תשע חברות תעופה אמריקניות מסרו בשנה שעברה יותר מ-70% מעבודות תחזוקת המטוסים העיקריות שלהן לקבלני משנה, והפיקוח של מינהל התעופה הפדרלי (FAA) על קבלנים אלה אינו מספיק. כך עולה מדוח ביקורת של הממשל האמריקני . מהדוח עולה כי רבע מעבודות התחזוקה שהחברות מעבירות לגורמים אחרים, נעשה מחוץ לארה"ב.
המפקח הכללי של משרד התחבורה בוושינגטון אמר כי מיקור החוץ (outsourcing), שהוכפל בתוך ארבע שנים, מעורר דאגה משום שמינהל התעופה הפדרלי אינו עוקב מקרוב כדרוש איזו תחזוקה נעשית, והיכן.
אף ש-FAA נקט צעדים לשיפורים, הוא עדיין נתקל בקשיים להגדיר היכן התחזוקה הקריטית ביותר מתרחשת ולהבטיח פיקוח מספיק, אומרים חוקרי המשרד בדוח שהוגש השבוע.
במאמציהן להקטין את העלויות, קובע הדוח, חברות התעופה ממשיכות למסור את עבודות התחזוקה הכבדות של מטוסיהן מהמכונאים והמהנדסים שלהן בנמלי הבית למאות חברות תיקונים בארה"ב, קנדה, מקסיקו ומדינות במרכז אמריקה ובאסיה.
תשע החברות הגדולות שבדק המפקח הכללי העבירו 71% מהתחזוקה הכבדה של מטוסיהן - תיקונים ושירותים לגוף המטוס, הכנפיים והזנב - למיקור חוץ בשנת 2007, לעומת 34% בשנת 2003. יותר מרבע מהתחזוקה - 27% בוצעה במיתקנים מחוץ לארה"ב.
חברות התעופה שנבדקו בדוח הן איירטראן איירווייז, אלסקה איירליינס, אמריקה איירליינס, קונטיננטל איירליינס, דלתה איירליינס, ג'טבלו איירווייז, נורת'ווסט אירליינס, סאות'ווסט איירליינס, ויונייטד איירליינס. חברת התעופה הגדולה ביותר בארה"ב לטיסות פנימיות אמריקן איירליינס, לא הוכנסה לרשימה משום שהיא מטפלת ברוב מטוסיה בתוך ארה"ב.
בתגובה, נמסר ממינהל התעופה: FAA סומך במידה רבה על חברות התעופה - ועל צוותי התחזוקה עצמם - כדי להבטיח שתיקונים במיקור חוץ יעמדו בתקני הבטיחות האווירית ובדרישות של חברות התעופה עצמן. FAA דורש כי כל תחנת תיקונים תעבור בדיקה ממשלתית אחת לשנה לפחות, אומר דובר מינהל התעופה הפדרלי, מס דור.
ואולם הדוח קובע כי לעתים תכופות מפקחי FAA, המכירים מקרוב את התקנים והדרישות של חברת התעופה שמטוסיה עוברים תיקון, אינם המפקחים שמבצעים בדיקות אלה.
חמש שנים בלי פיקוח מטעם FAA כחמש שנים חלפו בין ביקור לביקור של מפקחים שהוצמדו לחבורת תעופה מסוימות במתקני התחזוקה העיקריים שלהן. המפקחים שלא הוצמדו לחברת תעופה מסוימת אינם מכירים את דרישות התחזוקה של מטוסיה, שלעתים קרובות מיוצרים על-פי מפרט ספציפי שלה.
הדוח מוסר, למשל, עדות של מיתקן מחוץ לארה"ב, המתקן מנועים למען חברת תעופה שאין הדוח נוקב בשמה, ועל פיה מפקח מטעם FAA לא הוצמד אל המיתקן הזר זה חמש שנים, תקופה שבמהלכה תיקן 39 מנועים של מטוסי החברה.
הדוח ממליץ ל-FAA לדרוש מחברות התעופה למסור לו מידע יותר שלם על מידת תיקוני מיקור החוץ ועל מיקומם, להבטיח שחבורת התעופה ותחנות התיקונים יהיו מסוגלות לאתר בעיות ולפתור אותן, ולשפר את המסמכים על תוצאות הבדיקות.
FAA מסכים כי יש לעשות יותר, אמר הדובר דור בדברי תגובתו. יש לנו נהלים שכבר מטפלים בכמה מההמלצות, ויש לנו פרויקטים לטיפול בהמלצות אחרות, שנמצאים בשלב מתקדם.
ואולם מומחה בטיחות אמריקני מציין כי הדוח מדגיש כי עדיין הדרך ארוכה לפני FAA עד שיפתור את בעיית מיקור החוץ, שהיא בעיה שנויה במחלוקת במינהל התעופה, זה שנים אחדות.