תמונת המצב המוצגת בתקופה האחרונה נראית עגומה יותר מיום ליום. החל בנפילת הבנקים, המיתון בארץ וכעת נוספה המלחמה בעזה לריגוש הנוסף. אינספור דיווחים על פיטורים והצטמצמות של חברות, פשיטות רגל ובכלל על התדרדרות כלכלית. העובדים שרויים במצב של חוסר וודאות, חוששים למשרותיהם ואף נקראים בצווי 8 ללחימה.
עדי פלאוט, בעל קבוצת קומליין, המכילה קבוצה של חברות ייעוץ, אומר (יום א', 11.1.09) כי למען בריאות הכלכלה והמשך החיים התקינים, חשוב שבעלי העסקים הקטנים והבינוניים לא יאמרו נואש ויזכרו שיש מה לעשות כדי להתגבר על הקשיים בשוק. "העול הכלכלי של המדינה מוטל על כתפי בעלי העסקים. אלה שמחכים שהמדינה תבוא באורח פלא לעזור להם להצליח, מסתכלים בכיוון הלא נכון - המדינה היא זו שנשענת על בעלי העסקים. אפשר להצליח גם בתקופות קשות, אבל צריך להכיר את חוקי הטבע של עסקים", אומר פלאוט.
לא לאינסטינקט הפיטורים מכת פיטורים תוקפת את הכלכלה כפתרון עסקי למיתון במשק. "בתור יועץ עסקי, לא הייתי ממליץ לכל אחד לפטר עובדים בתור פתרון גורף להצלת העסק", טוען פלאוט. "באופן כללי, כל עסק צריך להיבחן לגופו. אך יש לזכור שעובדי החברה הם אבני היסוד של העסק ובלעדיהם יש לנו מנכ"ל המורט את שערותיו. קיימות חברות שעיקר התמחותן הוא השמת כוח אדם - מפני שזהו עניין קריטי ומוכרחים לתת לו משקל רב. טוב יהיה עבור בעל העסק לדעת כיצד לבחור עובדים טובים - הם אלה שיעזרו לבעל העסק ולא ידחפו מקלות לגלגלים".
גם כשיש בעסק עובדים טובים, צריך לנהל אותם בצורה טובה, הוא מסביר. אחד מכלי הניהול החזקים הוא לא להסכים לקבל בעיות מהעובדים - אלא לתת להם להתמודד איתן. בשביל זה הם שם ומקבלים שכר. זה לא אומר להיות לא נחמד או לא עוזר, לדבריו.
ניהול כספים עם יד על הדופק "זה הזמן לטפל בגבייה ולוודא שכל החייבים משלמים. הדרך היעילה ביותר שאני מכיר היא להרים את הטלפון בלי הפסקה, לא לוותר, עד שהצ'ק מופקד בבנק", מסביר פלאוט.
הוא אומר כי יש לשים לב ללקוחות חשודים או בעייתיים. "דווקא בגלל מצב השוק לא הייתי "מוכר את נשמתי לשטן" עבור שום לקוח, זה בסדר לוותר על לקוחות בעייתיים - בעייתיים מבחינת תשלומים והן מבחינת צרות אחרות". לדבריו, בדרך כלל בעל העסק יודע את מי הוא צריך לזרוק, אך לכל השאר יש להעניק שירות מצוין - אדיב וסבלני. "העסק קיים עבור הלקוח ועם כל מה שמתרחש בחוץ זאת נקודת יתרון עצומה".
כאשר מתכננים את התקציב לשנה החדשה - יש לקחת בחשבון אחוז גדול יותר של סטייה מכפי התכנון בדרך כלל. ההמלצה היא לשים יותר כסף בחסכונות לשעות חירום.
קידום מכירות בנוסף לכל הקשיים, יש עוד קושי להתמודד איתו - 'חוק הספאם' הנושף בעורקי קידום המכירות של עסקים. גם עם המחסום הזה אפשר להסתדר, לדברי פלאוט. עסק שלא יודיע לכמה שיותר אנשים שהוא קיים לא יחזיק מעמד זמן רב. בהפצה שם המשחק הוא כמויות.
לדברי פלאוט, קיימים מגוון ערוצי הפצה. למשל, הדפסת פליירים וחלוקתם ברחבי האזור. ניוזלטרים מביאים לתוצאות טובות - אך יש לשים לב שהמשלוח עומד בתקנות חוק התקשורת, אלא אם כן שולחים את הפרסום בדואר. שליחת מכתבים בדואר אינה פעולה שאבד עליה הכלח, אך פנייה טלפונית זו הפעולה היעילה ביותר, ו"לא מוכרחים לגייס צי של טלפנים", מסביר פלאוט. "כל עובד בעסק יכול להרים כמה טלפונים מדי יום - וכמה שיותר יותר טוב. נקודה זו של הפצה צריכה למעשה להופיע ראשונה - היא החשובה ביותר לעסק חי".
מורל בשמיים "כשאתה מרגיש טוב - הכל טוב", לא יודע מי אמר את זה אבל אני יודע שזה נכון. חשוב לשמור על מורל גבוה. אסור שבעל העסק יקרין לסביבתו שהמצב חמור וחסר תקנה. חייבים, עם זאת, לדרוש שהעבודה תתבצע ולא לוותר אפילו לא בקצת. גם אם חצי מהעובדים שלכם נקראו על-ידי צו 8, וקו הטלפון דומם למעט הבנק שלא מפסיק להתקשר לנייד - אסור להתייאש. חייבים להמשיך לדחוף ותמיד אפשר גם לקבל עזרה - זאת לא בושה".
פלאוט אומר כי באופן אישי, הוא תמיד מתכונן לאסונות יותר גדולים אבל פועל באופן עקבי בנחישות וללא פחד על-מנת להגיע למטרות גבוהות ככל שניתן. לדבריו, מנהל ישרוד כל מצב כלכלי שקורה בדרך זו, כיוון ששום דבר לא תופס אותו בהפתעה.