מניית אייר פרנס-קלמ, חברת התעופה הגדולה ביותר באירופה, עלתה (יום ג', 9.9.08) כמעט ב-5% בבורסת פריס לאחר שמנהלי החברה אישרו כי היא מתעניינת ברכישת חבילות של מניות בחברות התעופה של אוסטריה ואיטליה. מנכ"ל אייר פרנס, ז'אן-קיריל ספינטה אמר כי החברה מכינה הצעה לרכישת אוסטריאן איירליינס, שממשלת אוסטריה החליטה באוגוסט להפריטה.
"רמזנו שנהיה מעוניינים ונגיב לקריאת ממשלת אוסטריה להגיש לה הצעות", אמר ספינטה לכתבים בטקס פתיחת מסוף חדש בנמל התעופה שרל דה גול ברואסי שליד פריס.
ממשלת אוסטריה מחזיקה ב-43% ממניות חברת התעופה האוסטרית, ומתנה את המכירה של החברה בהשארת 25% בידיים אוסטריות. מנכ"ל אייר פרנס לא אמר איזה חלק מהחברה האוסטרית מוצע לרכוש.
חברת התעופה הגרמנית לופטהנזה כבר הגישה הצעת רכש לא מחייבת לחבילת מניות באוסטריאן איירליינס. כלכלנים צופים כי החברה האוסטרית תפסיד השנה 90-70 מיליון אירו (132.3-103 מיליון דולר).
האתגר של אליטליה: האיגודים המקצועיים ספינטה, וסגנו פייר-אנרי גורז'ון, אמרו כי אייר פרנס תרצה להשקיע גם בחברת התעופה האיטלקית פושטת הרגל, אליטליה, לאחר ארגונה מחדש, אם ירצו בכך המשקיעים האיטלקיים.
לפני כחצי שנה נסוגה אייר פרנס-קלמ מהצעתה לרכוש מידי ממשלת איטליה את חלקה בשיעור 49.95 ממניות אליטליה עקב התנגדות האיגודים המקצועיים, וראש הממשלה סילוויו ברלוסקוני עצמו, שהתמודד אז בבחירות תחת סיסמאות לאומניות. כיום, ברלוסקוני דווקא מעוניין בשותפות עם אייר פרנס. תשעת האיגודים המקצועיים של אליטליה זוכים כיום לאוזן קשבת מצד משקמי החברה האיטלקית.
קבוצת המשקיעים האיטלקים שזומנה, ביוזמת ממשלת איטליה, כדי לסייע לשיקום אליטליה, "יצרה קשר עם אייר פרנס-קלמ, והודיעה שאינה סבורה כי הפרויקט יצליח אם לא תתמוך בה קבוצה אירופית גדולה מאד", סיפר סינטה לכתבים בנמל התעופה. "אנחנו יכולים להיות אחד מכמה משקיעים ולקבל מניות מיעוט אם ירצו זאת או יזדקקו לכך", הוסיף גורז'ון.
"האתגר הניצב לפני החברה האיטלקית החדשה הוא להשיג הסכם חדש עם האיגודים המקצועיים. לפי שעה זה נראה מעט מוטל בספק", אמר הסמנכ"ל. גורז'ון סירב למסור פרטים על שיעור הבעלות שעשויה אייר פרנס לרכוש באליטליה, ורק אמר כי "חבילת מניות מיעוט יכולה להיות אי שם בין אפס ל-49%".
שותפות אפשריות אחרות שפנו אליהן המשקיעים האיטלקים הן לופטהנזה הגרמנית ובריטיש איירוייז.