X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
העיתון הלונדוני טיימס מוסר כי בתוך חודשיים תתחיל ברית נאט"ו להפעיל נתיב אספקה צפוני כדי לעקוף את פיגועי הטליבאן במעבר חייבר בפקיסטן
▪  ▪  ▪

ברית נאט"ו מתכננת נתיב אספקה חדש לאפגניסטן דרך רוסיה ומרכז אסיה בחודשיים הקרובים עקב ההתקפות של הטליבאן על העורק הראשי העובר בפקיסטן, לרבות שריפת 260 משאיות. כך מוסר (שבת, 13.12.08) העיתון הלונדוני טיימס.
קזחסטן ואוזבקיסטן השוכנות בין רוסיה לאפגניסטן הסכימו עקרונית לנתיב זה, וכעת מסכמות את הפרטים עם נאט"ו.
צופים כי הדיון המכריע על "המסדרון הצפוני" יתקיים בשבוע הבא בין שגריר רוסיה לנאט"ו דמיטרי רוגוזין, לבין יאפ דה הופ שפר, מזכ"ל נאט"ו.
המפנה מבטא גידול בדאגתם של מפקדי נאט"ו וארה"ב, לנוכח ההתקפות הגוברות על נתיב האספקה הראשי העובר מנמל קרצ'י בפקיסטן דרך מעבר חייבר לכבול. דרך נתיב זה עוברת 70% מהאספקה לכוחות המערביים הפועלים באפגניסטן. השאר עובר מקרצ'י דרך עיירת הגבול צ'מאן לדרום אפגניסטן - לב ארץ הטליבאן - או מוטס בהוצאות עצומות במטוסי תובלה.
"הדאגה של כולנו גוברת", אמר אדמירל מייק מאלן, יו"ר המטות המשולבים של ארה"ב, לכתבים ביום ד'. "אך בעניין זה עבדנו די קשה כדי לפתח אופציות".
פתיחת המסדרון הצפוני משקפת גם הפשרה הדרגתית ביחסים בין מוסקבה לנאט"ו, שירדו לשפל מאז תום המלחמה הקרה לאחר המלחמה הקצרה של רוסיה עם גאורגיה באוגוסט.
עוד אלטרנטיבה: המסדרון המרכזי
נאט"ו וארה"ב דנות בו בזמן בפתיחת נתיב אספקה שלישי דרך המדינה המרכז אסיאנית, טורקמניסטן, כדי למנוע מרוסיה אחיזת חנק באספקה לאפגניסטן. אספקה לא-קטלנית כגון דלק, ניתן יהיה לשלוח דרך הים השחור לגאורגיה, משם ביבשה לאזרבייג'ן השכנה, דרך הים הכספי לטורקמניסטן ומשם לגבול האפגני.
המסע בן השבוע לאורך "נתיב מרכזי" זה יהיה ארוך יותר ויקר יותר מאשר דרך פקיסטן או רוסיה ויהיה פגיע לחוסר היציבות בקווקז ובטורקמניסטן. ואולם ארה"ב ונאט"ו בוחנות אלטרנטיבות רבות ככל האפשר, בשעה שארה"ב מתכוננת להוסיף 20,000 חיילים, 75% מהם כבר הקיץ - ל-67,000 החיילים הזרים שכבר פועלים באפגניסטן.
טורקמניסטן היא האלטרנטיבה הריאלית היחידה העוקפת את רוסיה. נתיב דרך אירן אינו בא בחשבון משום שאין לארה"ב יחסים דיפלומטיים עם אירן. הגבול בין אפגניסטן לסין - נידח מדי.
הסכם עם גאורגיה כבר נחתם, והמשא עם אזרבייג'ן "נמשך", מסר פקיד בנאט"ו לטיימס.
נאט"ו החל לבדוק נתיבי אספקה אלטרנטיביים לאפגניסטן בשנה שעברה עקב אי היציבות הפוליטית בפקיסטן, והגיע להסכם לא פורמלי עם רוסיה על המסדרון הצפוני בוועידת נאט"ו בבוקרשט באפריל. בהזדמנות זו הציע נשיא טורקמניסטן ברדימוחמדוב לאפשר לנאט"ו להעביר אספקה דרך שטח ארצו ולהקים בה בסיסים לוגיסטיים.
המשא-ומתן הוקפא עקב משבר גאורגיה, לאחר שנאט"ו הקפיאה את המגעים עם מוסקבה ומדינות מרכז אסיה חששו להרגיז את אדונן הסובייטי לשעבר.
ואולם לאחר מכן הוכיחו מדינות אלה את אי-תלותן ברוסיה כאשר סירבו לתמוך בהכרת מוסקבה בדרום אוסטיה ואבחזיה כמדינות עצמאיות.
טיפול מועדף לגרמניה וצרפת
בתוך כך החלה רוסיה להציע טיפול מועדף למדינות נאט"ו שהיא רואה בהן "ידידותיות", כגון צרפת וגרמניה, חברות נאט"ו היחידות שהותר להן להטיס אספקה לאפגניסטן דרך המרחב האווירי של רוסיה. בנובמבר הייתה גרמניה לחברת נאט"ו היחידה שהותר לה להעביר אספקה לאפגניסטן במסילת ברזל דרך רוסיה.
פקידים רוסיים אמרו לטיימס כי מוסקבה מוכנה לפתוח את המסדרון הצפוני לכל חברות נאט"ו ברגע שיושלמו ההסכמים עם אוזבקיסטן וקזחסטן. ההסכמים נוגעים לאספקה לא-צבאית כגון דלק, מזון וביגוד ולציוד צבאי לא-קטלני.

תאריך:  13/12/2008   |   עודכן:  13/12/2008
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
נתיב אספקה חדש לאפגניסטן: דרך רוסיה
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יואב יצחק
אבו עלא חושף פרטים מהמו"מ ו"מטהר" את אולמרט ולבני מהטענה שהציעו חלוקת ירושלים    דוחה הדרישה לספח 6.8% מהשטח הפלשתיני
משה ריינפלד
השחקן הג'ינג'י בעל המראה הנערי היה שחקן רב-גוני, התפרסם בסרט "המרד על הקיין", ולאחר שפרש מהקולנוע שיחק עשרות שנים בתיאטרון
משה ריינפלד
ענקית הרכב תקצץ את היצור ברבעון הראשון של 2009 ב-250,000 מכוניות    החברה: אין קשר בין הקיצוצים לבין סירוב הסנט לאשר את ההצלה
משה ריינפלד
מסמך של הכנסייה הקתולית קובע עמדה כלפי פיתוחים ביו-רפואיים חדשים, ובין היתר אוסר שיבוט, מחקר בתאי גזע שהוצאו מעוברים, והפריה חוץ-רחמית
משה ריינפלד
הירח יהיה בנקודה הקרובה ביותר לכדור הארץ בדיוק כאשר יהיה מלא לחלוטין וייראה בחצי הכדור הצפוני גדול ובהיר יותר מאשר כרגיל
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il