X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
המיזוג מעניק את השליטה בענף הבנקאות בידי שלושה ענקים בלבד מחייב הידוק הפיקוח הפדרלי הממשל האמריקני: ואקוביה לא התמוטט
▪  ▪  ▪
יו"ר סיטי גרופ, ויקרם פנדיט [צילום: AP]
רוברט סטיל, מנכ"ל ואקוביה [צילום: AP] [צילום: AP]

ענק הבנקאות האמריקני סיטיגרופ רוכש את הענק המתחרה, ואקוביה, עוד קורבן של המשבר בשוק המשכנתאות. כך הודיעה (יום ב', 29.9.08) החברה הפדרלית לביטוח פקדונות, FDIC. צעד זה מרכז עוד יותר את הכוח בענף הבנקאות בארה"ב בידי קומץ בנקים גדולים.
במסגרת העסקה יספוג סיטיגרופ עד 42 מיליארד דולר הפסדים על מצבור ההלוואות של ואקוביה המסתכם ב-312 מיליארד דולר. החברה לביטוח פקדונות תספוג את כל ההפסדים שמעבר לסכום זה. תמורת זאת, שילם סיטיגרופ לחברה לביטוח פקדונות פיצוי בסך 12 מיליארד דולר במניות בכורה ובבטוחות.
בהודעת FDIC, המבטחת את פקדונות הלקוחות בבנקים הקמעונאיים בארה"ב, הודגש כי ואקוביה לא התמוטט, וכי קרן ביטוח הפקדונות של הממשל לא תושפע מהעסקה. "מבחינת לקוחות ואקוביה, הצעד שנעשה היום יבטיח המשכיות רציפה של השירות מהבנק שלהם והגנה מלאה על פיקדונותיהם". יו"ר החברה לביטוח פקדונות, שילה בר, הוסיפה כי "לא תהיה כל הפרעה לשירותים, והעסקים יהיו כרגיל לגבי הלקוחות".
מכירת ואקוביה לסיטיגרופ מרכזת כעת 30% מפקדונות הלקוחות בארה"ב בידי שלושה ענקי בנקאות: בנק אוף אמריקה, ג'יי פי מורגן צ'ייס וסיטיגרופ. הדבר מעניק לשלושת ענקים אלה את השליטה המוחלטת בענף, ואת האפשרות הבלתי מעורערת להכתיב מחירים להלוואות ולשירותי בנקאות. עוצמה זו תאלץ את גופי הפיקוח הפדרליים להגביר את ערנותם. המצב החדש יאלץ בנקים קטנים ובינוניים בארה"ב, שכבר נתונים ללחץ, לבקש שירכשו גם אותם.
השיחות על רכישת ואקוביה הואצו ביום א' לאחר המשא-ומתן המתוח בוושינגטון על אישור תוכנית הממשל להצלת המגזר הפיננסי בקונגרס, מסר העיתון ניו-יורק טיימס (יום ב', 29.9.08).
עמוד של עוצמה
העסקה נעשתה ימים אחדים לאחר שגופי הפיקוח הפדרליים תפסו את נכסיו של בנק ההלוואה והחיסכון הגדול בארה"ב, וושינגטון מיוצ'ואל, ומכרו את עסקיו הבנקאיים.
מבחינתו של סיטיגרופ, תהא זו הרכישה הגדולה ביותר מאז התמזג עם קבוצת טרוולרס לפני כעשור שנים. זה יהיה גם ציון דרך לויקרם פנדיט, המנכ"ל החדש של סיטיגרופ שאמר לעובדי הבנק ולמשקיעים בו כי סיטיגרופ הוא "עמוד של עוצמה" בזמנים סוערים.
בעזרת רשת הסניפים של ואקוביה, יחדור סיטיגרופ לתחום עסקי הבנקאות הקמעונאיים בארה"ב, שחמק ממנו שנים רבות. היא גם תיתן לסיטיגרופ פלטפורמה רחבה יותר למכירת משכנתאות וכרטיסי אשראי, וגישה לפקדונות של לקוחות יציבים יותר בסך 400 מיליארד דולר, ובכך תקטן תלותו במשקיעים מבחוץ לצורכי מימון.
אף שסיטיגרופ צבר כ-50 מיליארד דולר הפסדים מאז החל המשבר בקיץ שעבר ושער המנייה שלו ירד ירידה תלולה, היה הבנק אחד הראשונים שגייסו הון בסכומים עצומים. המנכ"ל פנדיט עשוי להצביע על עסקת ואקוביה כסימן של התקדמות ואינדיקציה לכך שהגרוע מכל כבר מאחורי סיטיגרופ. זוהי גם גושפנקא של אמון שנתנו גופי הפיקוח לענק הבנקאות. רק לפני שנים אחדות נקט בנק הרזרבות הפדרלי צעד בלתי שגרתי ואסר על סיטיגרופ לרכוש רכישות גדולות, מחשש שיגדל יותר מדי.
ואקוביה, כמו וושינגטון מיוצ'ואל, הסתבך במשכנתאות גרועות, ורכישתו הפכה לצורך דחוף כדי למנוע את קריסתו. מראשית השנה צנחה מניית ואקוביה ב-74%.
בשבועיים שחלפו נכנס הבנק לדיונים עם כמה רוכשים אפשריים. לאחר התמוטטות ליהמן בראדרס, נשא ונתן הבנק עם גולדמן סאקס ועם מורגן סטנלי, והתעניין גם אצל בנקים אחרים.

תאריך:  29/09/2008   |   עודכן:  29/09/2008
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
גלית יצחק
רבים מאיתנו חוששים להגיע לארוחת החג בשל המאכלים השונים, עתירי הקלוריות, שאי אפשר לעמוד בפניהם    להלן מספר טיפים שיעזרו לכם לעבור את החג בשלום
גלית יצחק
בתקופת החגים נערכים שינויים בסדר היום, בהרגלי האכילה ובפעילות גופנית    כיצד הסוכרתיים יצליחו לעבור את החג בשלום ולשמור על רמת איזון תקין של רמות האינסולין?
משה ריינפלד
הכלב חדר לבית בשדרות, נשך את בעלת הבית ולאחר מכן גם את בעלה, ונורה באש שוטרים    בעליו חוייב לשלם לבני הזוג 71,000 שקל פיצויים
שמרית טסה
"מלך המגרש" בראש המצעד השנתי עם שירו: "הוזה אותך מולי"    קרן פלס נבחרה לזמרת השנה    רן דנקר ועילי בוטנר נבחרו להרכב השנה
גלית יצחק
עצמות הדגים עלולות לחסום את בית הבליעה של ילדים מתחת לגיל 5 ולגרום לחנק ואף למוות    נתינת דבש לפעוטות מתחת לגיל שנה מסוכנת
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il