X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
התכווצות מעטה הקרח הארקטי, התפשטות הצמחייה, שריפות כמו באוסטרליה, וחיפושיות המחסלות עצים - כל אלה מאיצים את ההתחממות
▪  ▪  ▪
הולך ומתחמם [צילום: AP]

התחממות כדור הארץ תהיה הרבה יותר חמורה ממה שסברו עד כה, משום שפליטות גזי החממה התעשייתיים גדלו יותר מהר מהצפוי ועליית הטמפרטורות יוצרת תגובות שרשרת המאיצות את תהליך ההתחממות. כך אמרו (שבת, 14.2.09) מדענים בוועידה לענייני מדע בשיקאגו.
"אנו צועדים למעשה לקראת אקלים עתידי שהוא מעבר לכל מה שהעלינו בדעתנו", אמר פרופ' כריסטופר פילדס, מייסד המחלקה לאקולוגיה גלובלית באוניברסיטת סטנפורד בוועידה השנתית של האגודה האמריקנית לקידום המדע.
דוח של האו"ם משנת 2007 צפה עליית טמפרטורות בשיעור 6.4-1.1 מעלות צלסיוס במאה הקרובה. ואולם פרופ' פילד אומר שנתונים אלה הם הערכה נמוכה מדי של הבעיה. לדבריו, הגידול בפחמן הדו-חמצני נגרם משריפת פחם לייצור חשמל בהודו ובסין.
לדברי פילד ומדענים אחרים שדיברו בוועידה, נפלט חמצן דו-פחמני בכמויות גדולות מן הצפוי לאטמוספרה והדבר מאיץ את התהליכים הטבעיים. בין התהליכים המאיצים את הפליטה מנו המדענים את התהליך שבו הטמפרטורות הגבוהות מתחילות להמיס את קרח-העד הארקטי, ודבר זה עשוי לשחרר לאטמוספרה מאות מיליארדי טונות פחמן ומתאן.
בקרח-העד עצורות טריליון טונות פחמן. 10% מכמות זו עשויה להשתחרר לאטמוספרה כבר במאה הנוכחית, אמר פרופ' פילד. הקרח הנמס משחרר גז מתאן, שהוא גז חממה בעל השפעה גבוהה פי 25 מזו של הפחמן הדו-חמצני.
"זהו מעגל שוטה שבו ההתחממות גורמת לשחרור פחמן מקרח העד, דבר הגורם להתחממות נוספת, הגורמת מצידה ליותר שחרור גזים מקרח-העד", אמר פילד.
לדבריו, גם יש סימנים שהמערכות האקולוגיות ביבשה ובים אינן מסוגלות עוד לסלק מהאטמוספרה פחמן בכמויות שהעריכו עד כה.
באוקיאנוסים, התחממות מזג האוויר יוצרת רוחות חזקות יותר החושפות שכבות עמוקות יותר של מים, שכבר רוויות בפחמן ואינן מסוגלות לקלוט די פחמן מהאטמוספרה. ביבשה, עליית רמות הפחמן הדו-חמצני הייתה אמורה לעודד גידול צמחייה המסייעת לספיגת הפחמן הדו-חמצני. ואולם - במיוחד בחצי הכדור הצפוני - אפקט זה עשוי לאבד את ערכו בגלל העובדה שקרקע המכוסה בצמחייה סופגת הרבה יותר חום שמש מאשר שטחים מכוסי שלג.
חיפושיות כגורם להתחממות
התמוססות מוקדמת של שלג, התכווצות מעטה הקרח הארקטי וההתפשטות של הצמחייה צפונה גורמים לחצי הכדור הצפוני לספוג יותר אנרגיה של השמש ולחזק בכך את מגמת ההתחממות.
פליטת פחמן מהצמחים לאטמוספרה נמשכת זמן רב יחסית, אבל הפחמן עשוי להשתחרר מהר באמצעות שריפות. שריפות פולטות פחמן בכמות השווה לשליש מהפחמן הנפלט לאטמוספרה משריפת דלקים.
שריפות, כגון אלה המשתוללות בימים אלה בדרומה של אוסטרליה, התרבו בשנים האחרונות, והמגמה צפויה להימשך, אמר פילד. מזג אוויר חם יותר, התמוססות מוקדמת של שלג, בצורת, והתרבות של חיפושיות בגלל התחממות האקלים, כל אלה תורמים לריבוי דליקות הקשורות לשינויי האקלים. בשטחים נרחבים בארה"ב ובקנדה חיסלו חיפושיות עצים רבים והפכו את היערות לפגיעים יותר לשריפות. יערות הגשם הטרופיים שהיו בעבר חסינים יחסית מפני שריפות יער יתייבשו בהדרגה עקב עליית הטמפרטורות, ואף הם יהיו פגיעים.

תאריך:  15/02/2009   |   עודכן:  15/02/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מדענים: כדור הארץ מתחמם מהר מהצפוי
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
קשקוש - הכל השערות באוויר. ל"ת
קשקשנים  |  15/02/09 11:54
2
התחממות גלובלית = כת דתית
אנכי  |  15/02/09 16:10
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יפעת גדות
ילדון בן 13 בבריטניה, יחד עם חברתו "הבוגרת" בת ה-15, הביאו לעולם תינוקת והאירו את בריטניה מתרדמה: מה קורה במדינה בה שיעור ההריונות בגיל העשרה הוא הגבוה באירופה?
יפעת גדות
חוקרים הצליחו לגלות את פעולתם של הווירוסים האחראים להצטננות ומקווים לפתח תרופות שיוכלו למנוע מהם לגרום לחולי בקרב האוכלוסיה כולה
יפעת גדות
כיום מספקת חברת מקורות כ-65% מכמות המים הנצרכת בישראל    במערכת אספקת המים של מקורות כ-750 תחנות שאיבה, כ-1,150 קידוחים וכ-3,050 משאבות
יפעת גדות
כיום, מחקרים מראים כי התעמלות יכולה לעזור לאנשים עם דלקת פרקים
עידן יוסף
כמעט שנה ושלושה חודשים מאז נצפה העצם הבלתי מזוהה בשמי יוון מתפרסמים פרטים על שאירע    רשות התעופה: זה היה כוכב נוגה    חוקרי עב"מים: הם מטייחים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il