X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
האגודה מונתה לנאמן על קרקעות הקדש ליד הדולפינריום השופט: מטרות ההקדש ומטרות האגודה זהות כמו-כן - הרב עמאר אינו נאמן ההקדש כיוון שבוטלו סמכויות "חכם באשי"
▪  ▪  ▪
הרב עמר - לא חכם באשי [צילום: AP]

הראשון לציון הרב הראשי הספרדי שלמה עמאר, נפסל מלשמש נאמן הקדש על קרקע ליד הדולפינריום, בשל בטלות תפקיד "חכם באשי". לנאמן על ההקדש מונתה האגודה למלחמה בסרטן.
בית המשפט המחוזי בתל אביב קבע (יום א', 28.12.08) כי האגודה למלחמה בסרטן תשמש נאמן להקדש יוסף בן עזרא חיים נייגו, קרקע בת 15 דונמים ליד הדולפינריום, שהוקדשה לצורך ריפוי עניים חולים. מדובר בהקדש מסוף המאה ה-19 שמטרתו "הקמת מגורי מרפא לחולים יהודים בארץ ישראל".
על תפקיד הנאמן התחרו כאמור האגודה למלחמה בסרטן, עיריית תל אביב, המועצה הדתית בתל אביב וגם הראשון לציון הרב הראשי הספרדי שלמה עמאר. השופט אורי גורן פסל את העירייה והמועצה מלשמש נאמן וכך גם את הרב עמאר. שופט קבע כי הרב עמאר "אינו כשיר" לתפקיד לאור היותו נושא בתפקיד נשיא בית הדין הרבני.
הוא ציין כי עמדתו מבוססת על עמדת היועץ המשפטי לפיה במצב כזה קיים חשש לניגוד עניינים אפשרי מבחינת סמכויות השיפוט "במקרה בו ייקבע כי סמכות השיפוט ביחס להקדש מסורה לבית הדין הרבני האזורי", כמו-כן בשל היות ההקדש "הקדש קטן המחייב מעורבות אישית קונקרטית של הנאמנים בניהול ישיר ושוטף, מסוג העיסוקים הנוספים שבדרך כלל אינם מאושרים".
השופט דחה גם את הטענה כי על-פי כתב ההקדש הקובע כי "חכם באשי" הוא אחד הנאמנים בהקדש, יש לקבוע את הרב עמאר כנאמן מאחר שהוא "חליפו של החכם באשי". לדברי השופט, תפקיד "חכם באשי" היה אחד התפקידים שבוטלו עם ביטול השלטון העות'מני. מדובר לדבריו באחד מהתפקידים ששימשו כתחליף לשלטון מרכזי. "בהעדר שלטון מרכזי לעדה היהודית, בוצעו משימות ציבוריות על-ידי ועדים וגופים שונים, כאשר בין היתר מכוח מעמדם הנכבד והשפעתם שימשו רבנים כממלאי פונקציות מנהליות של ראשי היישוב. ה'חכם באשי' היה בעל סמכות מהממשל העות'מני, ומונה באמצעות כתב-מינוי (פירמאן) חתום על-ידי הסולטן העות'מני, ממקום מושבו בקושטא". בכל מקרה, כתב גורן, "סמכויותיו הפקידותיות של חכם באשי התייתרו עם כינונם של מוסדות מנהליים אחרים והתפקיד עבר מן העולם עם פקיעת שלטונה של האימפריה העות'מנית".
יתרה מכך, העובדה שבכתב ההקדש נקב המקדיש בתואר "חכם באשי" כ"ממונה ולא בתואר 'ראשון לציון'", עשויה ללמד על כך שעיקר הדגש הושם על "כשירותו המנהלית-פקידותית של נושא תפקיד זה ולאו דווקא על כשירותו כמנהיג דתי".
כאמור, בית המשפט החליט כי האגודה למלחמה בסרטן המיוצגת בידי עו"ד אסף פוזנר היא הגוף המתאים לשמש נאמן להקדש זה על-רקע "עיסוקה הרגיל של האגודה למלחמה בסרטן, סיוע לחולי סרטן". השופט אף ציין כי היא זו שיכולה למקסם את "מסת" הנכסים של ההקדש באמצעות תביעת פיצויי הפקעה. "נראה כי האגודה מהווה גורם יעיל בעל יכולת לביצוע הליך מסוג זה".
האגודה אמורה לתבוע פיצויי הפקעה בגובה של עשרות אלפי דולרים.

בית משפט המחוזי בתל אביב הפ 436/05
תאריך:  29/12/2008   |   עודכן:  29/12/2008
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
האגודה למלחמה בסרטן 'הביסה' את הרב הראשי
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
חכם מי שחכם אחרון ל"ת
מאיריקו  |  29/12/08 12:26
2
אסכולת שיפוט מושחתת ורודפת בצע
תורה&עבודה  |  29/12/08 13:13
3
תאוות הבצע הדתי בעולם כולו
אנחנו  |  29/12/08 13:31
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איריס פרחי
הבעל תבע את המלון לאחר שהחדר בו שהה עם אשתו וילדיו "סבל" מנזילה    בית המשפט התפלא מדוע הזוג הגיע למלון עם מלאי עסקי וחייב את המלון לפצותו
איריס פרחי
האם לא השגיחה על בנה בן ה-3 שמעד ממתקן משחקים והאב תבע את עיריית ירושלים בגין רשלנות, וטען שהמתקן אינו בטיחותי    התביעה נדחתה לאחר שנקבע שההורים הם אלה שהתרשלו ולא השגיחו על בנם
עידן יוסף
פיקוד העורף יחלק איגרות הסברה למוכנות לשעת חירום בבאר שבע, גדרה, יבנה, ויישובי האזור    מפרסם הנחיות במעגלי ביטחון רחבים לפי הטווח מעזה
יואב יצחק
העילה: מג'אדלה החרים את ישיבת הממשלה שדנה בצעדים הצבאיים נגד החמאס    קורא לערביי ישראל לגנות את ערבים-ישראלים שהפגינו נגד המדינה: "צאו נגד המיעוט הקולני והקיצוני הזה"
עידן יוסף
מציע לחלופין - "שיקנו לי חליפה"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il