מסקר שהוכן לקראת כנס הרצליה התשיעי של המכון למדיניות ואסטרטגיה במרכז הבינתחומי הרצליה נמצא, כי ההישגים הירודים של התלמידים אינם תוצאה של מיעוט משאבים, שכן ההוצאה לתלמיד בישראל קרובה להוצאה הממוצעת עליה מדווח ה-OECD (הארגון לשת"פ ופיתוח כלכלי), אלא מספר תלמידים גבוה בכיתות, איכות הוראה נמוכה, תוכניות לימודים לא מעודכנות וסביבת למידה דלה.
מחקרים קודמים הוכיחו, כי במדינות שבהן המחשב והאינטרנט משולבים, בבית ובבית הספר, הישגי הילדים גבוהים יותר מאשר במדינות שבהן לא נעשה שילוב כזה.
הסקר החדש נערך באמצעות מכון הסקרים הגל החדש, בקרב מדגם מייצג של 1,002 הורים לילדים בגיל בית ספר (18-6) בכל רחבי הארץ, במטרה לבחון את עמדות ההורים לגבי השימוש במחשב ובאינטרנט בבית ובבית הספר. המחקר נערך על-ידי ד"ר יאיר עמיחי-המבורגר, מהמרכז לחקר הפסיכולוגיה של האינטרנט בבית ספר סמי עופר לתקשורת במרכז הבינתחומי הרצליה, וד"ר טלי פרוינד, מהמרכז לטכנולוגיה חינוכית - מטח.
לרוב המשפחות יש מחשב מנתוני הסקר עולה, כי לרוב המשפחות, הן במרכז הארץ והן בפריפריה, יש בבתים מחשבים: 88% במגזר היהודי ו-85% במגזר הערבי. כאשר רוב המחשבים מחוברים גם לאינטרנט: 97% במגזר היהודי ו-90% במגזר הערבי.
כמו-כן, משפחות שציינו כי קיים בביתם מחשב, 44% אמרו כי יש להם יותר ממחשב אחד (43% במגזר היהודי ו-21% במגזר הערבי ציינו זאת).
על-פי הממצאים, 12% מהמשפחות במגזר היהודי שאין בביתם מחשב, מורכבים בעיקר ממשפחות חרדיות (6%), דתיות ומסורתיות (4%) וחילוניות (2%).
למידה באינטרנט - יותר בבית, פחות בבית ספר מנתוני הסקר עולה, כי 51% מההורים סבורים שבית הספר לא מכין את ילדיהם לחיים במאה ה-21. 55% מההורים המשלבים מחשב בשגרת חייהם האישיים והמקצועיים, מבטאים עמדה זו. כמו-כן, בקרב הורים אקדמאים והורים חילונים, עמדה זו שכיחה יותר.
כמו-כן, נמצא כי 43% מההורים סבורים שביתם מתקדם יותר מבית הספר, בכל הקשור לשימוש במחשב ובאינטרנט. על-פי הממצאים, 53% מההורים המשלבים מחשב בשגרת חייהם מבטאים עמדה זו יותר.
עוד עולה, כי 46% מההורים סבורים שבבית הספר של ילדיהם לומדים פחות מדי שעות באמצעות המחשב. נמצא, כי בקרב הורים במגזר הערבי, עמדה זו שכיחה יותר.
לימוד באינטרנט - יחליף את המורים הפרטיים במקביל, ניתן לראות כי תוצאות הסקר מצביעות גם על עמדתם החיובית של ההורים בנוגע לפוטנציאל הטמון בסביבת המחשב והאינטרנט בבתי הספר.
על-פי התוצאות, 45% מההורים ציינו כי הם נוהגים לבקר באתר האינטרנט הבית ספרי (במידה שיש) על-מנת ללמוד על הנעשה בבית הספר ולקבל מידע בנוגע לילדיהם ו-28% מדווחים כי בזכות אתר האינטרנט הבית ספרי, הם מעורבים יותר בכל הנעשה בבית הספר.
עוד עולה מנתוני הסקר, כי 22% מההורים מדווחים על-כך שבזכות האינטרנט, נוצרה קהילת הורים שמסייעת לקדם את מטרות בית הספר ו-19% אף סבורים, כי לימוד בעזרת המחשב והאינטרנט, יוכל בעתיד להחליף את המורים הפרטיים שאותם הם מממנים בכספם.
עורכי הסקר מציינים, כי הממצאים מצביעים על ביקורת מצד ציבור ההורים בכל הקשור לשילוב המחשב והאינטרנט בבתי הספר, בהשוואה לבתים. לטענת העורכים, מקור הבעיה הינו חוסר ההשקעה של ישראל במחשוב וברישות של סביבת בית הספר.
עורכי הסקר עוד ציינו, כי הממצאים יעמדו בבסיס מתווה לתוכנית לאומית רב-שנתית לתקשוב מערכת החינוך בישראל, ברוח תוכניות שגובשו במדינות מובילות, דוגמת סינגפור ובריטניה והממומשות בימים אלה. המתווה יוגש לראש הממשלה הבא/ה בכנס הרצליה, במסגרת המושב: מדוע נכשלים תלמידי ישראל - האם יש בכוחה של מהפכה דיגיטלית לשנות את המציאות החינוכית?