אפילו עשירי-העל עומדים לחוש על בשרם את הכיווץ שיוצר המשבר הכלכלי הגלובלי. מומחים מזהירים כי תעשיית מוצרי המותרות האישיים יתכווץ בשנה הבאה בכל תחום, מנעלי מעצבים ואבזרי קישוט ועד למוצרי עור וקוסמטיקה.
המכירות בשוק מוצרי המותרות העולמי -שהתרחב בעקביות בעשור שחלף - יירדו ב-2009 ב-7%-3%, ל-170-163 מיליארד אירו (224.13-214.9 מיליארד דולר). כך עולה ממחקר חדש של חברת היועצים ביין, שהוגש לוועידה של יותר מ-50 יצרנים איטלקים גדולים של מוצרי מותרות, המתכנסת במילנו.
על אף התחזית השלילית לשנת 2009, אומרת האנליסטית של ביין, קלאודיה ד'אפריציו, כי הכוחות ארוכי הטווח שמאחורי השוק - לרבות הגידול באנשים אמידים בכל האזורים, הגידול בזרמי התיירות והגידול בהוצאותיהן של נשים עובדות - עדיין חיוביים, ופירוש הדבר שהמפנה כלפי מטה בתחום המותרות יהיה לזמן קצר יחסית.
ההשלכות של המשבר הפיננסי יביאו כמה חלקים של השוק למיתון, אמרה ד'אפריציו בוועידת אלטאגאמה אוסרווטוריו. אבל התשובות לשאלות מה יהיה גודלו וכמה זמן יימשך, תלויות בחלקן בתשובה לשאלה כיצד יגיבו החברות. חברות שיחזיקו מעמד טוב יותר הן אלה שיש להן מותגים בינלאומיים חזקים.
שוק המותרות, שכבר נפגע בשנה שעברה ממשבר משכנתאות הסב-פריים, אך עדיין לא ספג את מלוא המהלומה של המשבר הכלכלי הגלובלי הנוכחי, צפוי לגדול גידול צנוע יחסית של 3% בשנת 2008 ל-175 מיליארד אירו (230.72 מיליארד דולר). ההשפעה האמיתית צפויה לבוא לידי ביטוי רק ברבעון האחרון של 2008 - בעונת הקניות של חג המולד והשנה האזרחית החדשה.
התמונה תוכל להשתפר אם ימשיך הדולר להתחזק לעומת האירו. זה יוכל להגדיל את המכירות ל-178-172 מיליארד אירו (234.68-226.76 מיליארד דולר), כלומר, כל דבר בין התכווצות של 2% להתרחבות של 2%. "זו תהיה גם פעם ראשונה בהיסטוריה שתנודות במטבע משפיעים לחיוב על הצמיחה של שוק מוצרי המותרות",נאמר במחקר של חברת ביין.
האור במנהרה: יאכטות הפאר אירופה נותרה השוק הגדול בעולם למוצרי מותרות. ב-2008 נאמד שוק זה ב-67 מיליארד אירו (88.33 מיליארד דולר). ארה"ב היא השוק הגדול ביותר בעולם למוצרי מותרות במדינה אחת. ב-2008 הסתכם השוק האמריקני ב-55 מיליארד אירו (72.51 מיליארד דולר). 2008 הייתה השנה הראשונה שבה קפא השוק האמריקני מאז פיגועי 11 בספטמבר.
נקודת האור היחידה במנהרת המותרות הוא יאכטות הפאר - בייחוד היקרות שבהן, החל ממחיר של 15 מיליון אירו (19.78 מיליון דולר), המהוות כשליש מהשוק. שוק זה יגדל על-פי התחזית ב-18% עד 2010 ל-4.9 מיליארד אירו (6.46 מיליארד דולר) לעומת 3 מיליארד אירו (3.96 מיליארד דולר) ב-2007.
חברת ביין צופה ביצועים חלשים יותר ברמת יאכטות הפאר במחירים הנמוכים יותר, מ-750,000 אירו (988,800 דולר) עד 3.5 מיליון אירו (4.61 מיליון דולר). סוג זה של יאכטות מהווה 40% מהשוק הספינות היוקרתיות. הצמיחה בפלח זה של השוק תהיה צנועה יותר - 4%, ל-4.6 מיליארד אירו (6.06 מיליארד דולר).
המחקר של ביין על שוק מוצרי המותרות האישיים מבוסס על ניתוח נתונים בכ-220 מותגי יוקרה, ב-150 חברות, וכן על ראיונות. המחקר על היאכטות בחן 50 משתפים בינלאומיים.