X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
רשת סקיי החליטה לשדר את התאבדותו של חולה במחלה סופנית אשתו של החולה סיפרה כי בעלה רצה להראות לאנשים כיצד אפשר למות בצורה נעימה ולהפסיק לפחד מהמוות
▪  ▪  ▪
ביקורות קשות [צילום: AP]
   יפעת גדות
הפלה בשידור חי

רשת הטלוויזיה הבריטית 'סקיי' ספגה ביקורת קשה אמש (יום ד', 10.12.08) על תוכניותיה לשדר את הרגעים האחרונים של חולה סופני שבחר לבצע התאבדות.
הסרט, על מותו של קרייג איוורט בן ה-59 בשנת 2006 במרפאה בשוייץ, הוא חלק מסרט דוקומנטרי בשם "Right to Die" (הזכות למות), שהופק על-ידי יוצר הסרטים הקנדי ג'ון זריצקי, וזו הפעם הראשונה שהטלוויזיה הבריטית תשדר סרט על אדם שמקבל סיוע להתאבדות.
"אם לא אצליח לעשות זאת, הבחירה שלי תהיה בעיקר לסבול, לגרום לסבל למשפחה שלי, ואז למות", אומר איוורט בסרט, שחלקו שודר בחדשות סקיי.
רשת סקיי אמורה לשדר את סרט התעודה המלא היום בשעה 21:00 שעון בריטניה.
יחד עם אשתו מארי לצידו, איוורט, ששותק חלקית בעקבות מחלה מוטורית-ניוונית, נראה במרפאה בציריך כשהוא שותה תערובת של תרופות הרגעה ומכבה את מכשיר ההנשמה.
מתנגדים להמתת חסד, שמתחו ביקורת קשה על הסרט, אמרו כי מדובר ב"מציצנות בהמתת חסד" ובשידור חסר אחריות שייצור רושם מוטעה לדרישה ההולכת וגוברת לסיוע בהמתת חסד בבריטניה.
לדבריהם, הסרט רק יגביר את הלחץ אותו מרגישים חולים כאלו, בין אם הוא אמיתי ובין אם לא, ויגרום להם לשקול מצב של התאבדות בגלל החשש להפוך לנטל על יקיריהם, על המטפלים שלהם או על החברה החסרה במשאבים.
מתן סיוע להתאבדות - או המתת חסד - היא פעולה חוקית בשווייץ מאז שנות הארבעים, במידה והיא מבוצעת על-ידי אדם שאינו רופא ושאין לו עניין במוות. המרפאות שמאפשרות לעשות זאת משתמשות בתרופות קטלניות שניתנות תחת מרשם על-ידי רופא, ומיועדות לסיים את חיי החולה המבקש לעשות זאת.
חשש מלחץ על החולים
ראש ממשלת בריטניה, גורדון בראון, שנשאל על השידור, אמר כי הוא מטפל בנושא קשה ביותר. "אני מאמין כי חובה עלינו לדאוג שלעולם לא יהיה מקרה במדינה בו אדם חולה או קשיש ירגיש תחת לחץ להסכים לסיוע בהתאבדות... זוהי הסיבה שתמיד התנגדתי לחקיקה בנושא המתת חסד".
אך אשתו של איוורט, בראיון שהעניקה לעיתון "אינדיפנדנט", אמרה כי בעלה - פרופ' באוניברסיטה יליד ארצות הברית, שהתגורר ביורקשייר שבצפון אנגליה - רצה שמותו ישודר כדי להרגיע את הפחד של אנשים מהמוות. "הוא השתוקק שמותו ישודר כי האמין שמוות חבוי ופרטי לא מאפשר לאנשים להתמודד עם הפחדים שלהם. הם לא מכירים בכך שהוא עומד להתרחש, הם אינם מהרהרים בו ואינם מוכנים להכיר בו", כתבה.
עוד אמרה כי בעלה רצה להסיר את המסווה מהמוות כדי שאנשים יוכלו לראות כיצד אדם יכול למות בצורה נוחה, וכי ללא האופציה של סיוע בהתאבדות הוא היה עלול לסבול ממוות עם כאבים.
במאי הסרט, זוכה פרס האוסקר זריצקי, אמר בראיון לרדיו BBC כי הוא מרגיש את החשיבות שיש בהצגת התהליך כולו. כל דבר אחר, אמר, לא יהיה הוגן ויעלה את הטענות כי מדובר במוות לא נעים או אכזרי. "על-ידי כך שנוציא את זה החוצה, אנשים יוכלו לשפוט בעצמם", אמר.
על-פי נתונים שפורסמו בחודש האחרון, בין השנים 2001 ל-2004 91% מאלו שמתו עם סיוע במרפאה היו זרים, רובם מגרמניה, צרפת ובריטניה.

