X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
ביניש והשופטים פרוקצ'יה ולוי התנגדו להצבעה בטענה שעם התפטרות אולמרט מתנהלת הממשלה כממשלת מעבר מזוז קבע: אפשר למנות שופטים
▪  ▪  ▪
גדעון עזרא, פרידמן וביניש. גם בממשלת מעבר [פלאש 90]

התנגשות גלויה ודרמטית בין היועץ המשפטי לממשלה, מני מזוז, לבין נשיאת בית המשפט העליון, דורית ביניש. בסופו של דיון מתוח ודרמטי הצליחו ביניש ושני עמיתיה השופטים החברים בוועדה לטרפד את המשך הדיון ואת ההצבעה, בנימוק שמדובר בממשלת מעבר שנעדרת סמכות לבצע מינויים מהותיים.
בכך הצליחו השופטים לדחות את הקץ ולמנוע משר המשפטים, פרופ' דניאל פרידמן, לקדם מועמדות שופטים לבית המשפט העליון שלהם מתנגדת ביניש. תקופת הקיפאון הצפויה עתה עלולה להיות ארוכה מהרגיל - לפחות עד כינונה של ממשלה חדשה, ועד להקמת ועדה חדשה בראשה יעמוד שר משפטים. השר פרידמן, קרוב לוודאי, לא יכהן עוד כשר משפטים בממשלה החדשה.
הוועדה התכנסה בצל התפטרותו (יום א') של ראש הממשלה אהוד אולמרט, פטרונו של שר המשפטים דניאל פרידמן. בוועדה חברים, כידוע, שלושה משופטי בית המשפט העליון: ביניש, אילה פרוקצ'יה ואדמונד לוי.
כבר בפתח הדיון התחוללה סערה כאשר ביניש, בתמיכתה המלאה של השופטת פרוקצ'יה, טענה כי לנוכח המצב הפוליטי, קרי: ביצוע מינויים מהותיים על-ידי חבר בממשלת מעבר, השר פרידמן, חורג מסמכותו כחבר בממשלת מעבר.
בשלב זה נקרא לדיון היועץ המשפטי לממשלה, מני מזוז. היועמ"ש הגיע אישית אל חדר הדיונים. במשך כ-15 דקות חיווה את דעתו לפיה אין בעיה למנות שופטים בעת כהונתה של ממשלת מעבר, מאחר ולממשלה יש על-פי החוק את כל הסמכויות. מזוז אמר, בין היתר: "היום יש ממשלת מעבר ומתחייב ריסון, אבל בוועדה הזו יושבים רק שני שרים מתוך תשעה חברים. לכן, איני רואה בעיה למנות שופטים לתפקידם כשופטי בית המשפט העליון. מה גם שהתפקידים האלה לא אויישו זמן רב". השופטים דחו את חוות דעתו. הם תקפו במילים חריפות את מזוז וטענו כי דעתו אינה נכונה משפטית. בסופו של דבר, כאמור, ולמרות שעל-פי ההלכות הפסוקות של בית בית המשפט העליון חוות דעתו של היועמ"ש היא-היא האמורה לקבוע, "נאנסו" חלק מחברי הוועדה לקבל אומנם את עמדת היועמ"ש אך לכבד את עמדת השופטים, ובראשם ביניש.
השר פרידמן: בכל זאת - הישיבה נדחית
השר פרידמן אמר לאחר הישיבה, כי "עמדת מרבית חברי הוועדה היא שמבחינה משפטית הם חופשיים לנהוג על-פי עמדת היועץ המשפטי לממשלה, לפיה, אין מניעה לקיים את הישיבה. אולם, נוכח עמדת שופטי בית המשפט העליון, שלפיה נוכח בג"צ 8815/05 בעניין לנדשטיין אין מקום לקיים את הישיבה, הישיבה בעניין זה נדחית". השר פרידמן הדגיש עוד, כי "כל חברי הוועדה למעט שופטי בית המשפט העליון קיבלו את עמדת היועץ המשפטי לממשלה".
השופטים: תקופת בין השמשות
