אספני יצירות האמנות בנות-זמננו בעולם מגיבים על המשבר הפיננסי העולמי, ומשקיעים יותר בשמות קלאסיים, כגון הצייר והפסל האיטלקי לוציו פונטנה, ונמנעים מלהמר על שמות לא-מוכרים. כאשר הם בוחרים יצירות חדשות הם חושבים בעיקר על מחיריהן. כך אמרו סוחרי אמנות ביריד האמנות בת זמננו FIAC שננעל (יום ב', 26.10.08) בפריס.
הקונים מחפשים יצירות פחות יקרות של אמנים שיש להם מוניטין מבוססים. המכירות אינן בשיאן. המכירות הפומביות בבריטניה כבר נחלשו, וכעת הסוחרים ממתינים בעצבנות למכירות הפומביות בניו-יורק.
יצירות של אמנים חיים, ששמם הולך לפניהם, כגון כריסטופר וול ומארק קווין נמכרות היטב. ואולם יצירות של אמנים שמתו המככבות דרך קבע בירידים, מביאות סכומים גדולים יותר. הדיוקנים המינימליסטיים של פונטנה נמכרו עד 3.5 מיליון אירו (4.4 מיליון דולר), וציור של פבלו פיקאסו נמכר ב-725,000 דולר.
"האספנים מעדיפים את הקלאסיקה על פני רכישת שמות אופנתיים", אמר פאולו ודובי, בעל גלריה ודובי בבריסל. "הציורים הללו הם בני בלי גיל ונמכרים במחירים סבירים יחסית לציירים האמריקנים מהאסכולה המינימליסטית". הגלריה מכרה שני ציורי "קונספציה מרחבית" של פונטנה ב-1.3 מיליון דולר כל אחד.
סוחר מניו-יורק לורינג אוגוסטין מכר את כל עשרת ציורי המחשב האבסטרקטיים של האמן האמריקני כריסטופר וול, בן 53, שהביא עמו ליריד. בעד כל אחד מהציורים, שגובהם כשני מטרים, נדרשו 100,000-75,000 דולר. ארבעה מהם נמכרו למוזיאונים, והשאר לאספנים פרטיים באירופה, רובם צרפתים.
כריסטופר וול היה הימור בטוח, אומרת סוחרת שהשתתפה ביריד. "הוא אינו מרבה לצייר, והמחירים אינם מנופחים. כמה אספנים המתינו לרכוש אותם". לדבריה, ההתעניינות באמנים אחרים שהגלריה שלה מייצגת ירדה בכ-50% לעומת השנה שעברה. "אנשים לא יוצאים לקניות בימים אלה".
יצירות חדשות של האחים האנגלים ג'ייק ודינוס צ'פמן היו קשה יותר למכור. בערב שלפני היום האחרון מכרה גלריית וייט קיוב הלונדונית ביריד שלושה פסלי ברונזה של הצ'פמנים, מתוך שמונה, בסדרת "מכונת מוות צבעונית", במחירים שנעו בין 140,000 ליש"ט (222,560 דולר) לבין 185,000 ליש"ט.
"בהתחשב בעובדה שהצ'פמנים אינם ידועים היטב בפריס, אנחנו שבעי רצון מהתוצאה", אמר אחד מאוצרי וייט קיוב. לדבריו "מצעד הבנאלי", סדרה של 11 ציורי מים פרי מכחולו של הצורר הנאצי אדולף היטלר שרכשו האחים האמנים במכירה פומבית ולאחר מכן השחיתו אותם בעיטורים, נמכרה לאספן בריטי ב-650,000 ליש"ט.
מכירה קלה יותר הייתה לציורים ופסלים של קייט מוס, דוגמנית-העל, שיצר האמן הבריטי בן זמננו מרק קווין. 15 יצירות נמכרו בתוך היומיים הראשונים. הקונים גם חטפו מהדוכן שלוש סקיצות מוזהבות שיצר קווין לפסל מוזהב של מוס בתנוחת יוגה, המוצגת כיום במוזיאון הבריטי. כל אחת מהגרסאות המוקטנות של הפסל - כ-30 סנטימטר- נמכרה ב-190,000 אירו.
"זה משהו חדש, ולא בר-חלוף", אומר מנהל הגלריה הבריטית. "אנשים מוצאים שהיצירה הזאת סולידית ומביאים בחשבון גם את המספר הרב של המוזיאונים שמחזיקים בבעלותם יצירות של קווין ואת מחירי יצירותיו בבתי המכירות הפומביות. קווין נחשב לאחת ההצלחות המסחריות בשוק האמנות בת זמננו.
מונוכרום אדום של פונטנה, על בד קנווס, הוצע למכירה בדוכן של הגלריה האיטלקית טורנבואוני ארטה, במחיר של 680,000 אירו (859,450 דולר). המציגים אומרים כי טורנבואוני מכר לאספן אחר ציור לבן של פונטנה על בס קנווס בגובה 1.70 מטר, בכ-3.5 מיליון אירו.
בעת שיריד FIAC התכונן לפתיחה, ב-20 באוקטובר, הייתה מכירה של אמנות איטלקית מודרנית - שכללה יצירות של פונטנה - בבית המכירות סות'בי. נמצאו קונים ל-88.5% מהיצירות, ובית המכירות שלשל לכיסו 13.6 מיליון אירו.
הסוחר הניו-יורקי כריסטוף ון דה וגה מכר ביריד ציור בעיפרון משנת 1950 של פיקאסו, "דיוקן של פרנסואז", לאספן אירופי ב-725,000 דולר. הציור שגובהו כ-70 ס"מ הוערך ב-825,000 דולר.
"אני סוחר", אמר ון דה וגה. "אני אוהב לעשות עסקות. העסקים ב-FIAC לא היו מוצלחים כמו בשנה שעברה, אבל לא כל כך רעים בהתחשב בנסיבות".