X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
ראש המועצה הלאומית לכלכלה משיב:

איני זקוק לאישור פקידי האוצר

מנואל טרכטנברג משיב למכתב בכירים באוצר שטענו כי אנשיו של אולמרט פועלים ללא סמכות "לא נחתם כל הסכם ולא נפגעה סמכות גורם כלשהו באוצר"
▪  ▪  ▪
מנכ"ל משרד האוצר אריאב ושר האוצר בר-און [פלאש 90]
איציק וולף
פקידי האוצר: אל תתערבו בתוכנית ההאצה

ההסדרים תקועים בגלל סכסוכים
יואב יצחק
"חתול שחור" עבר בחודשים האחרונים בין אולמרט לבר-און, שהיו קודם לכן מיודדים * שניהם כמעט לא מדברים * שיתוף הפעולה בין הלשכות מוגבל ביותר
לרשימה המלאה

מלחמות הגנרלים" בירושלים נמשכות: לאחר "מכתב הפקידים" החריף ששלחו פקידי האוצר משיב להם נציגו של ראש הממשלה - ראש המועצה הלאומי לכלכלה, מנואל טרכטנברג - כי "איננו זקוקים לאישורכם".
"מכתב הפקידים" החריף נשלח אחר-הצהריים לטרטכנברג. במכתב, כותבים אנשי האוצר הבכירים כי הסמכויות לקביעת תוכניות הסיוע למשק נתונות בידיהם אולם בפועל, נערכים משאים ומתנים בידי מי שאינו מוסמך לחייב את המדינה.
על המכתב, המיועד לראש המועצה הלאומי לכלכלה, מנואל טרכטנברג ולמנכ"ל משרד ראש הממשלה, רענן דינור, חתומים מנכ"ל משרד האוצר, ירום אריאב, הממונה על התקציבים, רם בלינקוב, החשב הכללי שוקי אורן והממונה על שוק ההון, הביטוח והחיסכון, ידין ענתבי.
הארבעה מונים את רשימת הנושאים הכלכליים הנדונים בימים אלה וכותבים כי"המשאים-והמתנים המתוארים בראש דברינו אינם מתואמים עמנו, הם מנוהלים בידי מי שאינם מוסמכים לחייב את המדינה, הרעיונות המועלים במשאים-ומתנים אלו אינם מתוקצבים, הם אינם משקפים עבודת מטה מקצועית של הגורמים האמונים על נושאים אלו והם לא נבחנו בראי ההשלכות החמורות שעלולות לנבוע מהם".
באוצר מתכוונים לשתי התוכניות שהציגו בשבועיים האחרונים לסיוע למשק: האחת, בהיקף של כ-20 מיליארד שקל והמיועדת בעיקר לתחום התשתיות. השנייה, בהיקף של 11 מיליארד שקל המיועדת לסיוע לשוק ההון ולבנקים.
עוד מונים באוצר נושאים כמו מו"מ המתנהל "לכאורה" בין אנשי משרד ראש הממשלה לבין נציגי ההסתדרות והמעסיקים, ואולי אף עם גורמים נוספים, בעניין הנקרא בימים אלו "רשת ביטחון" לחיסכון הפנסיוני. המו"מ לכאורה בעניין שינויים בתוכנית הכלכלית שהוצגה לפני פחות משבועיים ומו"מ המתנהל לכאורה בין אנשי משרד ראש-הממשלה לבין גורמים מתעשיית התעשיה העילית (היי-טק) בעניין העמדת תקציב בהיקף של כחצי מיליארד דולר לטובת קרנות הון סיכון לתעשיה זו.
בתגובה, שלח טרכטנברג מכתב משלו ובו כתב כי "בהתאם להנחיית ראש הממשלה, קיימנו התייעצויות עם חלק מהגורמים הרלוונטיים (סיעות הקואליציה, יו"ר האופוזיציה, יו"ר ההסתדרות ונשיא התאחדות התעשייניים) תהליך זה ובכלל זאת וכאמור פעלנו בשמו ראש הממשלה ועל-פי הנחיותיו, שכידוע לכם אינן מצריכות את אישורכם". עם זאת, טרכטנברג מוסיף כי "בהתייעצויות אלה לא נחתם כל הסכם וממילא לא נפגעה סמכותו של גורם כלשהו במשרד האוצר".
בימים האחרונים נשמעו התבטאויות מצד כמה מחברי כנסת, ובראשם אבישי ברוומן וכן יו"ר ההסתדרות עופר עיני כאילו חתמו על תוכנית חלופית כלשהי מול ראש הממשלה.
יש לציין כי טרכטנברג, המייצג את ראש הממשלה, לא טוען כי יש לשנות סעיף כלשהו בתוכנית הסיוע למשק שהציע משרד האוצר, אם כי הוא מציין את הצורך העז בהגשת תוכנית להגנה על החיסכון הפנסיוני כחלק משאר הצעדים להאצת המשק. יותר מכך, טרכטנברג אף מציין כי עמדת בנק ישראל, כפי שהוצגה על-ידי הנגיד סטנלי פישר וצוותו המקצועי, תומכת באופן חד-משמעי בקיום מיידי של מתן הגנה לחיסכון הפנסיוני.

