X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
בטקסים ברחבי העולם ציינו את יום סיום מלחמת העולם הראשונה בבריטניה עמדו שתי דקות דומיה ובצרפת היה טקס חגיגי באתר קרב ורדן
▪  ▪  ▪
הנרי אלינגהם. איש חיל האוויר ששרד בן 112 [צילום: AP]
החייל הבריטי היחיד ששרד מהחפירות. הארי פץ' עם גורדון בראון [צילום: AP]

ברחבי העולם מציינים (יום ג', 11.11.08) בטקסים מלאות 90 שנה לסיומה של מלחמת העולם הראשונה. בבריטניה ציינו האזרחים את זכרם של הרוגי המלחמה, בשתי דקות דומייה בשעה 11 בדיוק של היום ה-11 לחודש ה-11, שבה נחתם חוזה שביתת הנשק.
מבין ארבעת ותיקי המלחמה הבריטים שנותרו בחיים, השתתפו שלושה בטקס בלונדון. הנרי אלינגהם בן 112 ייצג את חיל האוויר המלכותי, ביל סטון בן 108 ייצג את הצי, והארי פץ' בן 110 ייצג את הצבא. פץ', הוא הבריטי היחיד ששרד ממלחמת החפירות הנוראה.
בצרפת הצטרפו הנסיך מווילס והדוכסית מקורנוול מבריטניה אל נשיאת צרפת ניקולא סרקוזי ואשתו קרלה ברוני, בטקס בבית העלמין הלאומי של צרפת לציון קרב ורדן.
אתר ורדן היה עד לקרב הארוך ביותר בין צרפת לגרמניה ב-1916. הוא נמשך 8 חודשים ונהרגו בו 300,000 בני אדם. שום ותיק מלחמה לא נכח בטקס בוורדן, משום שכל המשתתפים בו מתו. מאחורי המקום שבו נערך הטקס בוורדן נמצא קבר אחים שבו נטמנו עצמותיהם של 130,000 מהרוגי הקרב. שרידיהם של רבים אחרים שהשתתפו בקרב לא נמצאו מעולם. רבים מהם שקעו בים הבוץ שהקיף את מלחמת החפירות העקובה מדם.
מלחמת העולם ה-1 הביאה לידי היעלמותן של ארבע אימפריות: הגרמנית, העותמנית, הרוסית והאוסטרו-הונגרית, ולידי הקמתה של ברית המועצות.
כסכסוך הגלובלי הארוך ביותר באירופה, מתייחסים אליה כאל המלחמה הגדולה, או "המלחמה לסיום כל המלחמות", הכרה במספר ההרוגים הנורא שגבתה בקרבות שנראו חסרי קץ וחסרי תוחלת, לעתים קרובות בתנאים אכזריים.
רצח מאורגן
בספרו "הטומי הלוחם האחרון", מתאר פץ' את המלחמה כ"רצח מאורגן". בטקס של הליגיון הבריטי המלכותי, ארגון סעד למען נפגעי המלחמות ומשפחותיהם, שהתקיים על סיפון ספינת המלחמה סומרסט בחודש שעבר, אמר פץ': "זה לא היה שווה את כל זה, זה לא היה שווה אפילו אחד שלא לדבר על כל המיליונים. חשוב שנזכור את הרוגי המלחמה משני הצדדים -הגרמנים סבלו אותו הדבר כמונו".
בקנדה שרד רק חייל אחד ממלחמת העולם הראשונה, ג'ון בבקוק, בן 108. הוא התראיין לעיתון קנדי לרגל יום השנה לסיום המלחמה, וסיפר כי היה רק בן 15 כאשר התגייס עם אחיו למלחמה לאחר שנחשף גילו נשלח לשרת במעין יחידת גדנ"ע בסקוטלנד. אבל המלחמה הסתיימה לפני שהספיק לראות קרב.
אוסטרליה, ש-60,000 מתוך 10 מיליון הנופלים במלחמת העולם ה-1 היו חייליה, ציינה את מועד סיום המלחמה בטקס בקנברה הבירה, בהשתתפות ראש הממשלה קווין ראד, וראש האופוזיציה מלקולם טרנבול. רבים מהאוסטרלים והניו-זילנדים נהרגו בקרבות על כיבוש ארץ ישראל מידי הצבא העות'מני-גרמני, בייחוד בקרבות בעזה ובבאר שבע. בית העלמין שבו טמונים חללי קרבות אלה מצוי ליד קיבוץ בארי. אחרים קבורים ברמלה, בהר הצופים בירושלים, בחיפה ובמקומות אחרים.

תאריך:  11/11/2008   |   עודכן:  11/11/2008
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
90 שנה לסיום "מלחמת הקץ לכל המלחמות"
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עודד פשצקי
עודד פשטצקי - כוהן הבירות הגדול, ופאפא פשטצקי - האחראי לכך, חדרו לקודש הקודשים של Temple Bar לב המפרץ וזכו למטר של בירות איכותיות, אוכל משובח וקינוחים מושחתים
עופר וולפסון
שיין תהיה האשה הראשונה בתולדות בורסת היהלומים הזוכה לתואר חברת כבוד    הטקס יהיה חלק מחגיגות ה-70 של הבורסה    רבים מבכירי הענף בעולם צפויים להגיע לחגיגות
משה ריינפלד
הנשיא לשעבר צ'ן שוי-ביאן הובא לבית משפט לאישור מעצרו, והובל באזיקים    הוא טוען כי זוהי רדיפה פוליטית בלחץ סין בגלל תמיכתו בעצמאות טייוואן
יפעת גדות
החברה פיתחה מוצר שבעזרת רשת האינטרנט מאפשר לרופאים לעקוב אחר חולים כרוניים כשהם בביתם מבלי שהם נאלצים להגיע אליהם
רותי אברהם
בית המשפט שחרר בערבות פסיכולוג חינוכי החשוד בהעלמות מס מהכנסות טיפולים פרטיים    רשות המס: הפסיכולוג "ריחם" על לקוחותיו    הפסיכולוג - כופר במיוחס לי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il