X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
רוסיה דורשת שאוקראינה תחתום על חוזה בדבר פיקוח אירופי שימנע ממנה "לגנוב" מהצינור אוקראינה מסרבת, והגז הרוסי לא מגיע לאירופה
▪  ▪  ▪
פוטין וטופולנק [צילום: AP]

ראש ממשלת רוסיה ולדימיר פוטין דרש (שבת, 10.1.09) כטי אוקראינה תחתום על הסכם בכתב בדבר הצבת מפקחים מטעם האיחוד האירופי באוקראינה, כתנאי לחידוש אספקת הגז לאירופה.
פוטין אמר לראש ממשלת צ'כיה מירק טופולנק כי ההסדר הכתוב חייב לפרט את פעולת צוות המפקחים. טופולנק, שארצו היא הנשיאה התורנית של האיחוד האירופי, נועד עם פוטין במוסקבה לאחר שיחות עם מנהיגי אוקראינה ביום ו' בקייב.
מומחים של האיחוד האירופי הגיעו ביום ו' לאוקראינה לפקח על זרימת הגז ולפעול כ"שופטים" במאבק הכלכלי החריף בין שתי יוצאות ברית המועצות לשעבר. ואולם בשבת לא זרם שום גז שהמפקחים יכלו לפקח עליו, משום שרוסיה ואוקראינה המשיכו להתקוטט על פרטי החוזה ביניהן.
"אני מקווה שתצליחו לשכנע את השותפים שלנו באוקראינה לחתום על מסכים שיקימו מנגנון למעבר הגז שלנו דרך אוקראינה", אמר פוטין במעונו בפרבר של מוסקבה, בתחילת השיחות עם טופולנק.
מניעים מדיניים
מונופול הגז הרוסי גזפרום הפסיק את הזרמת הגז בצינור לאוקראינה ב-1 בינואר לאחר שהמשא-ומתן ועל חוזה חדש לאספקתו נקלע למבוי סתום.
רוסיה האשימה את אוקראינה כי היא "גונבת" מהצינור גז שנועד לאירופה, וביום ד' סגרה את הברזים כליל. צעד זה ניתק או צמצם את אספקת הגז ליותר מתריסר מדינות אירופיות בזמן שהטמפרטורות ביבשת יורדות והולכות.
סכסוך מסחרי סביב מעבר הגז והמחירים היה העילה למשבר הנוכחי, אך היחסים בין רוסיה לאוקראינה הידרדרו לאחר המהפכה הכתומה באוקראינה שהעלתה לשלטון ממשלה פרו-מערבית. רוסיה מעוניינת לחדש את שליטתה באזור ההשפעה של ברית המועצות לשעבר.
רוסיה, המספקת רבע מצריכת הגז של האיחוד האירופי, שרובו עובר לשם בצינור דרך אוקראינה, אומרת כי יש צורך במפקחים אירופיים כדי למנוע מאוקראינה לגנוב שוב גז מהצינור. קייב מכחישה בתוקף ש"גנבה" גז. אוקראינה גם טוענת כי ההסדר שרוסיה מציעה ייתן לפקידים רוסיים יותר מדי גישה למערכת העברת הגז האוקראינית.
"מטרת החוזה היא להכפיף את הצד האוקראיני לגזפרום", אמר בשבת סגן שר החוץ של אוקראינה קונסטנטין יליסייב לכתבים בקייב. "זה סולל את הדרך למעשה להפקעת מעברת העברת הגז האוקראינית לידי הצב הרוסי".
ממשלות האיחוד האירופי מתחו ביקורת על רוסיה ואוקראינה כאחת על המשבר, ואמרו כי לא יתכן שבתים לא יוסקו, ועסקים ובתי ספר ייסגרו, במהלך החורף בגלל סכסוך מסחרי.
מינוס 25 מעלות בפולין
השיבוש באספקת הגז הרוסי בא בחורף קשה במיוחד. לפחות 11 בני אדם קפאו בשבוע שחלף למוות באירופה, ובהם 10 בפולין, שבה ירדו הטמפרטורות למינוס 25 מעלות צלסיוס.
15 מדינות אירופיות הודיעו כי אספקת הגז הרוסי אליהן נפסקה: אוסטריה, בולגריה, בוסניה, קרואטיה, צ'כיה, צרפת, יון, הונגריה, איטליה, מקדוניה, רומניה, סרביה, סלובקיה, סלובניה וטורקיה. גרמניה ופולין דיווחו על ירידה משמעותית באספקת הגז אליהן.
אוקראינה הודיעה כי תספק לבולגריה, שבה אלפי בתים נותרו בלא הסקה ומפעלים נסגרו, 2 מיליון מטרים מעוקבים גז ליום, החל משבת. הצריכה היומית של בולגריה לפני המשבר הייתה 8 מיליון מטרים מעוקבים. אוקראינה גם תשלח 1.5 מיליון מטרים מעוקבים גז ליום למולדובה השכנה.

תאריך:  10/01/2009   |   עודכן:  10/01/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
פוטין: חידוש הגז רק תמורת הסכם כתוב
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
משה ריינפלד
הנשים, ובהן מלכת ירדן ואשת נשיא סוריה מתכנסות באיסטנבול    100,000 מפגינים יצעדו בלונדון נגד ישראל    10,000 הפגינו בגרמניה
רובי שטיינברג
כרוזים הופצו מהאוויר לתושבי עזה. הם נקראים לפנות בתים ולנוע לאזור רפיח    שתי רקטות גראד פגעו בשטחים פתוחים באשדוד
משה ריינפלד
דובר מצרי: מבחינתנו, זה לא נושא למו"מ    אבו מאזן לאחר שיחות עם מובארק: אנחנו רוצים נוכחות בינלאומית בתוך רצועת עזה, לא בגבול
משה ריינפלד
בנק לוידס ישלם לארה"ב קנס של 350 מיליון דולר לאחר שהודה כי הפר סנקציות בינלאומיות על מדינות פורעות חוק והעביר לסודן, לוב ואירן מאות מיליונים מתחת לאפם של האמריקנים
משה ריינפלד
לא ברור אם שולם כופר    בעד שחרור המכלית הסעודית שולמו 3 מיליון דולר, שהוצנחו לפיראטים    ארה"ב הקימה כוח ימי חדש נגד הפיראטים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il