טיסות ארוכות עלולות להיות מסוכנות לאנשים עם סוגים מסויימים של מצבים הקשורים ללב ולריאות, כמו גם לכל מי שעבר ניתוח לאחרונה. כך מזהירים חוקרים.
השינויים הסביבתיים והפיסיולוגיים המתרחשים במהלך טיסה מסחרית רגילה, עלולים לגרות או להחריף מצבים קרדיאליים וריאתיים קיימים. כך הזהירו חוקרים מהמרכז הרפואי 'Lahey Clinic' שבברלינגטון, מסצ'וסטס.
הם ממליצים לאנשים להתייעץ עם הרופא המטפל במידה שהם סובלים מבעיות בריאות משמעותיות לפני שהם עולים על מטוס.
הסכנה - ירידה בחמצן הירידה בלחץ המתרחשת כשהמטוס מגיע לגובה בו הוא משייט מקשה על הדם לשאת חמצן. רוב האנשים הבריאים יכולים להתמודד עם הירידה במידת הרוויה של החמצן, אך עבור אנשים עם מחלות הגורמות להם לסבול מרמת חמצן נמוכה מלכתחילה, כמו אמפיזמה (נפחת) או אי-ספיקת לב, היא עלולה להיות מסוכנת, במיוחד בטיסות שאורכות מספר שעות רב. הרופאים, לדברי החוקרים, צריכים לייעץ לאנשים אלו להביא עימם חמצן למטוס.
טיסה זמן קצר לאחר ניתוח יכולה לגרום לבעיות גם כן. וקיימת דאגה מיוחדת לאנשים שטסים במטרה לעבור ניתוח מסוים, לדוגמא אדם שטס לקנדה כדי לעבור ניתוח לייזר לתיקון ראייה או אחר שנוסע לאמריקה הלטינית כדי לעבור ניתוח פלסטי לא יקר. בכל פעם שמדובר בניתוח או בהליך שנעשים מבחירה, יש צורך לשאול את המנתח מהו הזמן הבטוח לטיסה.
טיסות ארוכות, המוגדרות כטיסות הנמשכות שמונה שעות ויותר, ידועות כמעלות את הסיכון להיווצרות קרישי דם קטלניים ברגליים. הסיכון לקרישי דם אלו גדול פי ארבעה במהלך טיסות ארוכות לאדם ממוצע, אנשים עם מצבים שעלולים לגרום להיווצרות קרישי דם נמצאים בסיכון גבוה עוד יותר.
האסטרטגיות הטובות ביותר למניעה של קרישי דם קטלניים אלו הם הגיון פשוט, כלומר, מניעת התייבשות, הימנעות מקפאין ומאלכוהול, עמידה ומתיחה, והליכה בתוך המטוס, וביצוע תרגילי מתיחה גם בישיבה. עבור רוב האנשים, אסטרטגיות אלו מספיקות כדי לצמצם את הסיכון.
מחלות מדבקות - מטוס בטוח אחת הדאגות הקשורות לטיסה, ממנה דווקא אין צורך לחשוש יותר מדי, היא הסיכון להידבק במחלה מדבקת. למרות שטיסות יכולות לתרום להתפשטות גיאוגרפית של מחלות במהלך מגיפה, הסיכון להידבק מזיהום, בדרך כלל מוגבל לאנשים היושבים במרחק שאינו עולה על שתי שורות מהחולה.
למעשה, בגלל שמטוסים משתמשים בפילטרים מיוחדים כדי לשמור על אוויר נקי בפנים המטוס, המטוס עשוי להיות דווקא בטוח יותר מצורות תעבורה המוניות אחרות, כמו לדוגמא אוטובוסים ורכבות תחתיות, לפחות כשמדובר בהידבקות בשפעת.