מוני חיוכים הונצחו באלפי מצלמות דיגיטליות בתערוכת החפיצים (Consumer Electronic Show) שנערכה בתחילת החודש בלאס וגאס. בין המבקרים היו מנכ"ל סיסקו ג'ון צ'יימברס, מנכ"ל מיקרוסופט סטיב באלמר, השחקן טום הנקס והזמר סטיבי וונדר.
הכל לחצו ידיים, החליפו הלצות, השמיעו קולות התפעלות מגודלו של מסך אחד ומנפח הזיכרון של מחשב אחר, והקפידו לשדר תחושה של עסקים כרגיל. אבל מעל האירוע ריחפו עננים כבדים: סערת המשבר הכלכלי, שכבר גבתה קורבנות רבים וממשיכה להעיף בדרכה גגות של לא מעט מפעלי ייצור.
"אף טלטלה כלכלית לא תעצור את המכירות גם ב-2009", העריך בפתיחת התערוכה סטיב קוניג, אנליסט בכיר של איגוד יצרניות מוצרי הצריכה האלקטרוניים. "הצרכנים ימשיכו לחפש את התמונה החדה ביותר ואת חוויית הבידור הביתי המושלמת.
ברוב הבתים בארה"ב כבר יש טלוויזיות HD (רזולוציה גבוהה), ולכן הצופים זקוקים גם לתכנים בטכנולוגיות כאלה. את התכנים האלה הם יצרכו באמצעות נגני DVD חדישים, קונסולות משחקים מתקדמות ומערכות מוזיקה אולטימטיוויות. מוצרים אלקטרוניים בימינו הם כבר לא לוקסוס - הם צורך בסיסי", הדגיש קוניג.
בניו-יורק נאבקים אנשי הפיננסים עם מחיקות של טריליוני דולרים, בוואשינגטון מחפשים הפוליטיקאים מקורות למימון הסיוע כדי להתגבר על אותן מחיקות, ובדטרויט ממתינים עשרות אלפי עובדים בתעשיית הרכב למכתבי הפיטורים.
בלאס וגאס, לעומת זאת, יצרני החפיצים והצרכנים האובססיוויים חיים עדיין את המומנטום של תחילת השנה הקודמת. אם להסתמך על התחזיות האופטימיות של הענף, הרי שמכירות החפיצים ב-2009 צפויות להיות נמוכות אך במעט מקדחת הצריכה שאחזה בשנים האחרונות באזרחי העולם ובתושבי ארה"ב בפרט.
אוכלוסיית העולם, כך על-פי התחזיות של איגוד יצרניות מוצרי הצריכה האלקטרוניים שפורסמו באחרונה, תוציא ב-12 החודשים הקרובים יותר מ-700 מיליארד דולר על מוצרי צריכה אלקטרוניים. הנתח של אזרחי ארה"ב בעוגה הזאת יסתכם ב-171 מיליארד דולר לעומת 172 מיליארד דולר ב-2008 ו-161 מיליארד דולר ב-2007.
אנשי התעשיה מפגינים פסימיות זהירה מאוד, אך קשה להבין איך יוכלו הצרכנים לשחזר את טירוף הצריכה של השנים האחרונות בימים שבהם העולם כולו נתון במחנק אשראי, פיטורים נרחבים ואובדן ערך דרסטי לנכסים שבבעלות הצרכנים.
גם פרשני החפיצים החובבים הצביעו השנה על סנטימנט שלילי, שיכול לשמש אינדיקציה למצב הענף ולמצב הרוח של הפעילים בו: צניחה במדד דיילות החן. במה דברים אמורים? מעבר לצניחה במספר המבקרים בתערוכת החפיצים בהשוואה לשנים קודמות (ירידה של 20%-15% לעומת 2008), נרשמה גם קריסה מדכאת במספר הדיילות מטעם החברות שמסתובבות בין הבאים בלבוש חושפני.
פחות עור חשוף או יותר, הערגה האנושית למוצרים טכנולוגיים המעוצבים בקווים סקסיים ומשלבים מתכת נוצצת, זכוכית חלקה ונוריות מהבהבות לא צפויה להצטנן, גם לא ב-2009. השאלה היא כמה הצרכנים יהיו מוכנים, או יהיו מסוגלים, להשקיע כדי לממש את הפנטסיות האלה.
איך מתכוונים אנשי תעשיית מוצרי הצריכה האלקטרוניים לעמוד ביעדי ההכנסות שלהם לשנה הקרובה? הם מאמינים שימכרו 1.2 מיליארד מכשירי טלפון סלולריים, 230 מיליון מקלטי טלוויזיה, 35 מיליון טלוויזיות דיגיטליות (DTV 30), מיליון מכשירי בלו-ריי (DVD באיכות גבוהה), 20 מיליון נטבוקס (מחשבים ניידים קטנים וקלים), 2 מיליון קינדלים (מכשירי קריאת ספרים אלקטרוניים) ועוד מאות מיליוני מכשירי DVD ונגני מוזיקה.
רוב החפיצים החדשים, שעליהם מתענגים כיום החנונים בבלוגים שלהם והמומחים באתרי הטכנולוגיה המקצועיים, הם וריאציה של מוצרים שקיימים בשוק שנתיים ואף יותר. עוד מגה-פיקסל למצלמות הדיגיטליות, פחות גרמים למחשב הנייד, מסך גדול יותר, טלפון סלולרי זעיר יותר - בסרט הזה כבר היינו, גם אם ברזולוציה נמוכה מעט יותר.
לכן הדרך היחידה של התעשיה לעמוד ביעדי ההכנסות היא להנחית לזירה אטרקציות חדשות, כאלה שלא יותירו בפני הצרכן אפשרות אלא לשדרג את הטלוויזיה, הנגן או הקונסולה.