X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
מקום העבודה מספק לעובד פרנסה, מוניטין ושם טוב מן הראוי שטרם הוא שומט את כל אלו מתחת לרגליו של העובד, יאפשר לאחרון לאמר את דברו
▪  ▪  ▪
[צילום: פלאש 90]

בית הדין הארצי לעבודה אישר (א', 30.11.08) את פסיקת בית הדין האזורי לעבודה ולפיו גם במגזר הפרטי מוטלת על מעבידים חובה לקיים שימוע לעובד טרם פיטוריו, וזאת גם בנסיבות של פיטורין על-רקע צמצומים והתייעלות.
בית הדין האזורי לעבודה קבע כממצא עובדתי, כי למערער לא נערך שימוע "כהלכתו" לפני שהתקבלה ההחלטה על פיטוריו. הפיטורים נעשו לאחר שיחת פיטורים שבסיומה ניתן לו מכתב הפיטורים ובו נכתבה סיבת הפיטורים. אולם, קבע בית הדין לעבודה, בנסיבות העניין, אין בפגם שנפל כדי להצדיק פסיקת פיצוי כספי למערער. פיטוריו בוצעו משיקולים ענייניים וסבירים, ובמסגרת צמצומים. העובדה כי החברה נתונה בקשיים כלכליים הייתה ידועה למערער עוד טרם קבלת ההחלטה על פיטוריו. החברה נהגה בתום לב ובהגינות כלפי המערער, ולכן אין לחייבה בפיצוי בגין אי עריכת שימוע כנדרש.
בית הדין האזורי לעבודה קבע, כי הפגם שבאי עריכת השימוע לעובד המפוטר יקבל ביטוי בהוצאות המשפט שתפסקנה לטובתו. בית הדין הארצי לעבודה, כאמור, אישר פסיקה זו ונמנע מלהתערב בממצאיה העובדתיים של הערכאה דלמטה.
רקע: זכות השימוע במשפט הפרטי
זכות השימוע והטיעון הינה יסוד מוסד במשפט המנהלי, והדברים נקבעו בפסיקת בית המשפט העליון באופן חוזר ונשנה החל מראשית שנות ה-60 ואילך. הפסיקה הראשונה בישראל, כגון הלכת ברמן, אשר העלתה על נס את זכות השימוע והטיעון, קבעה כי גם האדם הראשון קיבל זכות שמיעה מאלוהים, טרם גורש מגן עדן, וגם אברהם קיבל זכות שמיעה מאלוהים, טרם השמיד את סדום, על חוטאיה.
דוגמאות אלו נועדו להמחיש עד כמה קיום הליך שימוע מסודר מהווה חלק אינטגרלי מחברה מסודרת, אשר רשויות השלטון שבה אינן מתנהלות בשרירות לב. זכות השמיעה נועדה בין היתר למנוע 'ארומה' של שרירותיות מהחלטת הרשות השלטונית. לזכות השמיעה של האזרח נלוות חובות של הרשות, ביניהן החובה לנמק את החלטותיה, בכדי למנוע מראית עין של שרירותיות.
אך בעוד שבעבר זכות השמיעה נחשבה כ'טריטוריה' של המשפט הציבורי, לאט לאט חילחלה זכות זו אל המגזר הפרטי, מקום בו דובר בגופים פרטיים בעלי אופי ציבורי, קרי גופים אשר למרות שנוצרו מכוח המשפט הפרטי ובמסגרתו, ממלאים תפקיד בעל אופי ציבורי, או שמקבלים מנדט מן הציבור, או חולשים על ושולטים במשאבי ציבור, כאילו היו גוף ציבורי.
עם זאת, מתן זכות שמיעה לעובד טרם פיטוריו בגוף פרטי לחלוטין הינה חידוש של העת האחרונה במשפט, חידוש המסמל את טשטוש הגבולות בין ה'פרטי' ל'ציבורי' במשפט שלנו. עם זאת, לאור היות ההלכה ולפיה על מעביד חובה לשמע את עובדו גם במגזר הפרטי הלכה חדשה (ע"ע 415/06 דני מלכה נגד שופרסל ([פורסם בנבו], 15.7.2007), אשר טרם הייתה מושרשת במשפט במועד הפיטורין, הקל לעניין זה בית הדין הארצי לעבודה עם העובד לעניין פיצויי הפיטורין.
הרציונלים לזכות השמיעה במשפט הפרטי
זכות הטיעון והשימוע נולדה באופן מסורתי במשפט הציבורי וזאת לאור יחסי הכוחות הבלתי שוויוניים בין המדינה לבין האזרח. עם זאת, בעידן התאגידים, כאשר חייו הפרטיים של אדם מושפעים יותר ממקום עבודתו מאשר ממדיניות הממשלה, קם רציונל לאפשר זכות שימוע לעובד גם במגזר הפרטי.
יש לזכור, כי מקום עבודתו של אדם מספק לו פרנסה, והחלטה על פיטוריו תחבל קשות באיכות חייו. שורת ההיגיון מחייבת לאפשר לעובד הזדמנות ראויה להשמיע טענותיו בפני המעביד ולנסות להניאו מהחלטתו.

- עע 000093/07 גיורא ארבל נ' נ.א.ס.ס נוירומסקולר אלקטריקל סטימיולשין סיסטמס בע"מ (פורסם בנבו 19.11.2008)
- בפני: השופט שמואל צור, השופטת ורדה וירט-ליבנה, השופטת רונית רוזנפלד נציג עובדים מר יוסף קרא, נציג מעבידים מר אבי ברק.
- בשם המערער - עו"ד זאב כפיר ועו"ד נעמי לנדאו
- בשם המשיבים - עו"ד שלמה בכור
תאריך:  30/11/2008   |   עודכן:  01/12/2008
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
חובת שימוע לעובד, גם במגזר הפרטי
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
רותי אברהם
חצי שנה עבודות שירות נגזרו על מטריד קטינות ברשת - ניר גורי    גורי נחשף בתחקיר ערוץ 10    הפתיון: תחקירניות שהתחזו לבנות 13
ענבל בר-און
הרשמת גאולה לוין: על העמותה להוכיח דלותה הכלכלית    מדוע שלא תפנה העמותה לחבריה לצורך מימון?
משה ריינפלד
התביעה הציעה לילד עסקת טיעון    ההגנה מתנגדת לבקשת התביעה למחוק אישום נגד הילד על רצח מדרגה ראשונה, מחשש שהוא יוגש מחדש כשהילד יגדל
טל לוי
מנואל טרכטנברג משיב למכתב בכירים באוצר שטענו כי אנשיו של אולמרט פועלים ללא סמכות    "לא נחתם כל הסכם ולא נפגעה סמכות גורם כלשהו באוצר"
מערכת אתר ספורט 5
הצוללת הצהובה גברה 1:2 בחוץ על רקראטיבו, 2:3 לעטלפים על בטיס
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il