את עמדתם תלו השופטים, כאמור, בפסק דין לנדשטיין (בג"צ 8815/05) שבו קבעו כי בעת כינונה של ממשלת מעבר, יש להפעיל "עקרון איזון" בין היתר בתחום "המינויים לתפקידים ציבוריים, מקום שמעורבים בכך גורמים פוליטיים שמעמדם המשפטי ערב הבחירות ניזון ממעמדה המיוחד של ממשלת מעבר, וגורלם בממשל הבא, שלאחר הבחירות, אינו ידוע".
שופטי העליון דאז הנשיא אהרן ברק, השופטת אילה פרוקצ'יה, והשופטת מרים נאור כתבו כי "ראוי הוא כי מינויים לתפקידים בשירות הציבורי לא יבוצעו בידי גורמי ממשל אלה, אלא ימתינו עד לכינון ממשל חדש, אלא מקום שיש באיוש תפקיד מסוים צורך חיוני של ממש אשר אם לא ייענה, יצור חלל העלול לפגוע באינטרס ציבורי חשוב". הם הוסיפו כי השיקול המרכזי בהקשר זה הוא "כי הממשלה אינה נהנית עוד מאמון הכנסת, ומקור הסמכות לפעולתה נובע אך ורק מחוק היסוד".
קיים לדבריהם "חשש מוגבר מניגוד עניינים במינוי, והעדפת האינטרס המפלגתי הצר על פני האינטרס הציבורי. בתחום זה ניצב מחד, השיקול הציבורי, הקורא לאיפוק באיוש משרות ציבוריות כדי למנוע העצמת החשש לפגמים של ניגוד עניינים או שיקולים פוליטיים העלולים לדבוק בהליכי מינוי ערב בחירות. חשש זה הוא ממשי לאור אי היציבות המאפיינת את בסיס השלטון, והדחף של גורמים פוליטיים להטביע חותם בשירות הציבורי בטרם יתחלף הממשל. בהקשר זה, די אף במראית פני הדברים, העלולה להעלות חשד או ספק לפגם בהליך המינוי, כדי להצדיק בדרך כלל הימנעות ממנו בתקופה של 'בין השמשות' השלטוני, נוכח הפגיעה העלולה להיגרם בכך לאימון הציבור, גם אם, לגופו, לא דבק בהליך פסול מהותי".
תיקון הרוב המיוחס
הטלטלה הפוליטית מבחוץ לא הייתה הקושי היחידי עמו התמודדה הוועדה. על כך נוסף התיקון האחרון לחוק, המכונה "חוק סער", המחייב רוב מיוחס של שבעה מתוך תשעת חברי הוועדה לבחירת שופטי עליון. מדובר למעשה בתיקון שגרם לשיתוק בבחירת השופטים, לאחר שלא ניתן היה להשיג בוועדה רוב שכזה. בשל כך פוזרה הוועדה.
עם הוועדה נמנה, אולי בפעם האחרונה: שר המשפטים פרופ' דניאל פרידמן, יו"ר הוועדה. כמו-כן, נשיאת בית המשפט העליון דורית ביניש, השר גדעון עזרא, השופטים אדמונד לוי ואילה פרוקצ'יה, נציגי לשכת עורכי הדין היו"ר יורי גיא רון ופנחס מרינסקי, וכן חברי הכנסת אורית נוקד וגלעד ארדן. אחד מחברי הוועדה אמר בתום הישיבה: "השופטים עשו תרגיל מסריח".
הסכמה על הצורך בניסיון
בין שני קודקודי מערכת המשפט, הנשיאה ביניש והשר פרידמן, שררה הסכמה בדבר הצורך הדחוף במינוי שופטים מנוסים שיסייעו להתגבר על העומס במערכת. לפיכך, מדובר במועמדותם בעיקר של שופטי בית משפט המחוזי. עם זאת, עד לכינוסה של הוועדה, לא הושגה הסכמה בנוגע למועמדים כאשר המועדפת על פרידמן היא השופטת יהודית צור. לעומת זאת, ביניש מעדיפה את עוזי פוגלמן.
עם המועמדים לבית המשפט העליון נמנים גם עתה, בנוסף, השופטים: יוסף אלון, דבורה ברלינר, דוד חשין, צבי זילברטל יצחק עמית ויהונתן עדיאל.

