X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
מסתמן מרוץ צמוד בין הימין שבשלטון לבין הסוציאל דמוקרטים, אך לא צפוי שינוי באופיה של המדינה הקטנה: דמוקרטיה מערבית וכלכלת שוק
▪  ▪  ▪
יאנז יאנסה [צילום: AP]

אזרחי סלובניה הולכים (יום א', 21.9.08) לקלפיות לבחור בפרלמנט חדש. על הפרק עומדת השאלה אם ראש הממשלה היוצא, יאנז יאנסה, שהואשם במעשי שחיתות ובשלטון אוטוריטארי, ייבחר מחדש, או אם תעלה לשלטון האופוזיציה של השמאל.
לפי סקרי דעת הקהל, צפוי מרוץ צמוד בין מפלגת השלטון הדמוקרטים הסלובנים המשתייכת לימין ולמרכז, והסוציאל דמוקרטים שבאופוזיציה, וכל מפלגה תקבל 29-26%. פירוש הדבר שכל מפלגה שתנצח תזדקק להקמת קואליציה כדי להבטיח לעצמה רוב בפרלמנט ולהקים את הממשלה הבאה.
הסוציאל דמוקרטים, בראשות בורוט פאהור המצטלם היטב בטלוויזיה, מסוגלים לגייס תמיכה של שתי מפלגות שמאל אחרות, אך נראה שאין די בכך כדי להקים קואליציה.
עמדתם של שותפיו של יאנסה אינה ברורה. מפלגת הגמלאים, ואפילו המפלגת זמאגו ילינצ'יץ', הלאומנית, עשויות להיות לשון המאזניים.
משקיפים צופים כי בין שינצח הימין ובין שינצח השמאל, מדיניות החוץ של סלובניה, כלכלת השוק והנורמות הדמוקרטיות המערביות שלה, לא יושפעו במידה משמעותית. סלובניה, שהייתה בעבר חלק מיוגוסלביה, היא המדינה הקטנה ביותר באיחוד האירופי, הן מבחינת מספר התושבים - שני מיליון, והן בחינת השטח - 20,000 קמ"ר. היא גובלת באיטליה, אוסטריה, הונגריה וקרואטיה. רמת החיים של תושביה, רובם קתולים, דומה לזו של איטליה.
מבקריו של יאנסה טוענים כי אחיזתו בשלטון הייתה חזקה מדי, ויש המשווים אותו לוולדימיר פוטין. לדעתם, התנהגותו מסכנת את הדמוקרטיה בסלובניה.
באחרונה מסרה תחנת טלוויזיה בפינלנד כי המנהיג הסלובני קיבל שוחד תמורת מתן חוזה צבאי לפירמה הפינית פטריה. יאנסה הכחיש את ההאשמות נגדו וטען שהן "מגוחכות ולא נכונות", אבל האופוזיציה עומדת על דעתה שהעסקה מסריחה.
בשנה שעברה, מתחו מאות עיתונאים מקומיים ביקורת נוקבת על יאנסה של דיכוי חופש העיתונות. הם טענו כי דאג למינוי עורכים הנאמנים לו. מלחמתו באילי הון זיכתה אותו בתומכים, אבל האופוזיציה טוענת כי למעשה הוא פועל נגד יריביו הפוליטיים.
חברה באיחוד האירופי ובגוש האירו
כ-1.7 מיליון בעלי זכות בחירה אמורים לבחור 90 צירי פרלמנט - 88 מהם מהמפלגות הפוליטיות ושניים מקרב המיעוטים, האיטלקי וההונגרי.
העם הסלובני התיישב באזור במאה ה-7. ב-1991 הכריזה סלובניה על עצמאותה מיוגוסלביה, ופרצה מלחמה קצרה בינה לבין הצבא היוגוסלבי. ב-2004 הצטרפה המדינה הצעירה לאיחוד האירופי ולנאט"ו ובמחצית הראשונה של 2008 הייתה נשיאת האיחוד האירופי.
כמו בישראל, המשטר בסלובניה הוא פרלמנטרי. לנשיא יש תפקידים טקסיים בלבד. הנשיא מטיל על מפלגה או על קואליציה המבטיחה לעצמה בבחירות את הרוב בפרלמנט, להרכיב ממשלה חדשה.
בשנת 2007 הייתה סלובניה למדינה ה-13 שהאירו משמש אצלה הילך חוקי. התוצר המקומי הגולמי לנפש מסתכם ב-17,000 אירו (14,000 דולר). שיעור האינפלציה כ-6% לשנה. השכר הממוצע ברוטו הוא 1,370 אירו (1,920 דולר) לחודש.

תאריך:  21/09/2008   |   עודכן:  21/09/2008
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
שחיתות ועריצות רה"מ במוקד הבחירות בסלובניה
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מחלקה ראשונה
מקורבי לבני מכנים את פגישת אהוד ברק ובנימין נתניהו אמש "התנהלות מופקרת"    "שני הגברים השוביניסטים התכנסו כדי לדפוק את המיידלע"
יפעת גדות
גבר יפני בן 113 מאמין כי הסוד לאריכות ימיו הוא הינזרות מאלכוהול
איריס פרחי
לדבריה, הנתבעת נצמדה לרכבה בחניה וגרמה לנזקים רציניים    הנתבעת הכחישה ובית המשפט דחה את התביעה וקבע שטיבה של הפגיעה אינה קשורה לנתבעת
איריס פרחי
התובע פנה לנתבע, קבלן הוצל"פ מורשה, כדי שיבצע עבורו פעולות משפטיות    הנצים הסתכסכו ובית המשפט חייב את הנתבע בפיצוי ומתח עליו ביקורת נוקבת
איריס פרחי
מתווך שלא קיבל דמי תיווך תבע מוכרים וקונה של קוטג' בטענה שהיה הגורם היעיל בביצוע העסקה    בית המשפט הסכים עמו וחייב את הנתבעים בתשלום
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il