1. כנופיית באדר-מיינהוף (The Baader Meinhof Complex)
|
|
במאי: אולי אדל; מדינה: גרמניה. על מה אנחנו מדברים: סרטו של אולי אדל נחשב למועמד החזק ביותר אחרי "ואלס עם באשיר". במשך שעתיים וחצי מגולל הסרט את סיפורו האמיתי של ארגון הטרור השמאלני רדיקלי שפעל בגרמניה של שנות ה-70. הסרט מתמקד בדמויותיהם של שלושה ממנהיגי הארגון הצעירים ובדמותו של מפקד המשטרה הגרמני שהיה אחראי ללכידתם. פרסים נוספים: היה מועמד בקטגוריית הסרט הזר הטוב ביותר בגלובוס הזהב (שבו הוא הפסיד ל"ואלס עם באשיר") ובבאפט"א הבריטי (שבו הוא הפסיד ל"לאהוב אותך מאז"). מועד יציאה בארץ: 26 בפברואר. אם הוא יינצח זה יהיה בגלל: מדובר בהפקת ענק מורכבת שמזכירה יותר סרט הוליוודי מאשר סרט גרמני. חברי האקדמיה ייזכרו בקלות ב"מינכן" של ספילברג, וייתכן שזה מה שישכנע אותם לתת לו את הפרס.
|
2. בין הקירות (Entre les murs)
|
|
במאי: לורן קאנטה; מדינה: צרפת. על מה אנחנו מדברים: כמו "ואלס עם באשיר" ו"כנופיית באדר-מיינהוף", גם "בין הקירות" הצרפתי מתבסס על סיפור אמיתי ונהנה לטשטש ז'אנרים ולקפץ בין העלילתי לתיעודי. הסרט מתמקד בפרנסואה, מורה בתיכון צרפתי שמרבית תלמידיו הם מהגרים ממשפחות קשות יום, המסרבים להכנע לכללי הדקדוק הצרפתי הנוקשים. פרנסואה מנסה לשכנע את תלמידיו בחשיבות ההשכלה והשפה הצרפתית, ומפתח מערכות יחסים מורכבות עם מספר תלמידים בעייתים. פרסים נוספים: "בין הקירות" קטף את פרס "דקל הזהב" בפסטיבל קאן (וניצח את "ואלס עם באשיר"), מועמד לפרסי הסזאר (האוסקר הצרפתי) בחמש קטגוריות, ובהן הסרט הטוב ביותר ופרס הבמאי, היה מועמד לפרס האוסקר האירופאי בקטגוריית הסרט הטוב ביותר והבמאי. מועד יציאה בארץ: הסרט מוקרן בארץ. אם הוא יינצח זה יהיה בגלל: המינימליזם המרשים והיכולת של קאנטה להעביר סיפור מרתק שמצולם כמעט כולו בכיתה אחת ובאמצעות שחקנים לא מקצועיים. חברי האקדמיה עשויים להתחבר לטיפול הרגיש והמורכב של הסרט בסוגיות בוערות של הגירה וזהות בעולם המערבי.
|
במאי: יוג'ירו טקיטה; מדינה: יפן. על מה אנחנו מדברים: דרמה יפנית פיוטית שנחשבת לבחירה מפתיעה יחסית בקטגוריית הסרט הזר (היא גברה למשל על "גומורה" האיטלקי, שלא נכנס לרשימה). "פרידות" מגולל את סיפורו של דייגו, נגן צ'לו צעיר ומוכשר החי עם אשתו מיקה בטוקיו. כשהתזמורת בה הוא מנגן מתפרקת, מחליט דייגו לחזור לעיר הולדתו ולחפש עבודה. הוא מוצא עבודה - אבל להפתעתו מדובר במשרד העורך טקסי פרידה מהחיים, כמקובל בתרבות היפנית. משפחתו וחבריו מתנגדים לעיסוק המורבידי, אבל דייגו שוקע לתוך הטקס המסתורי המפריד בין חיים ומוות ומתחיל להתמחות בתפקיד שהוטל עליו. פרסים נוספים: השחקן הראשי, משאהירו מוטוקי, מועמד לפרס השחקן הטוב ביותר בפרסי האקדמיה לסרטים מאסיה, הבמאי יוג'ירו טקיטה זכה בפרס הבימוי בפסטיבל מונטריאול. מועד יציאה בארץ: 19 במרץ. אם הוא יינצח זה יהיה בגלל: ככל הנראה הוא לא יינצח, אבל המשיכה של האמריקנים לסרטים אסייאתים שנחשבים אקזוטיים ושונים מאוד מקולנוע הוליוודי בטח לא תזיק לו, וגם לא המשחק המופלא של מוטוקי, שזכה לשבחים רבים על תפקידו.
|
במאי: גוץ שפילמן; מדינה: אוסטריה. על מה אנחנו מדברים: גם "ואלס עם באשיר" ו"בין הקירות" הם לא בדיוק קומדיות קלילות, אבל נראה שהנציג האוסטרי לאוסקר יכול לקטוף את פרס "סרט הדיכאון של השנה". מדובר בסיפורם של אלכס ותמרה - הוא משמש כנער שליחויות של סרסור ברובע האורות האדומים בווינה, היא עובדת כחשפנית שהותירה את משפחתה באוקראינה. השניים מנסים להסתיר את הרומן ביניהם וחולמים על עתיד טוב יותר מחוץ לעולם האלים של הזנות והסמים. באופן אופייני לסרטים מהז'אנר הזה, ניסיון הבריחה משתבש והתוצאות הן הרות גורל לכל הדמויות המעורבות בו. פרסים נוספים: זכה בפרס הסרט הזר הטוב ביותר בפסטיבל הסרטים הבינלאומי "פאלם ספרינגס", הוצג בפסטיבל ברלין 2008 במסגרת הפנורמה. מועד יציאה בארץ: נכון לעכשיו אין לסרט תאריך יציאה בארץ. אם הוא יינצח זה יהיה בגלל: מדובר בסרט אסתטי שלא חס על צופיו, מעין שילוב בין סגנונו המדכא והאפרורי של רוי אנדרסון לקצביות והאלימות של דיוויד קרוננברג. בשנה שעברה, כזכור, אוסטריה קטפה את הפרס עם "הזייפנים", אך קשה להאמין שהמדינה תשחזר השנה את ההישג. אז מי יחזור הביתה עם פסלון? מבלי לפתוח פה לשטן, כרגע נראה כי "ואלס עם באשיר" הוא הפייבוריט לזכייה, אם כי "בין הקירות" ו"כנופיית באדר-מיינהוף" הם מועמדים חזקים לא פחות. זכייה של הסרטים האחרים תהווה הפתעה אמיתית, וקשה להאמין שזה יקרה. אפשר לשאוב עידוד מהעובדה שחברי האקדמיה מורכבים, בין השאר, מחברי איגוד התסריטאים והבמאים - ו"ואלס עם באשיר" זכה בפרסים גם בטקס איגוד התסריטאים וגם בטקס פרסי איגוד הבמאים. כעת לא נותר אלא לקוות שגם שאר חברי האקדמיה יחזיקו בדעה דומה.
|
|