X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
תאונסט באגוסורה שניהל את השלטון ברואנדה לאחר מות גיסו הנשיא בתאונת מטוס ב-1994 הגה את תוכנית השמדת בני טוטסי וביצע אותה
▪  ▪  ▪
תאונסט באגוסורה, הרוצח מרואנדה [AP]

בכיר לשעבר ברואנדה הורשע (יום ה', 18.12.08) בבית הדין הבינלאומי הפלילי לעניין רואנדה, הפועל בטנזניה, בייזום רצח העם שנעשה ב-1994 בארצו, ונידון למאסר עולם. האיש, תאונסט באגוסורה, עמד בראש ועדה שתכננה את הטבח בבני שבט הטוטסי, ובמתונים משבט הוטו שהתנגדו לטבח.
זוהי פעם ראשונה שאדם מורשע על ארגון הטבח, שבו נהרגו 800,000 בני אדם. יחד עם בגוסורה, הורשעו מפקדי צבא רואנדה לשעבר אנטול נסגיומווה ואלויס נטבקוזה, וגם הם נידונו למאסר עולם. השלושה נמצאו אשמים ברצח עם, פשעים נגד האנושות ופשעי מלחמה.
באגוסורה, בן 67, ושני הקצינים ארגנו, אימנו וחימשו את מיליציית אינטרהמווה, שהייתה אחראית לרוב מעשי הרצח. השלושה הכינו רשימה של בני טוטסי, וכן של הוטו מתונים שהתנגדו לחזון הטיהור האתני של רואנדה.
בית הדין דחה את טענת ההגנה כי הטבח לא היה מאורגן ועל כן לא היה "רצח עם" במובנו המשפטי. עורך דינו של באגוסורה, רפאל סונסטנט, אמר כי לקוחו יערער על גזר הדין.
הבריגדיר גרטיין קביליגי, ראש המבצעים הצבאיים לשעבר, שהועמד לדין עם באגוסורה ושני עמיתיו, זוכה מכל אשמה ושוחרר ממעצרו.
בגזר דין אחר שניתן ביום ה', גזר בית הדין 20 שנות מאסר על פרוטה זיגירנייראזו, בן 57, על חלקו ברצח העם. זיגירייראזו, גיסו של הנשיא לשעבר ז'ובנל הביארינמה, הואשם במתן הוראה לאנשים מבני שבט הוטו להרוג 48 בני אדם בשתי פעולות.
ממשלת רואנדה קיבלה בברכה את גזרי הדין, ומסרה כי היא רואה בהם חלק חשוב מתהליך הצדק וההתפייסות.
באגוסורה עצור מאז 1996. הוא נעצר אז בקמרון. התביעה טענה כי הוא קיבל לידיו את ניהול העניינים הפוליטיים והצבאיים של רואנדה לאחר שמטוסו של הנשיא הביארינמה הופל ב-1994. הפלת המטוס הייתה זרז לרצח העם.
ואולם לטענת התביעה, הכין באגוסורה את תוכניתו להשמדת בני טוטסי עוד ב-1990. בשנה שלאחר מכן, סייע לניסוח מסמך שהופץ בצבא ותיאר את הטוטסי כ"אוייב הראשי".
לחץ את ידי השטן
הגנרל הקנדי רומיאו דלר, שהיה באותה עת ראש משקיפי האו"ם ברואנדה, תיאר את באגוסורה כגורם העיקרי שמאחורי רצח העם. הגנרל דלר כתב בזיכרונותיו כי באגוסורה היה "קיצוני ידוע" אשר ניהל את המיליציה שביצעה את הטבח.
באגוסורה הציג את מפקדי המיליציה לגנרל דלר כאשר זה האמין כי הפגישה עשויה להציל חיים. לאחר ששוחח עם ראשי המיליציה, שלאחד מהם היו כתמי דם על חולצתו, כתב הגנרל דלר כי חש ש"לחץ את ידיו של השטן".
בפגישתם על אדמת רואנדה ב-1994, אמר באגוסורה כי בפעם הבאה שיראה את הגנרל הקנדי, יהרוג אותו.
למעשה, הפעם הבאה שהשניים התראו הייתה באולם בית הדין, כאשר הגנרל דלר העיד מטעם התביעה נגד באגוסורה. המשפט החל ב-2002 והיה אמור להסתיים כעבור שנתיים. בית הדין הרשיע 33 נאשמים וזיכה חמישה. הוא אמור להתפזר בשנה הבאה.
השפעת רצח העם מורגשת עד היום באזור, בייחוד לאורך הגבול עם קונגו. חלק מהמיליציה של ההוטו שהייתה מעורבת ברצח העם נמלטו למזרח קונגו. מורדי טוטסי הפועלים שם מסרבים להניח את נשקם, וטוענים כי המיליציה של ההוטו תוקפת אותם שם. ממשלת רואנדה תומכת במורדי טוטסי.
כ-300,000 בני אדם נמלטו מבתיהם במזרח קונגו השנה בגלל סכסוך זה.

תאריך:  18/12/2008   |   עודכן:  18/12/2008
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מארגן רצח העם ברואנדה - למאסר עולם
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עופר וולפסון
מן הבנק נמסר כי הירידה במדד בחודשים האחרונים מעידה על המשך ההאטה במשק שתחילתה עוד משלהי הרבעון השני של השנה    האטה במגזר המסחר והשירותים: נתוני הפדיון ירדו ב-2.1%
אלעזר לוין
מבקש-מתחנן מבעלי האג"ח לאשר היום מכירת 38% ממניות הכשרת היישוב לאלבר ב-39 מיליון שקל    ישעבד מגרש של אפרידר ולא יחלק דיבידנד שנה
משה ריינפלד
אליהו שמואל הוציא חשבוניות מס פיקטיביות במיליוני שקלים לחקלאים בעמק הירדן על חממות שבנה להם, והם רשמו אותן כהוצאות וקיבלו באמצעותן מענקים ממשרד החקלאות
רותי אברהם
מגדת העתידות מיפו המכונה "חדרה" נעצרה בחשד להונאת לקוחותיה ובחשד להעלמות מס במאות אלפי שקלים    בחשד: חזתה שחורות וביקשה כספים לפתרון הבעיה
עופר וולפסון
כך הכריז יהודה נסרדישי, מנהל רשות המיסים    הארכה תינתן כלפי נאמנויות שהוקמו לפני ה-1 בינואר 2006    פקידי השומה הונחו לשקול בחיוב פריסה של תשלום המס באופן פרטני
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il