X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
לראשונה מאז 2003: מאזן הנטו של כלל הפעילות במגזר העסקי הפך שלילי צפי לירידה של כ-50% באינפלציה משיעור של 3.5% ל-1.7% במגזר העסקי צופים התחזקות בשער הדולר
▪  ▪  ▪
סימני המיתון מורגשים בכל מקום [צילום: AP]

מדיווחי החברות והעסקים עולה כי ברבע הרביעי של שנת 2008 חלה החרפה ניכרת בהאטה ואף ירידה בפעילות העסקית לעומת הרבע הקודם, וזאת בהמשך למגמת האטה שהחלה להסתמן בראשית השנה ושנהפכה למובהקת ברבע השלישי של 2008. מאזן הנטו של כלל הפעילות במגזר העסקי הוא לראשונה שלילי מאז הרבע השני של 2003. כך עולה (יום ד', 21.1.09) מנתוני הסקר הרבעוני שערך בנק ישראל בנושא.
כמו-כן, המדד המוביל לפעילות מבטא ביתר שאת ציפיות להאטה בפעילות ואף להחרפתה ביחס לרבע הקודם. הירידה בפעילות המדווחת ברבע הרביעי של 2008 במרבית הענפים תאמה לציפיות של החברות בסקר הקודם, אך עוצמתה הייתה גדולה מהצפוי. ניתוח המגבלות בענפי התעשיה והמסחר, מעלה כי בדומה לרבע הקודם, חלה החמרה במגבלות הביקוש, וזאת לנוכח ההאטה. בצד ההצע בולטת ההחמרה ברבע האחרון במגבלת קשיי המימון של חברות בכל הענפים ובמיוחד בענפי המסחר, הבנייה, התחבורה והתקשורת. המיתון בביקושים ובפעילות העסקית, משתקף גם בירידה החדה בציפיות לאינפלציה של החברות בסקר ל-12 החודשים הבאים, והן נמצאות לאחר זמן רב בתוך תחום יעד יציבות המחירים.
הירידות בפעילות ברבע זה הקיפו את כל הענפים לרבות ענפי התחבורה והתקשורת, ובלטה ירידת הייצוא התעשייתי. החברות בענפי התעשיה, המסחר והשירותים מדווחות על ירידה במספר העובדים. בכל הענפים הנסקרים הציפיות הן להמשך הפעילות הממותנת.
מדווחים על ירידה בפעילות, בתפוקה ובמכירות בכל ענפי המשק
בתעשיה דיווחו מרבית החברות על ירידה בתפוקה לאחר מספר שנים של עלייה בפעילות. הירידה בפעילות בתעשיה ברבע זה משקפת ירידות במכירות המקומיות, ירידות משמעותיות בייצוא כמו גם ירידה במספר העובדים. ההזמנות לרבע הבא, ובמיוחד אלה לשוק המקומי מלמדות על המשך מגמת הירידה בפעילות הענף. הירידות בתפוקה ובמכירות היו מנת חלקן של כל סוגי החברות, אך עוצמת הירידות הייתה חזקה יותר בקרב החברות הקטנות.
במסחר נרשמה ירידה ניכרת במכירות, לאחר האטה שהייתה בו ברבעים האחרונים, והציפיות הן להמשך הירידות של המכירות ברבע הבא. החברות דיווחו על החמרה ניכרת במגבלת הביקוש, בעקבות ההרעה במצב הכלכלי בישראל ובעולם. במקביל נרשמה עלייה משמעותית במגבלת קשיי המימון שבצד ההצע.
בשירותים העסקיים דיווחי החברות מלמדים על ירידה בפעילות הנובעת מירידת המכירות בארץ ומקיפאון במכירות בחו"ל. החברות צופות החרפה של הירידות של הפעילות ברבע. הדיווח על חומרת מגבלות הפעילות מצביע על הרעה בחומרת מגבלות הביקוש הן ביחס למצב הכלכלי בעולם והן ביחס למצב הכלכלי והביטחוני בישראל.
בבתי המלון נרשם לראשונה, לאחר זמן רב, קיפאון בפעילות ביחס לרבע המקביל אשתקד בשל הירידה בלינות ישראלים, ולמרות העלייה בלינות תיירים. החברות צופות כי הרעת המצב הכלכלי והביטחוני בישראל מצד הביקוש, ועליית חומרת קשיי המימון מצד ההצע, תפעל לירידה משמעותית בפעילות החזויה כפי שמתבטא בהיקף ההזמנות שנתקבלו לרבע הבא.
בתחבורה ובתקשורת נרשמה ירידה בפעילות לאחר עליות ממושכות בשנים הקודמות. הירידות בפעילות הרבע היו בעיקר במכירת שירותים לישראלים והתמקדו בענפי התחבורה היבשתית והימית. במגבלת ההצע נרשמה החמרה הרבע שנבעה מעלייה ניכרת במגבלת קשיי המימון. בצד הביקוש, מגבלת המצב הכלכלי והביטחוני בישראל החמירה במיוחד. בשל מגבלות אלה צופות החברות את המשך הירידות המשמעותית בפעילות הכוללת שלהן ברבע הבא.
הפעילות בענף הבנייה ממשיכה להיות ממותנת ומשקפת ירידות בבניית מבנים ותשתיות. החברות דיווחו על ירידות בהיקף הגמר של בניית מבנים, על ירידה חדה בהיקף התחלות הבנייה, והצפיות לרבע הבא של חברות הבנייה הן להחרפת הירידות בפעילות בענף ברבע הבא.