"הבחירות יוצרות מערכת לחצים כבדה"

פקידי האוצר מפרטים בצורה נרחבת את מקורות הסמכות של כל אחד מהם:
כך למשל כותב החשב הכללי, שוקי אורן, כי "הסמכות לחתום בשם המדינה על הסכמים נתונה, לפי חוק נכסי המדינה, התשי"א-1951, בידי מי שהוסמך לכך לפי סעיף 6 לחוק האמור. הסמכות הכללית להתקשר כאמור נתונה, לפי חוק, בידי שר האוצר, ומכוח הסמכת הממשלה - לחשב הכללי בהמשך לאחריותו הכוללת לניהול נכסי המדינה והתחייבויותיה. הסמכות לערוב בשם המדינה נתונה, אף היא, לפי חוק ערבויות מטעם המדינה, התשי"ח-1958, בידי שר האוצר, וגם סמכות זו הואצלה לחשב הכללי".
הממונה על התקציבים, רם בלינקוב, כותב כי "הסמכות לפי חוק יסודות התקציב, התשמ"ה-1985, לעניין שינויים בתקציב, לרבות הרשאה להתחייב, נתונה בידי שר האוצר. סמכות זו הואצלה לממונה על התקציבים, בהמשך לאחריותו לגיבוש תקציב המדינה ולהבטחת העמידה במסגרת התקציב".
הממונה על שוק ההון, ידין ענתבי כותב כי "הסמכות להתקין תקנות הנוגעות לפעילות הגופים המוסדיים העוסקים בחיסכון הפנסיוני, נתונה, לפי חוק הפיקוח על שירותים פיננסיים (ביטוח), התשמ"א-1981, ולפי חוק הפיקוח על שירותים פיננסיים (קופות גמל), התשס"ה-2005, בידי שר האוצר, בעוד הסמכות להסדיר את אופן פעילותם של גופים אלו והסמכות לפקח עליהם נתונים, לפי החוקים האמורים, בידי הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון, כחלק מאחריותו הכוללת להבטחת הפעילות הסדירה של הגופים המוסדיים בתחומי הביטוח והחסכון"
לסיכום, כותבים פקידי האוצר כי "אנו ערים למערכת הלחצים הכבדה המופעלת על כולנו בשל מערכת הבחירות" ומבקשים מטרכטנברג לחדול מכל פעולה בחריגה מתחומי האחריות שלכם, המתפרשת כמחייבת את הממשלה. "אנו ממתינים לנייר מקצועי מטעמכם המציג את העמדות שהוצגו במשא-ומתן ונודה על הירתמותכם להעברה מיידית של התוכניות שגובשו כבר - תוכנית ההאצה והתוכנית הפיננסית - במקביל להמשך הדיונים בנושא רשת הביטחון לחיסכון הפנסיוני", כותבים אנשי האוצר.

מלחמות אגו

הוויכוחים הקשים בירושלים אודות תוכנית הסיוע למשק עוסקים לא רק בנושאים עניינים אלא גם בהרבה אגו ומזכירים במידה מסויימת את מלחמות הגנרלים משנת 1967 בה כל גוף רצה להיות הקובע.
הבוקר פוצץ יו"ר ועדת הכספים, אבישי ברוורמן, את ישיבת ועדת הכספים כאשר סירב להעלות את תוכניות הסיוע של האוצר להצבעה. ביטול ההצבעה עורר תגובות קשות מצד חברי הכנסת ובמיוחד מצד שר האוצר, רוני בר-און, הנחוש בדעתו להעביר את תוכניות הסיוע פרי משרדו. ההצבעה הייתה אמורה לאשר את תוכנית האצת הצמיחה בהיקף של 20 מיליארד שקל ואת התוכנית לסיוע לשוק ההון בהיקף של 11 מיליארד שקל.
על אף הביקורת של פקידי האוצר, נותר הנציג הכלכלי הבכיר של ראש הממשלה, פרופ' מנואל טרכטנברג, בשבועות האחרונים מחוץ למעגל הדיונים על התוכנית הכלכלית בכלל, ועל רשת הביטחון לפנסיה בפרט. טרכטנברג כעס על כך שנושא כלכלי כה מהותי מתבשל במסדרונות האוצר מבלי ששיתפו אותו. ראש הממשלה, אהוד אולמרט, כעס יחד איתו. זה גרר את ההתבטאות של אולמרט בוושינגטון, לפיה הוא מתכוון להתערב בנושא רשת הביטחון, כשם שהתערב במשבר עם האוניברסטאות, אז הכריע אולמרט בניגוד לעמדת האוצר. במשרד האוצר היכו על חטא ובכיר במשרד אמר לTheMarker לפני יומיים כי "היה יותר מדי ביטחון שדה אצלנו".

תאריך:  30/11/2008   |   עודכן:  30/11/2008
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
איני זקוק לאישור פקידי האוצר
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
את מלחמות הפרסטיג'ה עשו ללא
ידיעת הציבור  |  30/11/08 22:29
2
מישהו במדינה סומך על אולמרט ?
דן הרפז  |  30/11/08 23:13
3
הוא משאיר "אדמה חרוכה"
שי אלידע  |  1/12/08 00:52
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מערכת אתר ספורט 5
הצוללת הצהובה גברה 1:2 בחוץ על רקראטיבו, 2:3 לעטלפים על בטיס
רותי אברהם
5 חודשי מאסר על תנאי נגזרו על בכיר לשעבר במשרד האוצר, יאיר בן שמעון, בגין איומים על ד"ר זליכה    השופטת: תגובה סלחנית תערער את אמון הציבור בתפקוד שוויוני של מערכות האכיפה
משה ריינפלד
המיליארדר רטאן טאטא, בעל מלון הפאר במומביי, אומר כי צעדי האבטחה הוסרו זמן קצר לפני הפיגוע - אך ממילא לא היו עוצרים את הטרוריסטים
אלעזר לוין
לא צופה הכנסות ממזרח אירופה בשנתים הקרובות    שיכון דיירים עברה מהפסד לרווח סמלי
אלעזר לוין
ההפסדים בשוק ההון - 742 מיליון שקל    ביטוח בריאות הציל את המצב
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il