X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
עבד אל עזיז בוטפליקה יוכל להיבחר באפריל לכהונה שלישית, לאחר שסידר לעצמו החלטה של הפרלמנט לתקן את החוקה
▪  ▪  ▪
בוטפליקה בפרלמנט, היום באישור התיקונים [צילום: AP]

הפרלמנט של אלג'יריה אישר (יום ד', 12.11.08) ברוב מוחץ, תיקונים בחוקה המבטלים את ההגבלה על מספר כהונות הנשיא, וסוללים את הדרך לבחירת הנשיא עבד אל עזיז בוטפליקה לכהונה שלישית בבחירות שיהיו באביב.
המתנגדים טוענים כי הרפורמה מרחיקה את אלג'יריה מהדמוקרטיה ומחזקת את שלטון האליטה הפוליטית והצבאית במדינה הצפון האפריקנית העשירה באוצרות נפט וגז. לדבריהם, היה ראוי לערוך משאל עם על שינויים כאלה, ולא לקבוע אותם באמצעות הצבעה בפרלמנט, התומך בנשיא הנוכחי. לדעתם, פנתה הממשלה לפרלמנט משום שידעה שהתיקונים לא זכו בתמיכת העם.
כמה מנהיגי אופוזיציה החרימו את הבחירות לפרלמנט בגלל הגידול במספר ההאשמות על מרמה. משקיפים אומרים כי העלאה ענקית של המשכורות לצירי הפרלמנט סייעה למשטר להכשיר את הדרך להשגת שני השלישים הדרושים לביטול הגבלת הכהונה.
הממשלה טוענת כי אישור התיקונים ברוב של 500 נגד 21, עם 8 נמנעים, היה חוקי משום ש"התיקונים המוגבלים אינם משפיעים על מאזן הכוחות".
"זהו יום היסטורי לאלג'יריה", כתב בוטפליקה במכתב שהוקרא לפרלמנט לאחר ההצבעה, ששודרה בשידור ישיר ברדיו הלאומי. "הרפורמה תקדש את הדמוקרטיה שלנו ותערוב למוסדות איתנים ובני קיימא", נאמר במכתב.
סעיד סעדי, ראש המפלגה החילונית RCD, היה מנהיג האופוזיציה היחיד בפרלמנט שהתנגד לרפורמה. הוא הגדיר אותה "הפיכה חוקתית". הוא מתח ביקורת על נהלי ההצבעה, ואמר שהעובדה שנוהלה בהרמת ידיים, ולא בהצבעה חשאית, מנעה מצירי הפרלמנט להחליט על-פי שיקול דעתם העצמאי.
בוטפליקה לא הודיע במפורש כי ירוץ לכהונה שלישית בבחירות שיהיו באפריל, אך אמר כי הרפורמה תגביר את "היעילות והיציבות".
בחירות "נקיות"
בוטפליקה, בן 71, היה ב-1999 לנשיא בתמיכת הצבא לאחר מסע פוליטי שהיה רצוף האשמות על מרמה, שהביאו את ששת יריביו לפרוש מהבחירות ערב ההצבעה. הוא שב ונבחר ב-2004 ברוב מוחץ לכהונה נוספת של חמש שנים. משקיפים בינלאומיים שיבחו את הבחירות, ואמרו שהן היו מן הנקיות ביותר שידע העולם הערבי, על אף ההאשמות העקביות על שחיתות ופגיעות בדמוקרטיה.
תומכי בוטפליקה אומרים כי הוא דמות מאחדת ומשבחים אותו על סיום מלחמת האזרחים והרגעת הפוליטיקה הארצית, באמצעות חנינות שהעניק ב-2005. בעלי בריתו אומרים כי הכהונה השלישית שלו תאפשר לשמור על היציבות ולעודד רפורמות כלכליות וחברתיות באלג'יריה, שבה פועל ארגון מוסלמי קיצוני הקשור לאל-קאעידה.
בהצבעה ביום ד' אושרו עוד שינויים, לרבות יצירת משרה של ראש ממשלה, הגדלת סמכויות הנשיא על הממשלה, ומתן סמכות לנשיא למנות כמה סגני ראש ממשלה. השינויים גם מקדשים את ההמנון האלג'ירי ואת הדגל, ומבטיחים ייצוג לנשים בפוליטיקה.
החוקה הנוכחית של אלג'יריה אומצה ב-1996 בעת שהמדינה הייתה בעיצומה של מלחמת דמים בין הצבא הנוטה לחילוניות לבין האיסלאמיסטים. במלחמה זו נהרגו 200,000 בני אדם בתוך יותר מ-10 שנים.

תאריך:  12/11/2008   |   עודכן:  12/11/2008
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
אלג'יריה ביטלה את ההגבלה על כהונות הנשיא
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עופר וולפסון
כך נטען בסקירה מקיפה של "העין השביעית"    המגזין סקר את יחסי הגומלין בין העיתונות לבין הגורמים למשבר הכלכלי    על-פי הסקירה: אינטרסים שונים בעולם העיתונות יצרו תמונה ורודה לעומת המציאות בשטח
עומר עוז
פרסום ראשון: בסיום העונה ידונו עם אלעד על העברת יתר הבעלות
עופר וולפסון
הערכות פסימיות בקרב סקר מנהלים גדול    צופים כי האבטלה תעלה בכ-1.5%-2% ב-2009    87% מן המנהלים הצהירו כי מצב חברתם גרוע מאשר לפני שנה ואצל כמחצית החלו בהליכים של פיטורי עובדים
איריס דור-און, עידן יוסף
במפגש פסגה בנושא דיאלוג בין-דתי אמר פרס כי השלום כרוך במחיר כואב לשני הצדדים - הישראלי והפלשתיני    "ישראל אינה מאמינה שהסכסוך ייפתר באמצעים צבאיים"
מערכת אתר ספורט 5
הקבוצה של דיין עלתה אחרי 1:2 על הפועל פ"ת, גם הכח בחוץ
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il