X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
ביהמ"ש העליון ביטל פסיקת שופטת כי אדם שתבע פיצויים על נזק נפשי מתאונה הוא מתחזה, למרות ש-2 פסיכיאטרים שמינתה בעצמה קבעו שהוא באמת נכה
▪  ▪  ▪
[אילוסטרציה]

בית המשפט העליון קיבל (יום א', 12.10.08) את ערעורו של אדם שנפגע בתאונת דרכים על פסק דין של שופטת שקבע כי הוא מתחזה ולא נגרם לו נזק נפשי מהתאונה, כטענתו. השופטים אליעזר ריבלין, סלים ג'ובראן ועוזי פוגלמן קבעו לו פיצויים, וחייבו את חברת הביטוח מגדל שטענה כי הוא מתחזה, לשאת בשכר-טרחת עורך-דינו בערעור בסך 25,000 שקל, וכן בשכר טירחת עורך דין בבית המשפט המחוזי בשיעור 13% מהפיצוי שנפסק לו.
מפסק הדין עולה כי האיש איבד ב-21.7.92 את השליטה על רכבו והתנגש בעמוד. הוא לקה בזעזוע מוח, בשברים בפניו ובצלעותיו, ובנזקים נוספים. הוא הגיש לבית המשפט המחוזי בחיפה תביעה לפיצויים נגד חברת הביטוח שלו, מגדל.
השופטת מינתה את הפסיכיאטר ד"ר אילן קוץ, למומחה פסיכיאטרי. הוא בדק את האיש שלוש פעמים, ואבחן אצלו "תסמונת שלאחר חבלה גולגולתית עם מרכיבים אפקטיוויים דיכאוניים", וקבע לו נכות נפשית בשיעור 50% לצמיתות.
ב-15.10.03 ניתן פסק הדין, ובו דחתה השופטת את קביעת המומחה כי האיש סובל מנכות נפשית, וקבעה כי "לתובע אין נכות בתחום הפסיכיאטרי" וכי הוא מתחזה למטרת הפקת רווח. למסקנתה הגיעה "על סמך העדויות, ובכללן רישומים ממוסדות רפואיים, קלטות מעקב, וחקירתו של ד"ר א. קוץ בביהמ"ש".
השופטת הוסיפה: "התובע מניפולטיווי, בחר, מסיבות השמורות עמו, לנהל, מאז שפוטר מעבודתו, אורח חיים בטלני והוא מבלה את זמנו בהסתובבויות שונות, לרבות שהייה מוגבלת במתקני שיקום ואצל רופאים מטפלים, בנצלו את המערכות השונות לקבלת טובות הנאה".
על פסק הדין ערער האיש לבית המשפט העליון, וב-14.2.08 הורו השופטים למנות מומחה נוסף מטעם בית המשפט. המומחה, פרופ' קליין, מהמרכז הרפואי רמב"ם חיווה את דעתו ב-31.10.06 כי "אמנם התובע מעצים את תלונותיו ומציג את מצבו באור חמור יותר משהינו בפועל", אך הוא "אינו מתחזה ובעיותיו הנפשיות כיום וביטוין בתפקודו בכל תחומי החיים, הינם אמיתיים וקשורים לתאונה שעבר".
ב-7.11.06 הגיש חוות דעת נוספת על סמך בדיקת עזר הקרויה מבחן MMPI, ובה ציין כי אומנם המבחן מעלה אפשרות של התחזות, אך אין לתת לו משקל רב.
בפסק דין שניתן ב-13.6.07 שבה השופטת וקבעה כי לא נגרמה לאיש נכות נפשית. "לא אוכל לסמוך על מסקנתו של פרופ' קליין כי התובע אינו מתחזה. נותרתי איתנה בדעתי, כפי שבאה לידי ביטוי בפסק הדין הראשון, כי התובע מתחזה והתאונה לא גרמה לו לנכות נפשית", כתבה השופטת. בין היתר, דחתה את מסקנתו של פרופ' קליין כי ניתן להסיק ממצבו הנוכחי של האיש על מצבו בעבר, וקבעה כי האיש התאים את התנהגותו לפני פרופ' קליין באופן שהעלים או מזער את התחזותו.
השופטת הדגישה כי אין למומחה יתרון על פני בית המשפט בבואו להעריך את מהימנותו של האיש. עוד קבעה כי פרופ' קליין לא נתן בחוות דעתו את המשקל הראוי לתוצאות מבחן MMPI.
לחוות דעת המומחים - משקל רב
על כך ערער האיש מחדש לבית המשפט העליון. בפסק הדין שקיבל את הערעור ציין השופט עוזי פוגלמן כי אומנם נכון שבית משפט אינו כבול במסקנות מומחים, אך יש לתת משקל רב לחוות דעת של שני מומחים שמינה בית המשפט, ששתיהן קבעו בנקודות זמן נפרדות שהאיש אינו מתחזה וכי הוא סובל מנכות נפשית. השופט הוסיף כי עיקרי הנתונים שעמדו בבסיס מסקנתה של השופטת אין בהם כדי להוכיח - בנפרד ובמצטבר - כי האיש מתחזה.
עם זאת, הדגיש השופט פוגלמן כי מסקנתו אינה שאין כל אחיזה לטענת חברת הביטוח שהאיש מתחזה. המסקנה היא שהאיש הצליח לשכנע, בהתאם לרף ההוכחה המקובל במשפט האזרחי כי הוא סובל מנכות נפשית.

ע"א 7617/07
תאריך:  12/10/2008   |   עודכן:  12/10/2008
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
שופטת דחתה דעת 2 מומחיה, ופסקה: התובע מתחזה
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
אז יצא שהיא לא פסיכולוגית.
C-cyclist  |  13/10/08 00:51
2
אלה בדיוק שופטיך ישראל! ל"ת
יהודי אמיתי  |  13/10/08 09:47
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עומר כרמון
אירועי עכו מעוררים סערה ברשות הפלשתינית    החזית העממית: הסכם הרגיעה לא ימנע מאתנו להגיב בקרוב    אל-קאעידה בעזה: התגובה יכולה להכות בכל מקום בפלשתין    החמאס: ממשלת ישראל תשלם מחיר כבד [בתמונה: קריקטורה של מוחמד סבאענה משכם - "הספינה הישראלית מתרסקת על חומת עכו"]
יערה לווינסון
ריבר פתח תקוה מציעה מנות ענקיות, נודלס עתירי פלאים וקינוחים מחריבי דיאטה    יערה לוינסון והקולגה ל' התפטמו שם בהפסקת הצהריים שלהן ונשבעו לחזור בשנית
מחלקה ראשונה
משרד הפרסום הישראלי חזר מתחרות הפרסום הנחשבת ה"גולדן דראם" עם מספר פסלוני הזהב הגבוה ביותר שנרשם אי פעם למשרד פרסום ישראלי בחו"ל
מוראג קובננקו
בדגים 206 יעשו כל שביכולתם כדי שתרגישו בבית - מלדאוג שלא יהיה לכם קר ועד לדאוג שיהיה לכם כיף לעשן בחוץ    מוראג רובננקו העבירה ערב קריר וטעים עם ז'רדיני שלה ועם מר לוקוס הזעוף
סמי פרץ
נגיד בנק ישראל: אם יטפלו באירופה במשבר - יהיה מפנה אך לא יבוא סוף למשבר    "תוכנית החילוץ האמריקנית ללא ספק טובה; היא מכניסה אותנו לתקופה חדשה במשבר"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il