X
יומן ראשי
חדשותתחקירים
כתבותדעות
סיפורים חמיםסקופים
מושגיםספרים
ערוצים
אקטואליהכלכלה ועסקים
משפטסדום ועמורה
משמר המשפטתיירות
בריאותפנאי
תקשורתעיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורהלכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונתמיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עתוידאו News1
פורמיםמשובים
שערים יציגיםלוח אירועים
מינויים חדשיםמוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טוריםבלוגרים נוספים
רשימת כותביםהנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישיםפירמות
מוסדותמפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורתאירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומייםאירועים כלכליים
אירועים מדינייםאירועים משפטיים
אירועים פוליטייםאירועים פליליים
אסונות / פגעי טבעבחירות / מפלגות
יומנים אישייםכינוסים / ועדות
מבקר המדינהכל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
מחקר חדש הראה כי קולונוסקופיה וירטואלית מסוגלת לאבחן 90% מהפוליפים שקוטרם 10 מילימטר או יותר - מידת הדיוק עליה דווח במחקרים אחרים שבדקו את הקולונוסקופיה הרגילה
▪  ▪  ▪
90% מהפוליפים [צילום: AP]
קולונוסקופיה עולה על כל בדיקות המעי
יפעת גדות
מחקר ראשון שבחן חמש שיטות סריקה - יחד ולחוד - לאותו חולה * הקולונוסקופיה הווירטואלית נמצא יעילה בצורה שווה באבחון גידולים מסוכנים לקולונוסקופיה הרגילה * שיטות אחרות נמצאו פחות מדוייקות * המסקנה - בסריקות לסרטן המעי הגס, יש לבצע בדיקה המאפשרת לרופא לחזות במעי
לרשימה המלאה

   יפעת גדות
בדיקה מוקדמת לסרטן המעי הגס?

   יפעת גדות
בדיקה נוספת לסרטן המעי הגס

   יפעת גדות
הסוף לקולונוסקופיה הפולשנית?

קולונוסקופיה וירטואלית - בדיקה לסרטן המעי הגס הנעשית בעזרת סריקת CT - מגלה 90% מהפוליפים הגדולים והקדם סרטניים.
אלו הממצאים העולים מ-15 מרכזים רפואיים אקדמיים וקהילתיים שביצעו הן קולונוסקופיה וירטואלית (CT קולונגרפיה) והן קולונוסקופיה רגילה ב-2,600 חולים בגילאים 50 ויותר.
המחקר "נותן תוקף" לקווים מנחים חדשים התומכים בקולונוסקופיה הווירטואלית כאופציה לאבחון סרטן המעי הגס. כך לדברי מי שעמד בראשו - ד"ר סי. דניאל ג'ונסון, פרופ' לרדיולוגיה במרכז הרפואי המפורסם "מאיו קליניק" שבאריזונה, ארה"ב.
עד כה, היו נתונים סותרים לגבי מידת יעילותה של הבדיקה, וזהו המחקר הגדול ביותר, לדברי החוקרים, שנעשה עד כה בנושא הקולונוסקופיה הווירטואלית.
המחקר הראה כי קולונוסקופיה וירטואלית מסוגלת לאבחן 90% מהפוליפים שקוטרם 10 מילימטר או יותר. זוהי מידת הדיוק עליה דווח במחקרים אחרים שבדקו את הקולונוסקופיה הרגילה.
יחד עם זאת, יש לציין כי קולונוסקופיה רגילה מסוגלת לזהות פוליפים קטנים הרבה יותר. ככל שגודלם של הפוליפים קטן יותר, כך קטנה גם היכולת של הקולונוסקופיה הווירטואלית לזהות אותם.
החוקרים גילו כי קולונוסקופיה וירטואלית יכולה לזהות 78% מהפוליפים, אפילו פוליפים קטנים בקוטר של 6 מילימטרים. למרות זאת, הסריקות זיהו רק 65% מהפוליפים שקוטרם 5 מילימטר או פחות.
לא ברור עדיין כי התעלמות מנוכחות פוליפים קטנים בטוחה, כך טוענים באיגוד הגסטראנטרולוגיקה האמריקני.
פוליפים שקוטרם 10 מילימטרים או יותר מתפתחים לסרטן בשיעור של 1% לשנה. פוליפים שקוטרם 5 מילימטרים אינם אמורים להתפתח לסרטן מהר יותר, אך שיעור ההתפתחותם אינו ידוע.
החוקרים ציינו כי לשיעור נמוך מ-2% של פוליפים שקוטרם קטן מ-5 מילימטרים, יש מאפיינים המראים כי הם קדם סרטניים.
האם הבדיקה מתאימה לכם?

השנה, האגודה האמריקנית לסרטן, הקולג' האמריקני לרדיולוגיה, ו'היחידה הרב חברתית של סרטן המעי והחלחולת' הוסיפו את הקולונוסקופיה הווירטואלית לרשימת אופציות הבדיקה לסרטן המעי הגס.
איגוד הגסטראנטרולוגיקה האמריקני ציין כי רק מחצית מהמטופלים מקבלים המלצה מהרופא לביצוע בדיקות לסרטן המעי הגס וכי הקולונוסקופיה הווירטואלית יכולה לשנות את הסטטיסטיקה הבעייתית הזו.
למרות זאת, רופאים רבים בתחום אינם משוכנעים כי יש לאמץ את הקולונוסקופיה הווירטואלית כבדיקה לסרטן המעי הגס.
קולונוסקופיה וירטואלית תהיה בסופו של דבר בעתיד חלק ממערך הבדיקות לסרטן המעי הגס. במרכזים רפואיים גדולים, בהם קיימת תוכנה יעילה ומועסקים רדיולוגים מומחים בתחום הבדיקה היא אכן יעילה, אך לא ניתן לצפות להגיע לתוצאות כאלו בכל בית חולים.
ד"ר ג'ונסון מודה כי הרדיולוגים המבצעים את הבדיקות צריכים להתמחות בתחום הספציפי הזה ולהיות בעלי ניסיון רב לפני שיוכלו לבצע בדיקות קולונוסקופיה וירטואלית.
יש לציין כי המחקר כלל בתי חולים קהילתיים וטווח רחב של מכשירי CT שונים ותוכנות שונות כדי לדמות את מה שיקרה כשבדיקת הקולונוסקופיה הווירטואלית תהפוך שכיחה יותר.
ממצאי המחקר פורסמו בעיתון הרפואה של ניו אינגלנד.

