X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
ג'נרל מוטורס רוצה לרכוש את קרייזלר כדי לעמוד בתחרות עם טויוטה אך המצב בשוק האשראי קשה וספק אם תצליח לגייס את הסכום העצום הדרוש
▪  ▪  ▪
צריכה לגייס סכום עצום [צילום: AP]

הצלחת ג'נרל מוטורס לרכוש את המתחרה קרייזלר תלויה בראש ובראשונה ביכולתה להשיג סכומים עצומים במזומן, אומרים מומחים בענף הרכב בדטרויט. שני ענקי הרכב נאבקים כיום על קיומם עקב הנפילה במכירות הרכב, ההאטה הכלכלית העולמית ומשבר האשראי חסר התקדים, ועל כן לא ברור אם בעלת מניות הרוב בקרייזלר, קרן ההשקעות סרברוס, תהיה מוכנה לשאת בהוצאות או אם הממשל הפדרלי יהיה מוכן להיות מעורב בהצלת אחת מחברות הרכב או את שתיהן.
ג'נרל מוטורס וסרברוס, המחזיקה ב-80.1% ממניות קרייזלר, נועדו לשיחות מוקדמות על רכישה או מיזוג של שני ענקי הרכב. אם תתבצע עסקה כזאת זה יהיה צעד היסטורי בענף הרכב, וישפר את סיכוייה של ג'נרל מוטורס לעמוד מול ניסיונה של טויוטה היפנית לדחוק את רגליה מהנהגת תעשיית הרכב העולמית. בשנת 2007 היה למעשה שוויון בין ג'נרל מוטורס לבין טויוטה במכירת רכב בעולם.
ג'נרל מוטורס, היצרנית הגדולה בארה"ב, וקרייזלר, היצרנית השלישית אחרי פורד, כבר מפעילות מיזם משותף עם החברה הגרמנית ב-מ-וו, המייצר רכיבי כוח למכונית היברידית המונעת בגז וחשמל. אף שאיחוד בין שני ענקי הרכב יחסוך כסף עקב מיזוג צוותי הניהול, המנהלה, ההנדסה, והייצור, אנליסטים בדטרויט אומרים כי האיחוד עצמו יעלה כסף רב וכי את הפירות ניתן יהיה לקטוף רק כעבור כמה שנים. לדבריהם, יתכן שניסיון הרכישה או המיזוג נעשה מאוחר מדי.
קרייזלר, שהנהלתה יושבת באוברן הילס, עיר רכב באזור דטרויט, היא חברה בבעלות פרטית, ואינה פותחת את ספריה לציבור, אך ידוע שברבעון הראשון של השנה הפסידה 510 מיליון דולר ובשנת 2007 הפסידה 1.6 מיליארד דולר. מכירותיה ירדו מראשית 2008 ב-255, הירידה התלולה ביותר בענף הרכב.
אולי הממשל יעזור
ג'נרל מוטורס, שהנהלתה יושבת בדטרויט, "שורפת" בכל חודש מיליארד דולר במזומן, וכמה אנליסטים סבורים כי בשנה הבאה תגיע לתחתית המזומן התפעולי שלה, כ-14 מיליארד דולר. החברה הפסידה בשנה וחצי שחלפו 57.5 מיליארד דולר, בעיקר בגלל שינויים בחשבונאות המס.
כל זה מתרחש כאשר מכירות הרכב בארה"ב נפלו לרמתן הנמוכה ביותר אחרי 15 שנה, ומעמידות את כל שלוש הגדולות של דטרויט בסכנת פשיטת רגל בגלל מחסור במזומנים.
זה אינו התסריט האידיאלי למיזוג בין ג'נרל מוטורס לקרייזלר, אומרים האנליסטים. אך שניתן להבין מדוע שתי החברות חותרות למיזוג, עדיין צריך להיות מניע טוב יותר לכך, בעיקר במצב השוק, הם אומרים. המניע הטוב יותר עשוי להיות הממשל הפדרלי, שכן אם אחת מהן תקרוס יירש את התחייבויות העצומות שלה לפנסיה.
לדעת אנליסטים, תוכל ג'נרל מוטורס להשיג, תמורת רכישת קרייזלר, גישה לחלון אשראי החרום שהעמיד הבנק הפדרלי, אף שבזמנים כתיקונים הוא מיועד רק לבנקים.
אבל ג'נרל מוטורס מדגישה כי לפי שעה אין לה כוונה לפנות לבנק הפדרלי. אנחנו לא פונים בינתיים לאף אחד, אמר דובר ג'נרל מוטורס בוושינגטון, גרג מרטין.
