X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
אודטה ב-1978 [צילום: AP]
מתה זמרת זכויות השחורים אודטה
אודטה, שצעדה עם מרטין לותר קינג והשפיעה על בוב דילן, הארי בלפונטה וג'ון באאז, קיוותה להופיע בטקס ההשבעה של ברק אובמה / בתמונה: אודטה ב-1978 [צילום: AP]
הופיעה למרות מחלתה. אודטה ב-2003 [AP]

זמרת העם האמריקנית השחורה, בעלת הקול רב העוצמה, אודטה, מתה בניו-יורק, בת 77, ממחלת לב. אודטה משכה קהלים גדולים והשפיעה על מוסיקאים אמריקנים במשך חצי מאה. אף שהייתה מרותקת בשנתיים שחלפו לכסא גלגלים בשל מחלתה, הופיעה ב-60 קונצרטים, מסר מנהלה ב-12 השנים שחלפו, דאג יגר.
אודטה נחשבה לקולה של תנועת זכויות האזרח האמריקנית, והפיעה לצידו של ד"ר מרטין לותר קינג. "בקולה הנפלא ובגיטרה שלה, העניקה אודטה חיים לשירי פועלים ועבדים, אכרים וכורים, עקרות בית וכובסת, שחורים ולבנים", אמרו פרשנים. היא החלה להתבלט בשנות ה-50, והשפיעה בשירתה על הארי בלפונטה, בוב דילן, ג'ון באאז, וזמרי עם אחרים.
מה שהבדיל אותה מהזמרים האחרים כבר בהתחלה, היה הקפדתה לשחזר את התחושה בשירי העם שלה, להבין למשל את הרגשות של אסיר בשיר על אסירים, כאשר ניסתה פעם לשבור סלעים בפטיש, כתב עליה השבועון טיים בשנת 1960.
אודטה קראה לשחורים "להתייחס בגאווה להיסטוריה של השחור האמריקני" והייתה פעילה בתנועה לזכויות האזרח. כאשר שרה במצעד הפעילים לוושינגטון באוגוסט 1963, כתב העיתון ניו-יורק טיימס: "קולה הגדול, המלא של אודטה, נישא כמעט עד גבעת הקפיטול".
בשנת 1963 הייתה מועמדת לפרס גראמי על תקליטה "אודטה שרה שירי עם". עוד שתי מועמדויות לפרס גראמי באו ב-1999 על "בלוז בכל מקום שאני הולכת אליו", וב-2005 על האלבום שלה "Gonna Let It Shine". ב-1999 זכתה אודטה במדליה הלאומית לאמנויות. הנשיא דאז ביל קלינטון אמר כי הקריירה שלה "מוכיחה לכולנו שלשירים יש עוצמה לשנות את הלב ולשנות את העולם".
היסטוריונית של המוזיקה
"אינני באמת זמרת עם" אמרה אודטה בראיון ל"וושינגטון פוסט" ב-1983. "לא אכפת לי שיקראו לי כך, אבל אני היסטוריונית של המוזיקה. בעזרת מוסיקת העם, אני יכולה להורות ולהטיף, ולעשות תעמולה".
בראיון לירחון פלייבוי ב-1978, אמר הזמר בוב דילן כי "הדבר הראשון שדחף אותי לשירי עם היה אודטה". הוא אמר כי מצא בה משהו "חיוני ואישי" כאשר שמע את אחד מאלבומיה הראשונים בחנות תקליטים, בהיותו נער. "באותו רגע ומקום, יצאתי והחלפתי את הגיטרה החשמלית והאמפליפייר בגיטרה אקוסטית", סיפר.
הארי בלפונטה אמר כי לאודטה הייתה השפעה עצומה על הקריירה המצליחה שלו, וכי באלבום שהוציא בשנות ה-60, "בלפונטה חוזר לקרנגי הול", הייתה אודטה זמרת אורחת.
אודטה המשיכה להוציא דיסקים גם בשנותיה האחרונות. בשנת 2001 יצא אלבומה Looking for a Home שחלק כבוד לשירי הבלוז של זמר העם האמריקני הגדול לידבלי, שלעתים נהגו להשוות את אודטה אליו.
אודטה קיוותה לשיר בטקס ההשבעה של ברק אובמה, אף שלא הוזמנה רשמית, מסר המנהל שלה יגר.
אודטה נולדה בברמינגהם שבאלבמה ב-1930. היא עברה עם משפחתה ללוס אנג'לס בגיל 6. אביה מת בעודה ילדה, ויהא קיבלה את שמו של אביה החורג, פליוס. מורה למוזיקה ששמעה אותה שרה במקהלה דאגה שתקבל שיעורי מוזיקה ופיתוח קול, ואולם אודטה התעניינה יותר בשירי עם והפסיקה את לימודי השירה הקלסית.

תאריך:  03/12/2008   |   עודכן:  03/12/2008
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עידן יוסף
לאחר 18 שנה בפוליטיקה עוזב הפרלמנטר הוותיק את הפוליטיקה בשל ביטול הבחירות המקדימות למפלגת הבית היהודי    "אמשיך בעשייה הציבורית בשדה החינוך ובנושאים חברתיים נוספים"
משה ריינפלד
המשבר בתאילנד צפוי להתחדש בשבוע הבא משום שצירי מפלגות הקואליציה שפורקו עברו ל"מפלגות קש" ויקימו גם את הממשלה הבאה
יפעת גדות
אסטרואיד אפופיס עלול להתנגש בכדור הארץ בתוך פחות מ-20 שנה    סיכוי של אחד ל-45,000 להתנגשות    הסכנות של האסטרואידים: פגיעה שאירעה לפני 65 מיליון שנה מחקה את הדינוזאורים מעל פני האדמה, ואסון טונגוסקה שאירע בשנת 1908 גרם לשריפה של 2,000 קילומטרים מרובעים בסיביר
משה ריינפלד
יוסוף מוזאמיל, מראשי ארגון לשקר א-טייבה בפקיסטן, תכנן וארגן את מתקפת הטרור במומביי    כל 10 הטרוריסטים היו פקיסטנים
אביתר בן-צדף
מפקדת המארינס טוענת שלא קיבלה את ההמלצה לעטר לוחם במתקפת טט ב"כוכב הכסף"    חבריו לנשק התפלאו שלא עוטר    ומפקדו פתח בהליכים לפני כארבע שנים לתקן את המעוות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il