X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
טוען שטילי שיהאב 3 שודרגו תוך היתול במערב, ומכאן ועד לטילים גרעיניים הדרך קצרה ח"כ בן-ישראל: לבסוף נגיע למוצא הצבאי
▪  ▪  ▪
הגנרל ולדימיר דבורקין [צילום: יותם פרום]

גורמים במערב מעריכים כי האירנים הצליחו להשיג אורניום בשוק השחור. השגת האורניום מסייעת לאירנים להרכיב פצצת גרעין, ועל כן מאוחר מדי כדי למנוע את הפיכת אירן למעצמה גרעינית אזורית. את הדברים טען הגנרל הרוסי ולדימיר דבורקין מהאקדמיה הרוסית למדע, בנאומו בצהריים (יום ד', 4.2.09) ב"כנס הרצליה" במרכז הבינתחומי.
הגנרל דבורקין אמר כי טילי שיהאב 3 האירניים עברו שדרוג, ויכולים לשאת ראשי נפץ גרעיניים. לדבריו, יש לאירנים מספיק טילים שיכולים להגיע לכל מטרה. עוד אמר כי אירן הצליחה לשטות באופן עקבי בקהילה הבינלאומית בנוגע לתוכניות הגרעין שלה, וכי כבר ב-2003 האירנים השיגו את רוב הדרוש להרכבת פצצת גרעין, ועד עתה מה שהקשה עליה היה בעייתה להשיג אורניום.

"אפשר למנוע את אירן מלהפוך לגרעינית"

המשנה למנכ"ל משרד החוץ, השגריר יוסי גל, אמר כי המאמץ הבינלאומי הניב הישגים חשובים, אך זה עדיין לא מספיק. לטענתו, גם מדינות המזרח התיכון צריכות להשתתף במאמץ מול אירן. בנוסף הזהיר כי "חייבים למנוע את התפישה שכבר אי אפשר לעצור את אירן מלהפוך גרעינית. יש להיזהר מהטעיה אירנית לגבי נכונות למשא-ומתן, כאשר ביד השנייה ממשיכים לפתח את יכולותיהם".
ד"ר ברונו טרטיס, יועץ לביטחון לאומי צרפתי, טען כי "על העולם להכיר במציאות, ולהודות שאירן אינה מעצמה גרעינית וירטואלית בלבד. חלומם הולך ומתקרב. בראייה היסטורית, אין מדינה שהגיעה כל כך רחוק בשלבי הפיתוח ולא עברה את הסף". עוד הוסיף טרטריס כי "אין שום סיכוי שאירן תפסיק את פיתוח הנשק הגרעיני מתוך הסכם. ההתנגדות למערב מצויה בדנ"א של העם האירני, ואינני חושב שהמשטר האירני יוכל לשרוד עם פיוס עם המערב". לגבי השימוש בסנקציות מול אירן, הזהיר ואמר: "סף הכאב של המשטר האירני גבוה מאוד". בנוסף, אישר כי מטוסים צרפתיים כבר חגים בשמי הנסיכויות הערביות, ואמר כי "צרפת ללא ספק תיתן את חלקה בהרתעת אירן מלעבור את הסף".
ד"ר מייקל מקובסקי התייחס לדברים, ואמר יש להאיץ את הלחץ באופן מיידי, להגביר את המינוף הצבאי, ולשפר את השותפויות האסטרטגיות. עוד הוסיף כי יש למצות את האופציה הדיפלומטית, אך עם זאת להיות ערוכים למלחמה.

בן-ישראל: הגענו לקו האדום

אלוף (מיל.) ח"כ פרופסור יצחק בן-ישראל התייחס למצבה המתקדם של תוכנית הגרעין האירנית. "הגענו לקו האדום עם אירן", אמר אך הוסיף כי בסופו של דבר לא תהיה חיה כזאת אירן גרעינית. לגבי ההתמודדות מול אירן, אמר בן-ישראל כי מוצא צבאי הוא אפשרי, ולבסוף נגיע אליו. "שום עולם שפוי לא יסכים לאירן גרעינית, וישראל לא תוכל לסבול את המחיר של מעצמה אירנית גרעינית גם אם הם לא ילחצו על הכפתור".

