים    שני: חושש למצוא עצמי בחסרון כיס
עידן יוסף
שלושת הפצועים הותקפו בידי כנופייה    המשטרה הצליח לזהות שלושה מן התוקפים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il