X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
פרופסור מומחית לבחירות ולדפוסי הצבעה טוענת כי הבחירות משתיקות אוכלוסיות שלמות הפתרון: בחירות לאומיות אזוריות
▪  ▪  ▪
בחירות בתל אביב [צילום: פלאש 90]
קלפי בירושלים [צילום: פלאש 90]

עלון של גאידמק בירושלים [צילום: פלאש 90]

בבחירות האזוריות בישראל מצביעים מעט אנשים ביחס לבחירות הארציות. מיעוט מצביעים בבחירות אלו הוא תופעה נפוצה בעולם, אולם בישראל הפער בין אחוז המצביעים בבחירות המוניציפליות ובין אחוז המצביעים בבחירות הארציות בישראל נחשב גבוה ביחס לארצות אחרות.
פרופ' סילוויה ביז'אווי, מומחית לבחירות ולדפוסי הצבעה, מהמסלול האקדמי המכללה למינהל מצביעה על תחלואי שיטת הבחירות המוניציפאלית, ומציעה פתרון: בחירות לאומיות אזוריות.
את הסיבות המרכזיות למיעוט עניין האזרחים בבחירות המוניציפליות היא מחלקת לשלושה:
  • האחת, המערכת הפוליטית בישראל מעוגנת סביב נושא הביטחון, ולכן המישור המקומי נתפס כפחות רלוונטי לכאורה, וזאת למרות שהוא המישור העוסק בתחומי היום-יום החשובים לאזרח.
  • שנית, הרשויות המקומיות נתפסות כלא מממשות את רצון הבוחרים האמיתי. תחושת האזרח הפשוט הינה שהתחום המוניציפלי הוא לא רלוונטי אליו וכי אין זה משנה בפועל מי ייבחר בבחירות המקומיות.
  • שלישית, הרשויות המקומיות נתפסות כזרוע של הממשלה וכעושות-דברה המוחלטות, ולא כביטוי של רצון האזרח. תפישה זו הינה תפישה מוטעית, כמובן, שכן לבחירות המוניציפליות ישנן השפעה מרכזית על חיי האזרח בתחומי איכות הסביבה, חינוך ועוד.
לדברי פרופ' ביז'אווי, הדרך הטובה ביותר להעלות את חשיבות הנושאים המקומיים - איכות הסביבה, חינוך, תגבור פריפרייה ושימור אופי הקהילה - הינה דווקא "להעלות" את הנושאים הללו בבחירות הארציות. העלאה זו צריכה להתבצע באמצעות בחירת רשימות מקומיות בבחירות הארציות, כלומר בחירה גם במפלגות הארציות וגם במועמדים אזוריים כמו בבחירות אזוריות. כך ייבחרו מועמדים שייצגו את אינטרס האזור שלהם ויהיו מחויבים לו (בהנחה שירצו להיבחר שוב). לפתע יישמע קולה של הפריפריה בשלטון הארצי, יועלו נושאי איכות הסביבה לראש סדר היום הציבורי, ופעולות בנושאים מוניציפליים יהוו קרש קפיצה לפוליטיקה הארצית, ובכך ימשכו אנשים איכותיים.
עוד הוסיפה כי בחירות אזוריות יוכלו להשפיע גם על תופעת הצנחת "כוכבים" מהצבא ומחוץ למערכת הפוליטית, תופעה הגורמת למיליטריזציה של החברה הישראלית, בכך שיצרו למעשה מסלול מרכזי לצמיחה בפוליטיקה עד לפעילות במישור הארצי. על-מנת להיבחר בבחירות הארציות כנציג אזור, ייאלץ המועמד או תיאלץ הרשימה לפעול באזור הבחירה שלה, קרי: להיבחר בבחירות המוניציפליות ולהשפיע על אזור הבחירה. רק כשיהיה הציבור מרוצה מפועלה של הרשימה או המועמד באזור, היא תבחר בהם במישור הארצי כנציגיה.
בחירות אזוריות אינן זרות למערכת הדמוקרטית. בחירות כאלה נהוגות בארה"ב ובמדינות רבות ברחבי העולם. גם בארץ נערכו בחירות אזוריות בשנת 1925 אולם את מקומן תפסה שיטת הבחירות הארצית. שיטת הבחירות הארצית התאימה לזמנה, זמן בו הישוב מנה עשרות אלפים בודדים של בוחרים. כיום, כאשר פנקס הבוחרים יכול למנות מעל שבעה מיליון בוחרים, וכאשר ישנו פער תרבותי וחברתי בין הבוחרים אשר חופף לפער הגיאוגרפי, נכון לטענת פרופ' ביז'אווי לחזור לבחירות אזוריות כקדם.
בסיכומו של דבר, הטענה האקדמית גורסת כי בחירות אזוריות יכולות לשנות את דפוסי ההצבעה בבחירות המוניציפליות ולשקף בצורה טובה יותר את רצון הבוחר, שכן הוא יידע שהנבחרים במוניציפלי היום הם המתמודדים לארצי מחר. כך למשל, יוכל להשתנות המצב הישראלי בו רק 10.2% מהמתמודדים הינן נשים (ברשימות עצמאיות לרוב) לעומת כ-20% ברחבי העולם. אומנם גם היום ניתן לראות כי הרשימות בבחירות המוניציפליות מבטאות היטב את השינוי החברתי (למשל קיימות רשימות המעצימות נשים, רשימות החורתות על דגלן את איכות הסביבה ורשימות יהודים-ערבים) אולם במצב כיום, בו אין לכוח המקומי דרך מרכזית להגיע להיות כוח ארצי, תחת להעצים את הכוח המקומי הפריפריאלי והאחר, הבחירות המוניציפליות ממקמות את הכוח המקומי בעמדות נחשבות פחות, משתיקות אוכלוסיות שלמות ומנציחות פערים. בחירות משולבות כלליות ואזוריות במישור הארצי ומוניציפליות במישור המקומי זו התשובה האקדמית.

