X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
בדיווחים על משבר האשראי, כלי התקשורת מרבים להשתמש במלים שנלקחו מ"בית המרקחת הכלכלי" להלן כמה מהן - עם תרגום בצד
▪  ▪  ▪

התרסקות
עיתונאים אוהבים לדווח שהבורסה "התרסקה", בכל פעם שהמניות יורדות יותר מהרגיל. אין הגדרה מדויקת ל"התרסקות" של בורסה. בדרך כלל, זהו מונח המתייחס לנפילה של שערי המניות ב-10% או יותר ביום אחד. אבל ה"ההתרסקות" המפורסמת ביותר הייתה בוול סטריט באוקטובר 1929. למעשה היא נמשכה שלוש שנים והמניות נפלו ב-89%. ההתרסקות של 1987 - שאירעה אף היא באוקטובר - נמשכה 10 ימים והמניות צנחו אז ב-26% אך התאוששו מהר יחסית.
מניות בכורה
הבנקים שהסכימו לקבל את סיוע ההצלה של ממשלת בריטניה יתנו לה תמורתו מניות בכורה. אלה הן מניות מסוג מיוחד הנושאות בדרך כלל ריבית קבועה או דיבידנד קבוע, שאינם תלויים ברווחי החברות. לתשלומים לבעליהן חייבת להינתן עדיפות (בכורה) לעומת הדיבידנדים המשולמים לבעלי המניות הרגילים, ואם החברה פושטת רגל בעלי מניות הבכורה יהיו הראשונים בתור לקבל בחזרה את כספם. ואולם לבעלי מניות בכורה אין זכות הצבעה בענייני החברה באסיפות הכלליות השנתיות.
אג"ח (אגרות חוב)
סוג ההשקעה השכיח ביותר אחרי מניות. אלה הן, למעשה, הלוואות שהמשקיעים נותנים לחברה או לממשלה. על הלוואות אל מקבלים כמובן ריבית. כל עוד אתה בטוח שהמנפיק לא יפשוט את הרגל, האג"ח בטוחות יותר מאשר מניות, משום שמובטח לך שתקבל ריבית. ברור שאג"ח ממשלתיות בטוחות יותר מאלה של חברות, אבל הריבית עליהן נמוכה יותר.
חוב רעיל
זהו קיצור לנוחיותו של מי שמתעצל לומר: חוב מסוכן מאד שנסחר בבנקים, בעיקר בארה"ב אך גם בבריטניה. חוב רעיל הוא, למשל, משכנתא מסוג סב-פריים - הלוואה לרכישת בית שמקבלים מי שיש להם סיכוי קטן לפרוע אותה. לעתים קרובות, מצרפים אליה משכנתא פחות מסוכנת, ובכך מקשים על זיהוי החשיפה של בנק מסוים לחוב כזה. באחרונה גובר והולך החשש שגם כרטיסי אשראי והלוואות לרוכשי רכב יהפכו ל"רעילים" עם החמרת משבר האשראי והגידול באבטלה מדינות רבות. פירוש הדבר שהבנקים עלולים לדווח על הפסדים גדולים עוד יותר.
מנוף
זו פשוט מלה נרדפת לחוב. כאשר אומרים על חברה שהיא ממונפת מאד, מתכוונים לומר שהיא כורעת תחת נטל חובות. מבחינת הצרכנים, אלה עשויים להיות חובות בכרטיסי אשראי או תשלומי משכנתא גבוהים. מבחינת החברות, פירוש הדבר עשוי להיות שהיקף החוב שלהן עולה על המחזור השנתי שלהן. מינוף הוא אסטרטגיה מסוכנת מאד שמגדלה למכסימום הן את הרווח והן את ההפסד.
