איגוד לשכות המסחר וחברת SQ מקבוצת גיאו-קרטוגרפיה השיקו היום (ב', 15.9.08) את מדד הביורוקרטיה החדש, המשקף את השירות שמקבלים אנשי עסקים במשרדי הממשלה. המדד יפורסם מדי חודש, לדברי יוזמיו, במטרה להשפיע על משרדי הממשלה לשפר את רמת השירות.
מתוצאות המדד עולה כי הממוצע הכללי של איכות השירות במשרדי הממשלה עומד על 6.5, כאשר הנורמה הממוצעת במיגזר העסקי והפרטי נעה סביב 8.15 - ובאירגונים חלשים 7.3. לפי הדירוג משרד התמ"ת נמצא במקום הראשון (6.75), האוצר במקום השני (6.68), לאחר מכן הבריאות (6.65), הביטוח הלאומי (6.48), משרד הפנים (6.34). משרד התחבורה זכה לציון הנמוך ביותר (6.17).
המדד משקלל בתוכו ארבעה גורמים מרכזיים הקשורים ב"חוויית הלקוח" המכילים 2 מרכיבים - פונקציונאלי ואמוציונאלי: זמינות המוסדות לעסקים; זמן הטיפול בפניות; יחס אישי ואכפתיות שמפגינים נציגי המשרד, ומקצועיות/איכות הפתרונות המוצעים. עולה כי אמצעי התקשורת השכיח ביותר בפניות הוא הטלפון, וכי 29% מהעסקים משתמשים בו כאמצעי הקשר העיקרי עם מוסדות הממשלה. האמצעי השני הוא הגעה לסניף, אולם עסקים מתחום השירותים מגוונים את דרכי ההתקשרות שלהם יותר מהשאר, עסקים מתחום המסחר נוהגים יותר להגיע לסניף, ואילו עסקים מהתעשיה נוהגים יותר להשתמש בטלפון.
קריטריון זמינות נציגי המשרד נמצא כחלש ביותר בשירות משרדי הממשלה: משרד התמ"ת קיבל ציון של 6.55, עם פער של 17% מהמשרד החלש - משרד הפנים עם 5.58. היחס האישי הוא החזק ביותר בשירות המשרדים, ומשרד הבריאות עם ציון 7.05 נמצא בפער של 18% לעומת המשרד החלש - משרד התחבורה עם 6.34. משרד הפנים הוא החלש בכל הקשור לזמינות וזמן הטיפול בפנייה, ואילו משרד התחבורה הכי חלש ביחס האישי ובמקצועיות.
לדברי אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר, "הנזקים שנגרמים כתוצאה מהביורוקרטיה הם אדירים. כל גלגלי הפעילות העסקית מתעכבים כתוצאה מהליכים שכמעט בכל המיקרים הם בלתי יעילים ומסורבלים. משאבים רבים מתבזבזים על השקעה בשכירת יועצים, לוביסטים ואף גרמה לתופעת המאכרים. הביורוקרטיה ממאיסה את הרצון לעשות עסקים בישראל, יש לטפל בנגע באמצעות הגברת החשיפה הציבורית והפעלת לחץ חברתי ופוליטי על הגורמים הרלוונטיים".
איגוד לשכות המסחר הכין הצעת חוק לצמצום הליכים ביורוקרטיים בכל הנוגע לרישוי עסקים, ולפיה גוף מרכזי אובייקטיבי ובעל סמכויות יבחן באופן שיטתי את כל הליכי הרישוי במדינה וימליץ על פישוט הליכים וצמצומם. האיגוד טוען כי נציבות שירות המדינה "התנערה מהאחריות למשימה הזאת".