הציבור מביע ירידה בשביעות הרצון מתפקוד הממשלה הנוכחית בהשוואה לממשלות קודמות, לפחות בכל הנוגע לנושאים כלכליים-חברתיים, כך עולה (יום ב', 17.11.08) מניתוח השוואתי אשר נערך עבור מרכז מאקרו על-ידי מכון מחשוב.
ד"ר רובי נתנזון והגר צמרת קרצ'ר ערכו השוואה בין נתוני הסקר הנוכחי לממצאי סקרים שנערכו בין השנים 1992 ל-2007. על-פי הניתוח, הציון שניתן לממשלת אולמרט ב-2006, על-פי מדד פרמטרים כלכליים, היה גבוה מציוני כל הממשלות, למעט ממשלת ברק בשנת 2000. מדד הפרמטרים החברתיים, לעומת זאת, עלה באופן הדרגתי מ-1992 ל-1997 וב-2003 חזר שוב לרמה נמוכה אשר נמדדה גם ב-2007 וב-2008.
בסך-הכל, בחמישה מתוך עשרה פרמטרים שנבחנו, שיעור שבעי הרצון מתפקוד הממשלה בתחומים כלכליים חברתיים הוא כיום נמוך יותר, כאשר הירידה בשביעות הרצון המובהקת ביותר היא בתחום פיתוח תשתיות כבישים ושמירה על אינפלציה נמוכה. גם בתחום קידום החינוך ישנה ירידה דרמטית בשביעות הרצון לעומת השנה שעברה. יחד עם זאת, ישנם שלושה נושאים בהם נמצאה עלייה בשיעור המעניקים ציונים טובים לממשלה הנוכחית בהשוואה ל-2007: קידום שירותי בריאות, שמירה על השכר הריאלי ודאגה לפנסיונרים.
שיעור מעניקי הציונים השליליים לממשלה גבוה באופן ניכר בכל עשרת הנושאים שנבחנו, שיעור מעניקי הציונים השליליים לתפקוד הממשלה הנוכחית גבוה משיעור מעניקי הציונים החיוביים. השיעור הממוצע של מעניקי ציון שלילי הינו 47% והוא גבוה במובהק משיעור מעניקי הציון החיובי שעומד על 18% בלבד. 31% בממוצע העניקו ציון בינוני, ו-4% אמרו כי אינם יודעים.
מן הסקר עלה עוד כי מידת שביעות הרצון מתפקוד הממשלה הנוכחית עלתה בהתאם לגובה ההכנסה. בעלי הכנסה גבוהה מהממוצע גילו שביעות רצון גבוהה יותר מתפקוד הממשלה לעומת בעלי הכנסה נמוכה מהממוצע בתחומי השמירה על רמת אינפלציה נמוכה, בתחום קליטת עלייה וביכולת הממשלה לשמור על רמת השכר הריאלי במשק.
בהשוואת ילידי ישראל ועולים ותיקים, מתגלים פערים ברורים במספר תחומים בין שתי האוכלוסיות: בתחום קידום החינוך, פתרון בעיות דיור, דאגה לפנסיונרים וטיפול בשכבות חלשות, ילידי ישראל ועולים ותיקים שבעי רצון מתפקוד הממשלה בתחומים אלו בשיעורים נמוכים באופן מובהק לעומת העולים שהגיעו לישראל מאז 1989.
כמו-כן, ככל שעולה הגיל, כך גם פוחתת שביעות הרצון מתפקוד הממשלה בתחום הדאגה לפנסיונרים ובתחום הטיפול בשכבות החלשות. מבוגרים מגיל 40 ומעלה גילו שביעות רצון בשיעורים גבוהים יותר, בכל הנוגע ליכולות הממשלה לשמור על אינפלציה נמוכה. צעירים עד גיל 39 היו שבעי רצון יותר מגילאים אחרים מקידום הממשלה את תחום שירותי הבריאות.
הסקר נערך באמצעות 501 ראיונות טלפוניים במדגם מייצג של האוכלוסיה הבוגרת מגיל 18 ומעלה ביישובים היהודיים בישראל. בכל הסקרים הוצגו שאלות זהות בהן התבקשו המרואיינים לתת ציון לתפקוד הממשלה בכל אחד מעשרת התחומים הכלכליים והחברתיים שהוקראו לו. הציונים האפשריים היו: טוב מאוד, טוב, בינוני, לא טוב וגרוע.