ליבור (LIBOR)
אלה הם ראשי תיבות של "השער הבין-בנקאי המוצע בלונדון". זהו שער הריבית העיקרי שבו הבנקים מלווים זה לזה. ליבור כולל כמה סוגי שערים. אם הבנקים צופים ששער הבסיס יעלה, הם מתכוונים לליבור תלת-חודשי, שהוא בדרך כלל מעט יותר גבוה משער הריבית שקובע הבנק המרכזי של בריטניה. אבל בחודש שחלף עמד ההפרש בין הליבור התלת-חודשי לבין שער הבסיס של הבנק המרכזי על שיעור שיא, ומאז הוא מסרב לרדת משם, למרות הפחתת הריבית הבריטית השבוע. זה מלמד שהבנקים ממשיכים לצבור מזומנים ולסרב להלוות זה לזה, או - מסכימים לעשות זאת בפרמיה מכסימלית.
שורט (מכירות בחסר)
מכירות שורט הן דרך שנויה במחלוקת, אך חוקית, לעשות כסף בבורסה מירידת שערי המניות. למעשה, אתה "שואל" מניה (לא קונה אותה), מוכר אותה, ומקווה שהשער ייפול, ולאחר שהוא באמת נופל אתה קונה אותה בחזרה, ומחזיר את המניה למי ששאלת אותה ממנו. מבלבל? הנה דוגמה. "שאלת" מניית בנק אמריקני בחודש מאי כאשר המחיר שלה היה 5 דולר, והבטחת להחזיר אותה לבעליה כעבור ארבעה חודשים, מכרת מייד את המנייה, ושלשלת לכיסך את 5 הדולרים. ארבעה חודשים לאחר מכן כאשר כבר היה מחיר המניה 1 דולר, קנית אותה והחזרת אותה. הרווח הוא 4 דולר בניכוי עלויות המכירה והקנייה.
הבעיה היא שמוכרי השורט מתחילים להיות רבים יותר ממוכרי המניות, ונפח המכירה מתחיל לדחוף את שערי המניות כלפי מטה במעין סחרור. בראשית אוקטובר הואשמו המוכרים בשורט בצלילת שערי מניותיהם של כמה בנקים. בכמה מדינות נאסר בשל כך זמנית השימוש בטכניקה זו. אבל, כפי שראינו, לא מנע האיסור הזה את המפולת.
נזילות
זו, ביסודה, מילה נרדפת למזומן. כשחברה אומרת "יש לנו בעיית נזילות", היא מתכוונת לומר: "חבר'ה, נגמר לנו הכסף (המזומן)". הבעיות של משבר האשראי נבעו בעיקר מבעיות נזילות. רוב הבנקים האמריקנים הגדולים ששמותיהם עלו באחרונה לכותרות, ולא לטובה, היו גדולים ורווחיים. אבל מכיוון שלא היה להם די מזומן בקופותיהם לשלם לכל מי שלוו ממנו כסף, נקלעו לצרות.

תאריך:  13/10/2008   |   עודכן:  13/10/2008
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מונחי המשבר הפיננסי: מילון למתחילים
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
משה ריינפלד
הונגריה, שסבלה באחרונה מהאטה בצמיחה, נפגעה קשה מהמשבר הפיננסי בעיקר בגלל בריחת משקיעים, אך ממשלתה אומרת שתפנה לקרן רק כמוצא אחרון
יואב יצחק
לאחר מו"מ מרתוני שנמשך 18 שעות הושג הסכם ראשון    נענו חלק ניכר מדרישות אהוד ברק    לבני מצפה עתה להאצת המו"מ עם סיעת שס
משה ריינפלד
ממשלות בכל העולם הכריזו ביום ב' על תוכניות הצלה במאות מיליארדי דולרים להצלת הבנקים    המשקיעים הגיבו ברכישת מניות    דאו ג'ונס עולה ב-5.6%
עידן יוסף
שווי הגניבה מוערך בכ-300 אלף שקל
משה ריינפלד
הבנק היפני ישלם 9 מיליארד דולר בעד המניות בבנק האמריקני אך בתנאים טובים יותר ממה שהציע לפני המפולת האחרונה במניות מורגן סטנלי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il