X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
אמר את הדברים בפני ועדת הכספים של הכנסת "המשק הישראלי בכלל והמערכת הפיננסית בפרט, נמצאים במצב טוב כדי להתמודד עם ההשלכות האפשריות של המשבר"
▪  ▪  ▪
פישר. קור רוח
היו"ר ברוורמן [צילום: פלאש 90]

"אנחנו נמצאים בתקופה מאוד מיוחדת מבחינת המערכת הפיננסית בארה"ב ובעולם, ויש לה השלכות על המשק הישראלי. מצב זה דורש שיקול דעת וקור רוח - קודם כל מאיתנו, מקבלי ההחלטות, אבל גם מכלל ציבור האזרחים". כך אמר הבוקר נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר, בדיון בוועדת הכספים של הכנסת.
פישר גורס כי אחד מהדברים שמאפיינים את התקופה המאוד מיוחדת הוא גידול משמעותי באי-ודאות. "המערכת הפיננסית בארה"ב נמצאת באחד המשברים הקשים ביותר ועוברת מהפיכה מהירה. המשבר התחיל בגלל לקיחת סיכונים לא מחושבים מצד מוסדות פיננסיים גדולים, שמקורם בשוק המשכנתאות בארה"ב, ולמרות המאמצים של הפד ומשרד האוצר לטפל בו - אפילו בצעדים שלא היינו מעיזים לחשוב עליהם לפני חצי שנה - המשבר ממשיך להתרחב. הדבר השפיע מיידית על המערכות הפיננסיות בכל העולם - בעיקר באנגליה ובאירופה. וההשפעות האלה לא פסחו, כמובן, על המשק הישראלי".
הנגיד הוסיף כי ביום שישי אומנם התבשרנו על התוכנית הדרמטית והחיובית מאוד לדעתו של הממשל האמריקני שעיקרה רכישת הנכסים המסוכנים מהמוסדות הפיננסיים, אבל הסכנה עדיין לא חלפה. "המערכת הפיננסית רגישה ושברירית ויש להמתין ולראות כיצד התוכנית מתקדמת. יש השואלים מדוע לא לתת למוסדות ולגורמים האחראיים שלקחו סיכונים כאלה לשלם את המחיר? בעיקרון זו גישה הגיונית, אבל מקבלי החלטות צריכים לקחת בחשבון את ההשלכות של כל החלטה על הכלכלה כולה. לכן, חשוב לנקוט בכל צעד אפשרי כדי למזער פגיעה בכלכלה כולה. אחרת, ישלמו את המחיר גם המשק והאזרחים ולא רק אלה שלקחו את הסיכונים".
בבנק ישראל מכירים בכך שהמשק הישראלי מושפע - כמו כל העולם - מהזעזועים במערכת הפיננסית האמריקנית, וכי יש להתמודד עם המציאות הזאת. "אבל", גורס פישר, "חשוב להדגיש כי המשק הישראלי בכלל והמערכת הפיננסית בפרט, נמצאים במצב טוב כדי להתמודד עם ההשלכות האפשריות של המשבר. ברמת המאקרו - הממשלה העבירה תקציב טוב מאוד ל-2009 ואני מקווה שיאושר בכנסת ללא סטיות מהמסגרת שעליה הוחלט. בזכות האסטרטגיה התקציבית של הממשלה אנחנו נמצאים בשנים האחרונות במסלול ירידה בנטל החוב בתמ"ג. אין לנו בעיה במאזן התשלומים, בזכות העודף שנוצר בו בשנים האחרונות".
הנגיד הצדיק את מדיניות הריבית שלו, הפועלת לדבריו להחזיר את העלייה הזמנית באינפלציה - שהיא תופעה עולמית - ליעד בשנה הבאה, ומוכנה לדעתו להגיב להתפתחויות הפיננסיות והריאליות, כפי שיידרש. "בנק ישראל נמצא בעיצומה של התוכנית להגדלת יתרות המט"ח. המערכת הבנקאית בישראל שמרנית יחסית לבנקים בארה"ב ובאירופה, החשיפות שלה להתרחשויות הפיננסיות בארה"ב מצומצמות. למפקח על הבנקים ולי יש אמון בה, והמפקח מבצע מעקב שוטף ומעמיק אחר ההתפתחויות במערכת ונמצא עם היד על הדופק. יש בין בנק ישראל למשרד האוצר המפקח על המוסדות הפיננסיים הלא-בנקאיים ולרשות לניירות ערך שיתוף פעולה ותיאום רציף".
הנגיד קובע כי השווקים הפיננסיים מתפקדים היטב, מגיבים להתרחשויות בעולם ואין בעיות ברמה הרוחבית - אלא נקודתיות שלא דורשות פעולות מיוחדות. "ברמת המדיניות אין כרגע צורך בצעדים מיוחדים והדגש המרכזי הוא על חיזוק ההיערכות והתיאום בין הרשויות, קבלת מידע שוטף ורחב, ניתוח המידע והיערכות לנקוט בכל הצעדים הדרושים, לפי הצורך. בנק ישראל ערוך לנקוט בכל צעד שבתחום סמכותו - אם וכאשר יידרש".
פישר מתח ביקורת על הכנסת. "בתקופה האחרונה היו יוזמות רבות לחקיקה בעניין מערכת הבנקאות. זהו תהליך לא טוב אשר עלול - גם אם לא תמיד מסתיים בחוק חדש - לפגוע במערכת הזאת. התקופה הנוכחית מוכיחה עד כמה חשוב לא להחליש את מערכת הבנקאות. אם לא תהיה לנו מערכת בנקאות חזקה ויציבה עלולים לשלם את המחיר לא רק הבנקים אלא קודם כל ציבור המפקידים. לבסוף, אני רוצה להתייחס להתנהגות הציבור בעת הזאת. אני כמובן לא יכול לתת עצות וכל אחד צריך להחליט בעצמו, אבל חשוב שכל אחד ינהג לגבי החסכונות שלו בשיקול דעת, בקור רוח, ובראייה לטווח הבינוני והארוך".

תאריך:  23/09/2008   |   עודכן:  23/09/2008
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יפעת גדות
מחקר אמריקני הראה כי גברים הסבורים שמקומן של הנשים בבית מרוויחים יותר מגברים בעלי "חשיבה מודרנית"    אחת התאוריות: גברים הנוטים להפעיל את סמכותם במסגרת מערכת היחסים שלהם עושים זאת גם בעבודתם
דרור מרום
בתוך כחודש, עם תום ביצוע פיילוט, יתחיל הבנק קבוצת לאומי במתן ייעוץ פנסיוני בסניפים ברחבי המגזר
משה ריינפלד
הבנק הפדרלי פרסם הנחיות המאפשרות למשקיעים פרטיים לרכוש עד 33% ממניות בנק בלי שישאלו אותם שאלות, במקום 25% עד כה
רותי אברהם
הממשלה קבעה קריטריונים לעליית פלשמורה ולאחר מכן "סינדלה" את ההחלטה וקבעה מכסה    המבקר: הממשלה צריכה לקבל החלטה סופית
משה ריינפלד
הצעד, שהושפע כנראה מניצחון בגדי הים של היריבה ספידו באולימפיאדת בייג'ין, עלול לפגוע בהישגי שחייני ארה"ב בלונדון בגלל אובדן חסויות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il