X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
מחירי הנכסים בנסיכות נופלים, ואלפי אירנים שהשקיעו בהם כדי לעקוף את הסנקציות שהטיל המערב הפסידו את כל חסכונותיהם
▪  ▪  ▪

אלפי אירנים שהאמינו כי רכישת נכסים בדובאי בטוחה יותר מאשר באירן עצמה, בגלל בידודה של ארצם בעולם על-רקע הסכסוך הגרעיני, נפגעו קשה מהתפוצצות בועת הנדל"ן בנסיכות.
"השקעתי את כל חסכונות משפחתי ברכוש בדובאי, שהיא שכנתה של אירן, בטוחה מבחינה פוליטית וידידותית מבחינה עסקית", אמר חביב מוסטופי, איש עסקים אירני בן 43 לסוכנות רויטרס. "איך אספר כעת למשפחתי שטעיתי והפסדתי את הכסף?"
כלכלת איחוד נסיכויות המפרץ, יצואנית הנפט החמישית בגדולה בעולם, גאתה ב-50% במונחים ריאליים מאז 2004, אך הגאות הסתיימה בגלל ירידת מחירי הנפט והמשבר הפיננסי העולמי.
בשנים האחרונות נהרו משקיעים מאירן - ועימם גם משקיעים מעירק, פקיסטן, סומליה, סודן ולבנון - לדובאי, מרכז הסחר של המפרץ הפרסי, שבה עגורני הבנייה מכסים את קו הרקיע. מבחינת האירנים, הייתה דובאי מקלט מפני הסנקציות הכלכליות שהטיל המערב על ארצם בגלל פעילותה הגרעינית.
בנקים מערביים רבים וחברות אשראי לייצוא נמנעו מלפעול באירן, ומנהלי עסקים באירן התקשו יותר ויותר להשיג אשראי בכתובתם האירנית. חלק מהם פתחו משרדים בדובאי כדי להתחמק מבעיה זו, ואילו אחרים ראו ברכוש בגאות בשוק הנדל"ן של דובאי הזדמנות עסקית בפני עצמה.
בשיא הגאות, היה קל להשיג משכנתאות וניתן היה למכור רכוש ברווח אפילו לפני שהסתיימה הבנייה. רזא דביר-אלאי, איש עסקים אירני בן 39, קנה בדובאי כמה דירות ששטחן הכולל 1,541 מ"ר. ניתן היה להרוויח סכום ניכר בתוך ימים ואפילו שעות לאחר הקנייה, אומר דביר-אלאי. הוא מספר כי הוצע לו למכור את אחת הדירות ברווח של 2% כשעה לאחר שעזב את משרדו של סוכן הנדל"ן.
אבל המשבר הפיננסי גרם לאובדן הערך של גושי הדירות והווילות היוקרתיות על האיים המלאכותיים הרבים של דובאי. "אינני יכול למכור את הדירות הללו, אינני יכול לבטל את החוזים", אומר דביר-אלאי.
הבטחת האזרחות בוטלה
שנהז מירסופי, סוכן נדל"ן אירני בדובאי, אומר כי מחירי הווילות והדירות בדובאי הוכפלו מאז ינואר 2007. אבל כעת נפלו המחירים בשיעור עד 50%.
מומחים אמרו החודש לסקר של רויטרס כי מחירי הרכוש בדובאי נפלו ב-28% מהשיא שנרשם השנה. חמיד סרדרי, איש עסקים אירני, אמר לרויטרס כי הוא "חסר פרוטה" וחושש לגורל חברת הספנות שלו. "הכסף שאני זקוק לו כדי להריץ את עסקי תקוע בנדל"ן של דובאי. אפשוט את הרגל בקרוב", אמר.
חלק מהפרויקטים בדובאי הוקפאו על-פי דרישת המפקח על הבנייה של הנסיכות, לאחר שהמשבר הפיננסי העולמי גרם לאי עמידה בפירעון הלוואות. המפקח גם ביטל השנה את ההבטחה של שלטונות דובאי להעניק למשקיעים מעבר לסכום מסוים אזרחות של הנסיכות.
שגריר אירן בנסיכויות המפרץ, חמיד רזא אספי, פרסם בנובמבר אזהרה פומבית: "אני קורא לאירנים להימנע מקניית רכוש בדובאי. מי שרוצה לעשות רווחים או לקבל אזרחות, כל אלה אינם אפשריים".

תאריך:  17/12/2008   |   עודכן:  17/12/2008
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יפעת גדות
ממצאי מחקר חדש ומקיף הראו כי עישון מעלה את הסיכון לפתח סרטן המעי הגס בכ-18% ואת הסיכון למות מהמחלה בכ-25%
משה ריינפלד
כריסטופר קוקס: לפחות 10 שנים היו תלונות נגד הברוקר מוול סטריט ברנרד מאדוף, המואשם כעת במרמה בסך 50 מיליארד דולר, אך איש לא חקר אותן ברצינות
יפעת גדות
האח רייט הצעיר הטיס את המטוס, שהצליח לשהות באוויר 12 שניות וטס למרחק של 39 מ'
יפעת גדות
הזדמנות לחלוק טיפים ועצות
איריס פרחי
הציירת ביקשה פיצוי בגין יצירתה היקרה    העירייה השיבה שמדובר בתביעת סרק והודתה שהציור אכן נמסר לה    בית המשפט חייב אותה בפיצוי מסוים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il