ההערכה: אינפלציה בצניחה

ממוצע הציפיות לאינפלציה ירד משמעותית לרמה של 1.7% בממוצע, לעומת 3.5% ברבע הקודם והוא חזר לאחר שני רבעים להיות בתוך תחום של יציבות המחירים (1% עד 3%). במקביל לירידה החדה בציפיות לאינפלציה ל-12 החודשים הקרובים, גם התפלגות הציפיות לאינפלציה מעידה על הציפיות להאטה משמעותית בעליות מחירים - החציון של ההתפלגות ברבע זה ירד לרמה של 1.5%, והשכיח עומד על שיעור של 2%. השונות של הציפיות, עם זאת, נותרה גבוהה יחסית לעבר בדומה לרמתה ברבע הקודם. עוד עולה מסקר הציפיות לאינפלציה, כי שיעור החברות הצופות כי האינפלציה ב-12 החודשים הבאים תהיה בתוך התחום המוגדר כיציבות מחירים עלה מ-41% ברבע הקודם ל-70% ברבע זה.
בעוד שנה: עלייה בצפי ההתחזקות לדולר
החברות ציפו כי בעוד 12 חודשים (בסוף דצמבר 2009) יגיע שער החליפין ל-4.14 שקלים לדולר, לעומת רמה של 3.9 שקלים לדולר שנצפתה בסקר הקודם. החברות צופות כי בסוף הרבע הראשון של 2009 יגיע שער החליפין ל-3.96 שקלים לדולר בממוצע. שער החליפין הממוצע נכון ליום הדיווח של החברות שהשתתפו בסקר עמד על 3.81 שקלים לדולר.

תאריך:  21/01/2009   |   עודכן:  21/01/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
סקר החברות: האטה חדה בכל ענפי המשק ברבע ה-4
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
תודה רבה לעמיר פרץ ועופר עיני
חסיד של ההסתדרות?  |  21/01/09 13:49
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
טל לוי
דירקטוריון הבנק אישר העסקתה לתקופה בלתי מוגבלת    בפברואר 2010 הייתה אמורה מאור לפרוש אולם כעת תוכל להמשיך ולנהל את הבנק
עופר וולפסון
לאחר מאבק של 5 שנים אישר בית המשפט המחוזי בירושלים את הסדר הפנסיה בין ההסתדרות לאוצר    יקבלו פנסיה בשיעור 85% מהגמלה המקורית לפני הליך הפירוק של בית-החולים
גלית יצחק
השניים יקיימו פסטיבל למוזיקה ונגני רחוב בזיכרון יעקב על-מנת לסייע לנגני הרחוב    אמנים רבים יופיעו בפסטיבל וכל ההכנסות מההופעות ייתרמו לנגני הרחוב    הפסטיבל יתקיים בחול המועד פסח
אלעזר לוין
מבקשת לקדם מכירת דירות בפרויקט בן 390 דירות בצפון פתח תקוה
אלעזר לוין
בכיר בחברת הביטוח: דיווחנו לרשות ניירות ערך כבר ב-2006 על כך ששפי הוא גיסו של בירם, והיא הודיעה לנו שאין בעיה    "העסקה הייתה טובה מאוד במחירים של אז"    יזם נוסף של העסקה - דני וקנין
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il