X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
ארה"ב יזמה את האישור להודו לרכוש דלק גרעיני וטכנולוגיה בעולם, אך בגלל עיכובים באישור הקונגרס יפסידו חברות אמריקניות עסקים לרוסיה וצרפת
▪  ▪  ▪
ראש ממשלת הודו בפגישה עם בוש [צילום: AP]

הממונים על האנרגיה הגרעינית בהודו אומרים כי הודו הייתה רוצה לעשות עסקים בתחום הגרעיני עם ג'נרל אלקטריק ועם פירמות אחרות בארה"ב. אבל אם לא תוכל, תמיד עומדות צרפת ורוסיה לרשותה.
למרות שהסכם הגרעין בין הודו לארה"ב מתעכב בקונגרס האמריקני, שערי העולם פתוחים כעת לסחר גרעיני עם הודו. בין שיקבלו חברות אמריקניות אור ירוק למכור דלק גרעיני וטכנולוגיה להודו ובין שלא יקבלו, הודו בטוחה שתשיג את האורניום הדרוש.
"אם לא תיעשה עסקה עם הקונגרס, נעשה עסקים עם מדינות אחרות. כל כך פשוט", אמר ס.ק. מלהוטרה, דובר משרד האנרגיה של הודו.
הודו הגיעה בינואר 2008 להסכמי סחר גרעיני עם רוסיה וצרפת, אף שממשלת הודו עיכבה את ביצועם עד שתושג התקדמות בדרך לעסקה עם ארה"ב, מסר שריינס אקומר ג'אין, יו"ר החברה הממלכתית של הודו לכוח גרעיני, המפעילה את 17 תחנות הכוח הגרעינית במדינה.
ההסכם המונח לפני הקונגרס בוושינגטון יגרום, אם יאושר, תפנית חדה במדיניות האמריקנית הנוהגת יותר מ-30 שנה, ויאפשר סחר גרעיני עם הודו, אף על-פי שהודו לא חתמה על האמנה הבינלאומית למניעת הפצתו של נשק גרעיני.
סינג בוושינגטון
העסקה נהנית מתמיכה רחבה של ראשי שתי הסיעות בבית המחוקקים האמריקני אך מכיוון שאינה נמצאת בראש סדר העדיפויות של הקונגרס אין ודאות שתזכה לאישור קודם שיתפזר החודש לפגרת הבחירות לנשיאות.
ביום ה' נועד בוושינגטון ראש ממשלת הודו מנמוהן סינג עם הנשיא ג'ורג' בוש. השנים הביעו תקווה שהקונגרס יאשר את העסקה. סינג אמור להמשיך במסעו לצרפת, לחתום עם הסכם גרעיני עם מדינה זו.
חברות אמריקניות בענף חוששות כי העיכובים בקונגרס עלולים לנעול את שעריה של הודו בפניהן. ג'נרל אלקטריק סייעה להודו לבנות את הכור הגרעיני הראשון שלה בשנות ה-60, ומעוניינת לחדש את הקשרים.
זהו שוק של 30 מיליארד דולר לשנה. יש בו הזדמנויות ענקיות לחברה כמו ג'נרל אלקטריק, אמר נציג החברה בהודו, סרי לנקה ובנגלדש, קישור ג'איאראמן.
כיום מספקות תחנות הכוח הגרעיניות בהודו רק 3% מתצרוכת האנרגיה שלה, שהם כ-4,100 מגאווט. ממשלת הודו מתכננת להגדיל עד שנת 2032 פי ארבעה את כושר ייצור החשמל ל-700 ג'יגאווט, ומתוכו את הייצור הגרעיני ל-63,000 מגאווט. פירוש הדבר תוספת של 40 כורים גרעיניים חדשים, ששוויים 80 מיליארד דולר.
רוסיה כבר שם
המגבלה העיקרית הניצבת בפני תוכנית זו היא הגישה לאורניום. העתודות הידועות בהודו יאפשרו לייצר רק 10,000 מגאווט. כל הכורים יהיו תלויים במקורות מחוץ להודו, מסר ג'אין.
בעבר לא יכלה הודו לרכוש דלק גרעיני וטכנולוגיה גרעינית מבחוץ, בגלל סירובה לחתום על האמנה למניעת הפצתו של נשק גרעיני ובגלל הניסויים שעשתה בפצצות אטום.
ב-6 בספטמבר 2008, לאחר מסע שתדלנות של ארה"ב, החליטה קבוצת 45 ספקיות הגרעין בהחלטה היסטורית כי הודו תהיה חריגה. ההחלטה פתחה את הדלת לפני מכירות גרעיניות להודו, אך במקרה של ארה"ב הדבר טעון אישור של הקונגרס.
ג'אין אומר כי חברת הכוח הגרעיני ההודית מקווה להשלים חוזים עם ג'נרל אלקטריק, וסטינגהאוס, חברת ארווה הצרפתית, וחברת האנרגיה הרוסית הממלכתית רוסאטום, כדי לבנות סדרה ראשונה של שמונת כורים גרעיניים, החל מ-2009. ממשלת הודו מתכוונת לרכוש 30% מהון המניות בכורים החדשים.
רוסאטום כבר מסייעת להודו לבנות שני כורים גרעיניים, על-פי הסכם עם רוסיה שקדם להחלטת קבוצת הספקיות הגרעיניות. ארווה הצרפתית פעילה מאד בקידום עסקיה עם הודו, ומנכ"ל החברה אן לוברז'ון, נלוותה לנשיא צרפת ניקולא סרקוזי כאשר ביקר בינואר בהודו.

תאריך:  26/09/2008   |   עודכן:  26/09/2008
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הודו מזמינה טכנולוגיית גרעין ב-80 מיליארד דולר
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
משה ריינפלד
נדחה ערעור ענקית ציוד התקשורת אלקטל על דחיית תביעתה לחייב את ענקית התוכנה לפצותה במיליארד וחצי דולר על העתקת הפטנטים לתוכנת Media Player
משה ריינפלד
מדד המחירים לצרכן, למעט מחירי מזון טרי, עלה ביפן באוגוסט ב-2.4% במונחים שנתיים, השיעור הגבוה ביותר אחרי 11 שנה
מחלקה ראשונה
יו"ר העבודה מנסה להפעיל לחץ על יו"ר קדימה על אף שבישיבת הסיעה הוחלט כבר עקרונית על נכונות של העבודה להצטרף לממשלה החדשה    טוען שאם לא תוגדל מסגרת התקציב - לא תצטרף העבודה לממשלה    קדימה בתגובה: הגדלת מסגרת התקציב - רק בעתיד
איציק וולף
נהג ישראלי הגיע בטעות לקלנדיה לאחר שהסתמך על מכשיר הניווט שברכבו    פלשתינים החלו להכות אותו וליידות לעברו אבנים    כוח צה"ל חילץ אותו לאחר שנפצע קל
משה ריינפלד
פגישת הנשיא עם אובאמה, מק'קיין וראשי הקונגרס התפזרה בטונים צורמים    פולסון כרע ברך לפני הדמוקרטים    הרפובליקנים התמרדו נגד התוכנית
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il