X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
ותיק חברי הכנסת אמר בישיבת כנסת חגיגית כי על הדתיים להשלים עם כך שהחוקה לא תהיה התורה ועל החילונים להשלים עם כך ששבת וכשרות ישוריינו בחוקה
▪  ▪  ▪
ח"כ איתן [צילום: פלאש 90]
שלושה סלעי מחלוקת בכינון חוקה
ח"כ מיכאל איתן
נאום יושב-ראש הכנסת בפועל, מיכאל איתן, בישיבת הפתיחה של הכנסת ה-18 [ל' בשבט תשס"ט, 24.02.2009]
לרשימה המלאה

ותיק חברי הכנסת, ח"כ מיכאל איתן, שערך את ישיבתה החגיגית של הכנסת ה-18, האשים בנאומו את חברי הכנסת הוותיקים, מאז ימי הכנסת הראשונה ועד לכנסת ה-17, בכך שנכשלו 17 פעמים במשימתם הלאומית, כלשונו, לכונן חוקה למדינת ישראל. "האחדות הלאומית הנדרשת מאתנו אינה מתבטאת בהסכמות בדבר חלוקת התיקים ומנעמי השלטון. האחדות הלאומית בהקשר של חוקה גם אינה מחייבת תמימות דעים או ויתור על עמדות ערכיות. האחדות הלאומית הנדרשת מאתנו היא היכולת לקבל על עצמנו כללי משחק מוסכמים, כללי משחק שכולנו נהיה כפופים להם - הכנסת, הממשלה, מערכת המשפט ותושבי המדינה", אמר איתן.
הוא ציין כי המסע המפותל לכינון חוקה בישראל נמשך מאז ימי כינון האספה המכוננת של מדינת ישראל, והוסיף כי במסגרת דיוני ועדת החוקה היו הסכמות רבות, אולם גם התגלעו חילוקי דעות בנושאים שונים. "בשלושה נושאים התעצמו חילוקי הדעות והיו לסלעי מחלוקת: סלע המחלוקת הראשון הוא זהותה הלאומית של המדינה ומעמד המיעוטים בה... דווקא החוקה היא אמצעי להבטיח לאזרחי ישראל הערבים מסגרת שוויונית שבה יחיו כאזרחים נאמנים, גאים במורשתם, בתרבותם ובשפתם; סלע המחלוקת השני נובע מהקשר שבין הדת למדינה, בין חוקתו של העם היהודי לחוקתה של מדינת ישראל. המתח המוגזם בחברה הישראלית בין דתיים לחילונים יכול להיות מופג בפשרה חוקתית, שבמסגרתה הדתיים ישלימו עם העובדה שחוקתה של מדינת ישראל אינה יכולה להיות זהה לחוקתו של העם היהודי. החילונים מצדם יקבלו את האבחנה של א"ד גורדון בדבר השילוב בין הדת ללאום, וישריינו בחוקה מעמד לערכים לאומיים דתיים כמו השבת, מועדי ישראל וכשרות, ויגלו סובלנות לטיפוח מוסדות ותרבות תורניים; סלע מחלוקת שלישי הוא שיטת הממשל... כהונתה הממוצעת של ממשלה בישראל נמשכת פחות משנתיים. לאחר הקמת הממשלה כל ראש ממשלה נאלץ להשקיע מאמצים אדירים לתחזק אותה מול כנסת שמאיימת להפילה בכל יום שני".
איתן התייחס למערכת היחסים הלקויה, כלשונו, בין הרשות השופטת לרשות המחוקקת ולרשות המבצעת. "הפוליטיקה הישראלית נמצאת בנקודת שפל; הציבור מאבד אמון בנבחריו, בשריו ובשופטיו. כך אי-אפשר לנהל מדינה! דרוש שינוי חוקתי. עלינו לעצב מחדש את מערכת הבלמים והאיזונים בין רשויות השלטון. הכנסת צריכה להשקיע פחות מאמצים במאבקים להפיל את הממשלה או להגן עליה, ולהתמקד יותר בעבודת חקיקה, בבקרה על הממשלה ובדיונים בשאלות של מדיניות. יש להעניק לממשלה יותר יציבות ולהעצים את כוח משילותה, אבל בזהירות! במקביל לצעדים האלה עלינו לשריין את זכויות האזרח והאדם מפני שימוש לא ראוי בסמכויות השלטון". איתן קרא לתחום בחוקה קווי גבולות ברורים בין הרשות השופטת לרשות המחוקקת ולרשות המבצעת.
ותיק הח"כים מציע לשנות את שיטת הבחירות, כך שהציבור יוכל לא רק לבחור במפלגה שהוא מעדיף אלא גם להשפיע על הרכבה הפרסונלי. "ככל שנעודד יותר אחריותיות של הנבחר כלפי הבוחר, כך נקבל בתמורה יותר אמון של הבוחר בנבחר", דברי איתן.

תאריך:  24/02/2009   |   עודכן:  24/02/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ח"כ איתן: "נכשלנו בכינון חוקה"
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
כשהכסא דבוק לתחת
המדינה לא חשובה  |  24/02/09 18:02
2
החוקים נוצלו לרעה עד תומם
מאר טווין  |  24/02/09 23:08
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
רונית נאור
גן השלושה (הסחנה) עורך תחרויות בהשתתפות הקהל בסגנון האולימפיאדה, ביוון העתיקה
גלית יצחק
כך עולה ממחקר שנערך בבית חולים סורוקה    ניתוח להצרת קיבה הפחית את שיעורי הסוכרת ויתר לחץ הדם בנשים בהריון
עופר וולפסון
העלייה - בחודשים נובמבר עד ינואר    עלייה של 6.5% ברכישות מוצרים כלליים כגון דלק וציוד מחשבים    ירידה נרשמה ברכישות מוצרי הלבשה וחשמל
עופר וולפסון
המשלחת האינדיאנית מאזור לואיזיאנה שבארה"ב תבחן שיתופי פעולה    אמריקנים ממוצא אתני אינדיאני החיים בשמורות נהנים מתנאים רבים של העדפה מתקנת
עידן יוסף
פרס מפציר בעבודה ובקדימה להצטרף לממשלת אחדות וקורא לכנסת להגיע עם הפלשתינים להסכם    ביקורת על ליברמן: "דין אזרח ערבי כדין יהודי"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il