ההכנה - הקושי הגדול

החסרון של הקולונוסקופיה הווירטואלית היא העובדה שהיא דורשת את אותה הכנה של המעי (ניקוי המעי) כמו הקולונוסקופיה הרגילה.
רופאים מדווחים על כך שהתלונה הגדולה ביותר של המטופלים לגבי הקולונוסקופיה היא ההכנה ולא ההליך עצמו.
ההכנה, לדברי החוקרים, אינה קלה, והיא זהה בקולונוסקופיה הווירטואלית לזו שבקולונוסקופיה הרגילה. במידה והסריקה מגלה ממצא במעי, כפי שקורה ב-17% מהמקרים, יש לחזור ולבצע את ההכנה שוב ולעבור בדיקת קולונוסקופיה רגילה אלא אם ניתן לבצע אותה שוב באותו יום.
מרכזים המבצעים קולונוסקופיה וירטואלית צריכים להיות מצויידים בצורה בה ניתן יהיה להציע עוד באותו יום קולונוסקופיה רגילה לחולים הזקוקים לה, וחשוב שהחולים ישאלו זאת לפני שהם בוחרים בבדיקת קולונוסקופיה וירטואלית כאופצית בדיקה.
שיעור התוצאות החיוביות השגויות בקולונוסקופיה וירטואלית הוא 14%, שהוא שיעור לא כך כך גרוע לאור העובדה שזו אינה בדיקה שתוכננה לזהות מספר רב ככל הניתן של פוליפים. אך חולים המקבלים תוצאות חיוביות שגויות יאלצו לעבור קולונוסקופיה רגילה.
ד"ר ג'ונסון מדגיש כי את העובדה שבסריקות CT ניתן לראות חלקים גדולים של הגוף ולא רק את המעי. אצל 16% מהחולים שלקחו חלק במחקר הסריקות זיהו בעיות שאינן קשורות במעי, והיו רציניות מספיק כדי להצדיק את הצורך בבדיקות נוספות או בטיפול דחוף.
לעיתים אין זה קל לרופא לאמר לחולה שנתגלה ממצא בכליה או בבלוטת יותרת הכליה. הסיכויים לעזור לאנשים אלו הם נמוכים למדי כשמדובר בממצאים מחוץ למעי וקיים גם החשש של הצורך בבדיקות נוספות וגילוי ממצאים נוספים שהחולה מעולם לא היה יודע עליהם אך לא ניתן לשנות אותם.
יחד עם זאת, לא ניתן להתעלם מהעובדה שקולונוסקופיה רגילה אינה יכולה לזהות ממצאים מחוץ למעי הגס, וקולונוסקפיה וירטואית יכולה וזו הזדמנות עבור חולים בני 50 ויותר לגלות חריגויות אחרות שהן לא סימפטומטיות אך עלולות לגרום לנזק עתידי. ניתן לגלות בעזרת הבדיקה מפרצת באבי העורקים וגידולים בחלקים אחרים של הגוף, לדוגמא.

תאריך:  18/09/2008   |   עודכן:  18/09/2008
מועדון VIPלהצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כלליחדשותרשימותנושאיםאישיםפירמותמוסדות
אקטואליהמדיני/פוליטיבריאותכלכלהמשפט
סדום ועמורהעיתונות
קולונוסקופיה וירטואלית - אמינה ומדוייקת
תגובות  [ 4 ]מוצגות  [ 4 ] כתוב תגובה 
1
מכון מור ומאר מימנו את הכתבה?
חיפאית  |  18/09/08 10:12
2
קולונוסקופיה וירטואלית
תרצה  |  18/09/08 10:15
 
- הפרטים המעשיים
בן 45  |  18/09/08 11:18
3
תגובה למס' 3
תרצה  |  18/09/08 12:36
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יפעת גדות
במחנה המוות סוביבור רצחו הנאצים כ-250,000 יהודים בתאי-הגאזים
יפעת גדות
הקפידו על תזונה בריאה
עידן יוסף
מאבק צמוד התנהל עד הרגע האחרון    מטה מופז יערער לבית הדין של התנועה בבקשה לפסול קלפיות    קריאות שמחה נשמעו מבית משפחת לבני: "ניגשת לתפקיד בחרדת קודש"
עידן יוסף
מסיימת שדרוג אולפניה בנווה אילן בהשקעה של כמיליון דולר בעקבות גידול משמעותי במספר ההפקות
עידן יוסף
חברת אקספון 018 תספק שירותי אינטרנט ולשבור את מחירי השוק    צופה עשרת אלפים לקוחות שיצטרפו כבר בשנה הראשונה    המנכ"ל רוני חליבה: "כיום אין תחרות אמיתית בשוק האינטרנט, אנחנו כאן כדי לייצר אותה"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il