העיתון וול סטריט ג'ורנל דיווח (יום ו', 10.10.08) כי קרן סרברוס עשויה להחליף את מניותיה בקרייזלר ב-49% ממניות ג'נרל מוטורס בזרוע הפיננסית של ג'נרל מוטורס, GMAC, העוסקת במתן הלוואות לרכישת רכב. סרברוס כבר רכשה 51% מ-GMAC ב-14 מיליארד דולר בשנת 2006, אך מאז סבלה GMAC מהלוואות כושלות למשכנתאות.
GMAC עשויה להיראות כעת השקעה טובה לסרברוס משום שעסקיה מביטוח והלוואות לרכב רווחיים, והממשל הפדרלי עשוי לרכוש ממנה את המשכנתאות הרעות במסגרת תוכניתו להצלת המגזר הפיננסי ב-700 מיליארד דולר.
יש להמתין שנים לתוצאות
אם יתבצע המיזוג, תוכל ג'נרל מוטורס לקצץ מיד את העלויות ולחסוך מיליארדים, אומר אנליסט בדטרויט. ואולם החברה תצטרך לחשב אם יש לה די מזומנים כדי להמשיך להתקיים ולממן את העסקה בעת ובעונה אחת. לפי חישובי האנליסטים, תוכל ג'נרל מוטורס לחסוך יותר מ-5 מיליארד דולר לשנה, אך יחלפו שנים עד שתוכל לממש את החיסכון. לשם השוואה, הם מזכירים כי רנו וניסאן עדיין לא השלימו את ההתאוששות שלהן מהמיזוג ביניהן ב-1999.
לג'נרל מוטורס-קרייזלר הממוזגות יהיה כושר ייצור עודף, מותגים רבים מדי וסוכנים רבים מדי, אומרים האנליסטים. לא ברור איזו תועלת תהיה לג'נרל מוטורס בהוספת שלושה מותגים - קרייזלר, דודג' וג'יפ - לתמהיל שלה, ובהוספת חברה המתמקדת בייצור ובמכירת טנדרים, הם אומרים.
לא ג'נרל מוטורס ולא קרייזלר לא אישרו עד כה את קיום השיחות ביניהן, אך דובריהן הדגישו כי שתיהן מנהלות דיונים שגרתיים זו עם זו. היו גם ידיעות כי קרייזלר נושאת ונותנת עם ניסן-רנו. העיתון ניו-יורק טיימס גם דיווח כי ג'נרל מוטורס ניסתה לפני זמן מה לשון עם פורד על מיזוג ביניהן, אך פורד השיבה שהיא רוצה לשמור על עצמאותה.
שיחות מיזוג בין ענקי דטרויט אינן חדשות. ג'נרל מוטורס שוחחה עם דיימלר-קרייזלר ב-2007 על רכישת קרייזלר עוד לפני שקרן סרברוס רכשה את מניותיה בקרייזלר ב-7.4 מיליארד דולר. השיחות נכשלו לאחר שג'נרל מוטורס החליטה להתרכז בחיסכון בעלויות והתייעלות באמצעות גלובליזציה של פעולותיה.

תאריך:  12/10/2008   |   עודכן:  12/10/2008
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מיזוג ענקי הרכב מותנה בגיוס הררי מזומן
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איריס דור-און
למרות הביקורת הקשה שנמתחה על התנהלות האוצר - החליטה ועדת החינוך שלא להחליט    בישיבה לא נכח אף בכיר או גורם בעל השפעה ממשרדי החינוך והאוצר    בינתיים לא מסתמן פתרון
יפעת גדות
מחקר בריטי וגרמני הראה כי ניתן להפוך תאי זרע לתאי גזע עם מאפינים דומים לאלו הנמצאים בעובר
רותי אברהם
הפורום המשפטי נאלץ להענות ל'המלצת' שופטי בג"צ ומשך חזרה (א') עתירה נגד מסירת חצר סרגיי לממשלת רוסיה    הפרקליטות הציגה חומר חסוי - המסירה הכרחית ליחסי החוץ
דרור מרום
הנהלת הבורסה נערכת ל"ניתוק זרם" בנפילות חדות במיוחד    בשלב טרום הנעילה יהיו צעדים בתנודה של 12% או יותר במדד ת"א-25    אז יופסק המסחר במניות ובנגזרים על מניות עד תום יום המסחר
יפעת גדות
בקרוב תוכל המשטרה לגלות את שם המשפחה של גברים חשודים בעזרת בדיקת דנ"א בלבד    סיכוי גבוה יותר - לשמות נדירים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il