המשבר הכלכלי נותן את אותותיו גם בתחום ההובלה הימית בישראל.
מנתונים שערך (יום ה', 6.11.08) איגוד המשתמשים בהובלה ימית , עולה כי מחירי השכרת אונייה ירד מ-250,000 דולרים ליום ל-9,000 דולרים ליום בלבד.
"למרות הירידה במחירי הדלק ייתכן מצב שבו יבוטלו קווים לישראל" כך אמר גד שפר, יו"ר איגוד המשתמשים בהובלה ימית, בכינוס השנתי של האיגוד. המשתתפים האחרים בכינוס הביעו רוח פסימית גם כן ואמרו כי אם יהיה שינוי - יהיה זה שינוי לרעה.
חברות הספנות מפסידות במצב שבו ההוצאות על הפעלת האוניות עולות מההכנסות, שנפגעו כתוצאה מהמשבר הכלכלי הנוכחי והתוצאה הינה שבעלי האוניות מתחילים כבר עכשיו לעגון אוניות בנמל ללא שימוש, ומהנתונים המסתמנים, עולה כי התופעה עוד צפויה להחמיר.
"מבחינת המשתמשים בהובלה הימית פירושו של דבר גידול בעלויות ובקשיים בעמידה בלוחות הזמנים", הוסיף שפר, "אני מבקש להדגיש - איננו נלחמים בהתאגדויות של חברות הספנות. אנחנו כולנו נלחמים בסירה אחת. שיתוף הפעולה חשוב במיוחד בתקופה זו, של משבר בכלכלה העולמית, כדי שסירה זו לא תתהפך על כולנו".
ירידה חדה בביקושים, הרפורמה תקועה למצב הקשה תרמו הירידה בביקושים וגידול בהיצע האוניות שהוזמנו בעיקבות השגשוג שידע ענף הספנות, גידול שהתבטא ביותר מ-100,000 אוניות ברחבי העולם. עודף קיבולת זה ייאלץ את חברות הספנות לעגון אוניות לתקופות ארוכות.
רב החובל יגאל מאור, סמנכ"ל ניהול אוניות וחכירות בצים, אמר כי אי-היציבות במחירי הדלק שאנו עדים לה בתקופה האחרונה, מחריפה גם היא את המצב בענף. על-פי מאור, הדרך היחידה של חברות הספנות להתמודד עם המשבר היא האטה במהירויות התנועה של האוניות. פעילות שתקטין את התנועה בנמלים ותאט את היכולת לשנע סחורות.
שר התחבורה, שאול מופז, התייחס לרפורמה הצפויה בשוק הנמלים, אשר אמורה להביא לקיצור זמני ההמתנה ולייעול, תוך רצון להגיע לתחרות עם נמלי הים בעולם. רפורמה זו, לדבריו, נמצאת עדיין בחיתוליה ועדיין לא הושלמה. "אני מקווה שהמשך התהליך ייעשה ללא משברים ויבטיח את האפשרות לעמוד בסטנדרטים בינלאומיים ולהגביר את כושר התחרות של נמלי ישראל", אמר מופז.
לגבי תוכנית לטווח ארוך אמר מופז כי "התוכנית מדברת על פיתוח רב-תחומי, בכדי לממש את החזון של שער למזרח של מדינת ישראל. המיקום הגיאוגרפי של ישראל הוא כזה שאנו יכולים לשמש כשער למעבר סחורות למזרח. אני בחזוני רואה את הכיוון הולך ומתממש. הנחנו את התוכניות וחלק מהתקציבים".
ראש המחלקה הכלכלית באיגוד המשתמשים, אביאל קורן, התייחס לנושא ביטוחי המלחמה בהובלה הימית: "בשנתיים האחרונות שחלפו מאז מלחמת לבנון השניה נשמעו איומי מלחמה על ישראל חדשות לבקרים", אמר, "אולם נושא הסחר הבינלאומי של ישראל, שבו כבר גובשו המלצות הממשלה ליישום ,עדיין נותר ללא פתרון".