להעלות את המודעות

ניר צורן, מנכ"ל עמותת ישראלס וחולה במחלת האיי.אל.אס אמר כי "החולה הבריטי העלה למודעות העולמית את סוגיית הזכות של חולים סופניים לסיים את חייהם בכבוד".
"קרייג איוורט, החולה במחלת האיי.אל.אס העלה למודעות עולמית את סוגיית המתות החסד כשהחליט לחשוף את רגעי מותו בפני המצלמה והציבור. הדבר חושף את מצוקתם של חולים סופניים המעוניינים לסיים את חייהם, כך אומר ניר צורן, חולה במחלת האיי.אל.אס ומנכ"ל עמותת ישראלס העוסקת בקידום המחקר במחלת האי.אל.אס.
צורן הדגיש כי הוא או ארגונו אינם מעודדים חולי אי.אל.אס. או כל חולה סופני אחר לסיים את חייו באמצעות התאבדות או המתת חסד. נהפוך הוא, עצם קיום העמותה ומטרותיה מביא תקווה לחיים ולטיפול רפואי.
יחד עם זאת, צורן אומר: "אנחנו חושבים שהזכות לסיים את החיים במקרים קיצוניים, כמו במחלת האי.אל.אס. צריכה להיות אופציה אמיתית ומכובדת לחולים. לצערנו זה לא המצב כיום בארץ. הזכות של חולה סופני לסיים את חייו היא זכות בסיסית. בישראל נחקק חוק "החולה הנוטה למות", שלטעמנו אינו מספיק טוב, אולם אפילו חוק זה שזכה לאישור הכנסת אינו מיושם ובפועל אין כיום אפשרות לחולה סופני לשים קץ לייסוריו".
מידע על פעילות עמותת ישראלס באתר: www.israls.org

תאריך:  11/12/2008   |   עודכן:  11/12/2008
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
רשת סקיי תשדר הריגה ב"המתת חסד"
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
המתה?
יהוידע  |  11/12/08 13:27
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יעל פולק
סלקום איבדה 4.2% במחזור הגדול בבורסה    בשבוע האחרון התחזק ת"א 25 ב-9.6%    מדד הבנקים הוסיף 18% בשבוע האחרון
עידן יוסף
הפעוט שחרר את אחיזתו מדודתו והתפרץ אל הכביש    נהג המשאית נעצר לחקירה
עופר וולפסון
החברות, RA ו-Magan-Yu, העוסקות במוצרי אגרוכימיה, יחזקו אסטרטגית את מעמד החברה במרכז ומזרח אירופה    היקף העסקות: 20 מיליון דולר
משה ריינפלד
המתיחות ביוון מתרכזת סביב הקמפוסים    ראש הממשלה מסרב להתפטר וטוען כי פעל נכון, אך סקרי דעת הקהל מלמדים שהאופוזיציה מובילה
הדר תדמור
לאחר שבית הנבחרים האמריקאי אישר תוכנית החילוץ לתעשיית הרכב    מחירי החוזים על הנפט למסירה בינואר נסחרים ב-44.45 דולר לחבית במסחר האלקטרוני בניו יורק
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il