הלובי של יצרני המכוניות בוושינגטון מזהיר כי התמוטטות שלושת ענקי הרכב בדטרויט - או אפילו ג'נרל מוטורס לבדה - עלולה ליצור תגובת שרשרת קטסטרופלית במשק האמריקני, שתחסל 3 מיליון מקומות עבודה ותשלול מהממשל הכנסות ממיסים בסך 150 מיליארד דולר.
תומכי היצרנים העלו את התחזית הקודרת כדי ללחוץ על הקונגרס הדן כעת בשאלה אם לצאת להצלת יצרני הרכב. היצרנים נאבקים כעת לשרוד את הירידה התלולה ביותר בפעילות המשק האמריקני אחרי עשרות שנים, המלווה במפולת בקניית המכוניות.
"אנחנו חייבים לאשר הצלה בגלל המחיר של אי-התערבות לקהילות, לעובדים, לחברות", אמר הסנאטור הדמוקרטי שרוד בראון. הוא נמנה עם חברים רבים בבתי המחוקקים החוששים כי התמוטטות ענף הרכב תהיה בעלת השפעה הרסנית על הכל.
אפילו התמוטטות של ג'נרל מוטורס לבדה, תפיל עימה את פורד וקרייזלר, ואף את יצרני הרכב הזרים הפועלים בארה"ב, משום שצפויה התמוטטות של יצרני החלפים.
החששות לגבי עתיד ענף הרכב הגיעו היום לשיאים כאשר דיווחו ג'נרל מוטורס ופורד על הפסדי עתק. ג'נרל מוטורס מסרה כי אפשר שתישאר בלי מזומנים כבר בסוף השנה. פורד מסרה כי יהיו לה די מזומנים להחזיק מעמד ב-2009, אך רק משום שדאגה בשנה שעברה להסדיר לעצמה אשראי.
המרכז למחקרי רכב באן ארבור מעריך כי התמוטטות שלושת היצרנים תחסל 3 מיליון מקומות עבודה, לרבות ספקי חלפים ועסקים קטנים הקשורים לענף. הרשויות המקומיות, ממשלי המדינות והממשל הפדרלי יפסידו יותר מ-150 מיליארד דולר במיסים במשך שלוש שנים.
גם חברות תעופה פשטו את הרגל, והתייעלו בשבוע הבא מתכנן הקונגרס לדון בהקצאת חלק מ-700 מיליארד הדולרים של תוכנית ההצלה למגזר הפיננסי, לתעשיית הרכב, לתקופת הביניים עד לחילופי הממשל.
מתנגדי ההצעה טוענים כי הסיוע רק יעכב את ההתמוטטות הבלתי נמנעת של שלושת הענקים, העומדות על סף חיסול בגלל שנים של ניהול כושל ועלויות עבודה שהן גבוהות בהרבה מאשר אצל המתחרים בעולם.
"כיצד יגרום הכסף הזה להגברת התחרותיות? שואל הסנאטור הרפובליקני ג'ף סשונס. הוא ואחרים בסנאט חוששים כי פתיחת קופת האוצר ליצרני הרכב תזמין עוד תעשיות להתחנן לסיוע פדרלי. "ברגע שנחצה את הגבול בין המוסדות הפיננסיים לבין התאגידים העסקיים, לא יהיה עוד מחסום", אומר סשונס, שהתנגד גם להצלת וול סטריט.
יצרני הרכב אומרים כי פשיטת רגל אינה אופציה משום שלקוחות לא ירצו לרכוש מכוניות ומשאיות מחברות שעלולות להיעלם קודם שתסתיים תקופת חייו של הרכב.
אבל סשונס ואחרים אומרים כי פשיטת רגל עשויה להיות אופציה טובה יותר מאשר הלוואות מהממשל. חברות התעופה, אומר הסנאטור הרפובליקני, התארגנו מחדש לאחר שפשטו את הרגל. תעשיית הרכב יכולה לעשות אותו הדבר, ותהיה מוגנת מפני נושים ותביעות משפטיות בעוד היא מתייעלת.
היצרנים: כבר התייעלנו יצרני הרכב אומרים כי יש להם סיכוי להתאושש לאחר ששינו במשך שנים את המבנה שלהם - קיצצו בכוח האדם, ביצעו שינויים הנדסיים וייעלו מפעלים. שלושת הענקים קיצצו בכוח האדם שלהם בארה"ב ביותר מ-40% מאז 2005, לכ-139,000 עובדים כיום.
מנהל המרכז למחקרי רכב, דייויד קול, אומר כי דטרויט מפסידה כסף משום שיש בה יותר מידי מפעלים, המייצרים מכוניות רבות יותר ממה שהשוק קונה. התוצאה היא שהם חייבים לתת הנחות גדולות כדי למכור אותן.
אבל ברגע שהקיצוצים החדשים שהודיעו עליהם יצרני הרכב ייכנסו לתוקף, יגדלו רווחיהם - כ-2,000 דולר למכונית - משום שלא יצטרכו עוד לתת הנחות.
הגדלת הרווחים, בצירוף חיסכון של 1,000 דולר למכונית מהחוזה עם האיגוד המקצועי בדבר קיצוץ עלויות, יאפשרו ליצרנים לפרוע את חובותיהם לנושים הקיימים ולממשל, אומר קול.
אם תאושר הצלה ליצרני הרכב, ישולבו בה תנאים משמעותיים. גם אנשי שדולת הרכב תומכים בהגבלת שכר המנהלים ובאיסור על חלוקת דיבידנדים. אחרים מציעים להדיח מנהלים ולהקשיח את הדרישות לייצור רכב חסכוני בדלק.