תאריך:  11/11/2008   |   עודכן:  11/11/2008
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
"בחירות מוניציפליות מנציחות פערים"
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
משה ריינפלד
ועדת הערר לתכנון ובנייה במחוז הדרום אישרה שימוש חריג במבנה תעשיה באילת למגורי עובדים זמניים, בכפוף לבדיקת סכנות לבריאותם ובטיחותם, ולזמן מוגבל
רותי אברהם
דיוני ועדת חקירה ממלכתית למשבר המים נפתחים (ד')    מנהל רשות המים פרופ' אורי שני - עד ראשון בפני הוועדה    הוועדה בראשות פרופ דן ביין תחקור את תפקוד הממשלה
משה ריינפלד
בג"צ מתבקש להחזיר מסמכים ומחשבים שנתפסו בפשיטה לפי צו זה    "האפוטרופוס הכללי פרסם באינטרנט פרטים מדיון בדלתיים סגורות"
טל לוי
מוחק חוב של 106 מ' ש' לגוסינסקי ומקבל 27% מהמניות בנאמנות    בנוסף, יקבל גוסינסקי 10 מיליון דולר מהכשרת הישוב    בנק הפועלים הוא הנושה הגדול של מעריב - בהיקף של כ-200 מיליון שקל    עו"ד פיני רובין ורם כספי מונו כנאמנים למניות
מוטי פשכצקי
נפגש עם אריאל שיימן ושמעון מסיקה וכפי הנראה יועדף על מומי זעפרן
רשימות נוספות
הקלפיות נפתחו, הכוננות הועלתה  /  איציק וולף
היערכות לסיכול הפרות סדר  /  עידן יוסף
הייד פארק באוניברסיטה העברית בירושלים  /  יעל כהן
מי מקבל כמה?  /  עו"ד עמיחי ויינברגר
השמאל הקיצוני יאהב את מאיר פרוש  /  משה איפרגן
לבחור לא מתוך פחד  /  עליזה גרשון
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il