X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
השופט שהורה לפתוח קברי אחים של קורבנות מלחמת האזרחים, נכנע לטענת הפרקליטות הספרדית כי על פשעי פרנקו חלה חנינה מ-77'
▪  ▪  ▪
תקופת פרנקו שנויה במחלוקת [צילום: AP]

ההיסטוריה בספרד מושתקת. השופט המפורסם ביותר במדינה ביטל החלטה לחקור מעשי זוועה שנעשו בימי משטרו של הדיקטטור הגנרל פרנציסקו פרנקו, בזמן מלחמת האזרחים בספרד ואחריה. השופט בלטזר גרסון נכנע לטענת הפרקליטות הספרדית כי חרג מסמכותו, והעביר את הדרישה לחקירה לערכאות נמוכות יותר.
גרסון, הידוע בפעילותו למען זכויות האדם ונגד הטרור, התפרסם בהחלטותיו נגד אוסאמה בן-לאדן ולהסגרת הרודן המנוח של צ'ילה אוגוסטו פינושה. בחודש שעבר הורה השופט לפתוח בחקירה ברצח רבבות אזרחים בידי תומכי פרנקו במלחמת 1939-1936 שהעלתה את הרודן הפשיסטי לשלטון.
זו הייתה אמורה להיות החקירה הרשמית הראשונה הנוגעת לתקופה ההיסטורית שעדיין שנויה במחלוקת בספרד, ורבים הספרדים המעדיפים שלא לדון בה. גרסון טען כי פרנקו ולגיונותיו ביצעו פשעים נגד האנושות. בעיקר התייחס למסע החיסול השיטתי של יריבי פרנקו. השופט קבע כי אין על מעשים כאלה, התיישנות. הוא הורה לפתוח 25 קברי אחים המכילים כנראה את שרידיהם של קורבנות המיליציות של תומכי פרנקו.
אבל מתנגדי החלטתו של השופט טענו כי הוא פעל בחוסר סמכות. לטענתם, על פשעים אלה חלה חנינה כללית שהוכרזה ב-1977, שנתיים לאחר מותו של פרנקו, כאשר חידשה ספרד את הדמוקרטיה והתמקדה בשיקום הריסותיה, תוך החלטה להימנע מפתיחת פצעים ישנים.
בית המשפט הלאומי של ספרד קיבל את טענתם והורה לגרסון להפסיק את החקירה עד שתוכרע המחלוקת סביב הסמכות. ביום ג' (18.11.08) נכנע, למעשה, השופט, אך לא בלי להשיב מלחמה. בהחלטה המשתרעת על 152 עמודים דבק גרסון בטיעוניו המקוריים - כי יש לחקור את פשעי משטר פרנקו נגד זכויות האדם, למרות שקשה לעשות זאת 70 שנה לאחר המלחמה ולמרות שרק חשודים מעטים, אם בכלל, נותרו בחיים.
עניין אחד הוא להכריז שאי אפשר לתבוע את פרנקו וחבורתו משום שהם כבר מתו, כתב השופט, ועניין אחר הוא להעניק להם חסינות מעונש, מחילה והגדרת מעשיהם כדיכוי פוליטי בלבד. "העובדות הן עובדות. השופט לא המציא אותן", כתב.
צריך למהר
גרסון כתב שהוא מסכים עם המתנגדים כי השופטים בעיירות שבהן מצויים הקברים ההמוניים צריכים לקבל את ההחלטות. ואולם, כך כתב, הוא עושה זאת רק משום שהדבר מעשי. הוא דחה את הטענה כי אין בהריגות ובהיעלמויות משום פשעים נגד האנושות.
עוד כתב כי יש חשיבות מכרעת לזמן, משום צריך להוציא בדחיפות דגימות של DNA משרידי הגופות שבקברים ולהשוות אותן עם בני המשפחות המזדקנים והולכים של הנרצחים.
ביום שהודיע השופט על החקירה ב-16 באוקטובר כתב העיתון הספרדי אל פאיס בכותרתו הראשית: "גרסון מעמיד את משטר פרנקו לדין".
ואולם כעת, אפילו אם יחליט בית המשפט הלאומי להתיר לפתוח את הקברים, תיעשה החקירה בכל מקרה לגופו, ולא יהיה סיכוי להעמיד לדין את משטר פרנקו כולו לדין על פשעים נגד האנושות.
במלחמת האזרחים בספרד נהרגו יותר מחצי מיליון בני אדם. שני הצדדים ביצעו בה מעשי זוועה נגד אזרחים. הגנרל פרנקו התמרד אז בראש חייליו נגד ממשלת השמאל הרפובליקנית הנבחרת, והדיח אותה, לאחר מלחמה נגד הספרדים שתמכו בה.
השופט גרסון רצה למעשה להתמקד רק בהרג האזרחים שביצע הצד של פרנקו. הוא ציין כי משטר פרנקו רשם בדייקנות את האזרחים שנהרגו בידי הרפובליקנים והעניק להם קבורה נאותה.

תאריך:  19/11/2008   |   עודכן:  19/11/2008
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
בוטלה חקירת פשעי משטר פרנקו בספרד
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יפעת גדות
53.4% מהסטודנטים משתמשים 3 עד 5 שעות ביום באינטרנט    בסופ"ש ירידה חדה בשימוש    22.1% משתמשים יותר מ-5 שעות ביום
עידן יוסף
ה"קאנטרי קלאב" של המלך כולל בריכת ענק, גני נוי, בתי מרחץ, תיאטרון עם חדר אח"מים, ואת הארמון הגדול מסוגו בעולם הרומאי    חפירת הקבר נמשכת
רותי אברהם
בנוסף חוייב בעז יונה בפיצוי בסך 8 מיליון ש"ח    השופט סטה מההסדר וקבע כי 'הגרעין הקשה' של רוכשי הדירות יקבלו פיצוי כפול    ביקורת על ההסדר: המדינה לא התחשבה בקורבנות העבירה
משה ריינפלד
אף שהכרטיסים לטקס ההשבעה מחולקים חינם, הביקוש גדול בהרבה מההיצע, ובאתרי האינטרנט מציעים כרטיסים למכירה
אלעזר לוין
הבעלות על אוסיף תועבר מגאידמק לישרס מיד לאחר שהממונה על הגבלים עסקיים תאשר את העיסקה    ישרס שילמה 20 מיליון שקל על החשבון    נדחתה בקשת אוסיף לעקל 23 מיליון דולר של גאידמק    המשך ההליכים תלוי בהעברת הבעלות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il