ח"כ אריאל: על ביניש לפנות מקומה

יו"ר סיעת האיחוד הלאומי-מפד"ל, ח"כ אורי אריאל, תקף בחריפות את נשיאת בית המשפט העליון דורית ביניש, וקרא לה להתפטר. זאת, בעקבות צעדיה ודבריה שגרמו ל"פיצוץ" ישיבת הוועדה למינוי שופטים.
"כיוון שהיועץ המשפטי לממשלה מני מזוז קבע כי לממשלה סמכות מלאה למינוי שופטים, למרות היותה ממשלת מעבר, הרי שעל ביניש לקבל את הכרעת החוק. אם אין ביכולתה לקבל הכרעה זו, עליה לפנות את מקומה, ולאפשר בחירת שופטים חדשים לבית המשפט העליון, ושאר הערכאות השיפוטיות", מדגיש אריאל.

ישיבת הוועדה [צילום: פלאש 90]
תאריך:  22/09/2008   |   עודכן:  22/09/2008
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
התנגשות גלויה בין מזוז לביניש
תגובות  [ 18 ] מוצגות  [ 18 ]  כתוב תגובה 
1
כמה חשוב שנשיא העליון יהיה חכם
פנקס הקטן  |  22/09/08 16:20
2
האם גם סמכויות בייניש נחלשות ?
מרק טווין  |  22/09/08 16:21
 
- מצויין!
הרשל'ה מאוסטרופול  |  22/09/08 17:53
3
נוקד בוחרת שופטים לעליון.... ל"ת
נו שויין.....  |  22/09/08 16:27
 
- בייניש בוחרת שופטים לעליון... ל"ת
נו שויין  |  22/09/08 17:12
4
שופטים חכמים ופוליטיקאים - לא!
ד"ר טולי  |  22/09/08 16:35
5
עוד הוכחה:מזוז הפודל של פרידמן ל"ת
נגד ביהמ'ש העליון  |  22/09/08 16:51
 
- היועמ"ש צודק!
שאול א.  |  22/09/08 17:22
 
- הסברך ידוע ונכון אך גם שלי ...
מזוז=בובת תיאטרון  |  22/09/08 18:09
 
- אולי אתה פודל שמת ללקק לדייניש
תורה&עבודה  |  23/09/08 16:45
6
ההבדל בין חכם לפיקח ל"ת
רביד  |  22/09/08 17:13
7
דיקטטורה משפטית בפועל
ירון זכאי  |  22/09/08 17:23
8
אז מה, הדילים המסריחים יוקפאו
ע. סובול  |  22/09/08 17:25
9
ביהמ'ש העליון כגוף מחוקק
הרשל'ה מאוסטרופול  |  22/09/08 17:47
10
מינויים זמניים
דבשי  |  22/09/08 17:52
11
פוליטיקה בגרוש של בייניש
משה - ירושלים  |  22/09/08 17:54
12
העליון: חוק חופש המידע אינו חל
הרשל'ה מאוסטרופול  |  22/09/08 18:36
13
WILL PROTECT HER HOUSBEND  ל"ת
IF SHE RESIGN WHO  |  23/09/08 01:39
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
דרור מרום
חיל האוויר של ישראל צפוי לקבל את המטוסים בעשור הבא כמחליפיהם של מטוסי הקרב/תקיפה אף-16 - גם כן מתוצרת לוקהיד-מרטין
איציק וולף
קבוצת תיירים נחטפה לפני יומיים באזור אסואן שבדרום מצרים    נשללה אפשרות לשני ישראלים שהיו בקבוצה    המטה ללוחמה בטרור פרסם בתקופה האחרונה אזהרות חמורות ביחס לנסיעה למצרים מחשש לחטיפה שמתכנן חיזבאללה
אלון רוזנבלום
סרט חדש בכיכובו של מתיו מקונוהי, בו הוא גולש, מתפלש בחול ועושה מה שהוא אוהב    הסרט אינו זוכה להצלחה מרובה בארצות הברית וככל הנראה לא יגיע לשידור בארץ
רותי אברהם
כתב אישום הוגש נגד רוני רון, סבה של רוז, ואמה, מארי פיזם, על רצח הילדה רוז    בכתב האישום מואשמים השניים ברצח בכוונה תחילה    במערב פריז מובאת רוז לקבורה
דרור מרום
"צריך לתת לממשלה להבין שנשים במקומות עבודה זה אינטרס של המדינה, וצריך להכיר במעונות לצורכי מס וליצור תוספת לכל עובדת"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il