ערעור יציבות אזורי

ד"ר עודד ברוש מהמכון למדיניות ואסטרטגיה במרכז הבינתחומי הביע את חששו מהתגרענות אירן, שלדבריו תוביל לשינוי יחסי הכוחות האזוריים. ברוש טען שתחת המטריה של בעלות על נשק גרעיני, קברניטיה הקיצוניים של אירן יפעלו לקדם את סדר היום שלהם, הכולל ערעור משטרים אחרים באזור באמצעות פעולות אלימות וטרור. עוד אמר כי התגרענותה של אירן צפויה להביא לכדור שלג של הסלמה אזורית בתחומים שונים, ולסכנה של קריסת משטר האי-תפוצה של נשק גרעיני עם השלכות אזוריות. כמו-כן, אויבים אזוריים של אירן יראו, לדבריו, סכנה בגלל התכנים האידיאולוגים של המשטר בטהרן, והדבר עשוי לגרום לערעור היציבות בהם.
באותו חבר-דיון השתתף גם ג'ונתן פריס, חוקר מכון הדסון, שטען כי האיום האסטרטגי הכי גדול על המערב יכול להגיע מכיוון פקיסטן. "אמנם כרגע המשטר שם יציב, וארסנל הגרעין שמור היטב, אך אין לדעת מה יקרה בעתיד הקרוב. מכיוון שאין בשום מקום קירבה כה קרובה בין קבוצות טרור לבין נשק גרעיני. פלוטוניום שמגיע לידיים הלא נכונות יכול בקלות להפוך לפצצה מלוכלכת", אמר פריס.
אלוף (מיל.) דוד עברי אמר כי "על ארה"ב והמערב למצות את כל האפשרויות הדיפלומטיות, לרבות החרפת הסנקציות ובידודה של אירן, לפני בחינתה של מכה צבאית". לדבריו, אין סיבה לקונפליקט אמיתי עם האירנים, טיש יותר פוטנציאל לאינטרס משותף.
פרופסור סקוט סגאן התייחס לדבריו של עברי, ואמר כי "הסנקציות הכלכליות יוכלו לעבוד אך ורק בסיוע של רוסיה יפן והאיחוד האירופי". סגאן חיזק את דבריו של עברי, ואמר כי "אופציה צבאית היא מוצא אחרון".

תאריך:  04/02/2009   |   עודכן:  04/02/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
גנרל רוסי: לאירן יש אורניום
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
נתניהו + ברק ימחקו האיום
מ.אלקרייאף  |  4/02/09 16:32
 
- זה אינו נכון לגבי ברק - עובדה
שי אלידע  |  5/02/09 17:24
2
חזרנו להיטלר בשנות ה-30
שי אלידע  |  5/02/09 17:11
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
גלית יצחק
כך עולה ממחקר שנערך באוניברסיטת חיפה    ככל שהאישה מאמינה יותר בכוחה לשנות את המציאות, כך היא תעדיף לא לעזוב את מקום העבודה    עורכי המחקר: עזיבת העבודה מהווה פתרון של חוסר מוצא ולא אקט של שליטה וכוח
אשחר בן שטרית
שלא תתנו לשם להטעות אתכם, קפה כזה ביסטרו נראה כמו בית קפה, אבל מתנהג כמו ביסטרו ומגיש מנות מצוינות במחיר הוגן וקינוח אחד מושלם    אשחר בן שטרית חולק שבחים
עופר וולפסון
תקציב הרשות: כ-138 מיליון שקל    לוקח בחשבון את נפחי הפעילות שגדלו מאוד וכן את הרפורמות המתוכננות לשנה הקרובה
אלעזר לוין
תמכור לשותף האנגלי את השקעותיה במזרח אירופה    הרווח - 180 מיליון ש'    תמורה מיועדת לפירעון אג"ח של החברה-האם צור שמיר
רותי אברהם
ביהמ"ש: פרסום תחקיר בנוגע לחשד למעורבות של ראש הממשלה אהוד אולמרט ב"הפחתת שומות" ליזם המפעיל מטמנות - חוסה תחת הגנת "אמת דיברתי"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il