"אורפיאוס במטרו" הצגת יחיד על-פי שני סיפורים מאת חוליו קורטסאר ("כתב יד שנמצא בכיס" ו"טקסט בפנקס") אשר אוחדו לסיפור ולגיבור אחד.
עיבוד ובימוי: איגור ברזין, משחק: אורן ידגאר, נוסח לבמה: רועי חן בהשראת תרגומי יורם מלצר, עיצוב חלל ותלבושות: פולינה אדמוב, מוזיקה: יבגני לויטאס, תנועה: עירד מצליח, צילום וידאו: עידו הר, עריכת וידאו: קטיה שפליאביה.
סיפורו של אדם ללא שם וחסר עבר, העוסק בתחום המתמטיקה או הסטטיסטיקה ועל כן הוא "טוב במספרים", מתגורר בפריס ואת רוב יומו הוא מבלה במטרו כי יש לו הרבה זמן פנוי והוא מאוד בודד.הוא החליט שאת האשה המיועדת לו, הוא אמור לפגוש במטרו ולכן המציא לעצמו משחק שמורכב מכמה שלבים:
בחירת מסלול במטרו בו יש 15 תחנות לפחות שמתוכן ארבע יהיו הצטלבויות.
בשלב ראשון הוא ייכנס לקרון הרכבת ויבחר אשה שמוצאת חן בעיניו ואז יתפוס את מבטה וימתין לתגובה ממנה. בשלב השני המסלול שיבחר צריך להיות תואם למסלול האשה ואם הם עברו יחד את כל שלבי המסלול ויוצאים באותה תחנה – זאת האשה שהגורל בחר בשבילו.
יום אחד, הוא פגש אשה, התאהב בה במבט ראשון, עקב אחריה, אך ברגע האחרון היא יצאה מהמסלול שתכנן מראש. הוא הפר את הכללים שקבע וניגש להכירה. למרבית הפלא, היא נענתה לו ונרקם ביניהם רומן אפלטוני.
אבל, הוא החליט להתוודות בפניה על תוכניתו והציע לה לשחק את המשחק ולחפש זה את זו בעולם התת-קרקעי של המטרו. היא הסכימה.
במשך שבועיים הוא חיפש אותה, אך איבד אותה ואת עצמו.
האם יסתכן בניסיון לחשוף אותם או ייצא מהמטרו?
יונתן סיפור על אובדן, נטישה, וכוחה המרפא של אהבה ללא-תנאי.
אנה, אישה בשנות השבעים לחייה, מוצאת תינוק בן חודשיים שננטש במרפסת שלה. מבלי שתדווח לאיש, היא אוספת אותו לביתה ומגדלת אותו כנכדה, יונתן. אבל, כאשר היא הולכת לרשום אותו לגן טרום-חובה, שרותי הרווחה לוקחים ממנה את הילד. לאנה אין שום זכות חוקית להחזיק את יונתן, והיא נדרשת להכיר במלוא-משמעותו של המעשה שלה.
ביום בו דן בית המשפט בגורלו של יונתן, אנה מספרת, סוף סוף, את כל האמת על יונתן ועל עצמה.
הבן של יעקוב טיגנו את המוח רק לילדים שעלו מצפון אפריקה וארצות ערב. לא לילדים שעלו מאירופה. ועכשיו הם מתים. מסרטן. מאה אלף ילדים. אין לי יותר כוח למלחמות. אין לי גם זמן עכשיו למלחמות. אני רק יודע שהשיטה שלכם הורגת אותנו ויום יבוא והיא תהרוג גם אותכם.
סא"ל במי"ל אברם אבוקסיס נמצא במילואים ועומד להיכנס בכל רגע עם הגדוד שלו ללבנון בשנת 1982. (מלחמת שלום הגליל)
הוא מנסה להסתיר את כאבי הראש והסחרחורות שתוקפים אותו אבל המח"ט אינו מוכן לקחת אחריות ודורש ממנו לגשת לרופא ולהביא פתק שהוא בריא ויכול לצאת עם הגדוד למלחמה.
אברם הולך בעל כורחו לרופא כשהוא דחוק בזמן ונחוש לקבל ממנו את הפתק כדי לצאת ביחד עם החיילים שלו למבצע.
במהלך שהותו אצל הרופא מתגלים דברים בעברו שזאת לו הפעם הראשונה שהוא מדבר עליהם ומרשה לעצמו להיזכר בהם. העובדות שמתגלות מתחילות באירועים שקרו בעבר ויש להם השלכות ההווה הפרטי של אברם אבוקסיס ולהווה של כולנו.
חרדת טיסה מרדף סוריאליסטי בשדה התעופה אחר נוסע המסרב לעלות לטיסה.
ברוכים הבאים ל"חרדת טיסה" 372. אודי גיבור המחזה, מהנדס מובטל כבן ארבעים, נשוי + ילד, סובל מחרדת טיסה, נמצא בדרך לראיון עבודה בניו-יורק. ברגשות מעורבים, כשהוא מצויד בשנינות וביכולת הבחנה מקורית, הוא עובר את התחנות המקובלות בשדה התעופה. הוא מסרב לראות בכרטיס הטיסה גזרת גורל ועושה הכול על-מנת שלא למצוא את עצמו מהדק חגורות, בגובה עשרת אלפים רגל. כבן דור שני לשואה, עולם החרדות ואסוציאציות של אודי מושפע מזיכרון השואה ותחושת הרדיפה משתלטת עליו. אט, אט אודי שוקע לתוך הזיה פרנואידית המתפתחת לכדי מרדף סוריאליסטי ברחבי השדה.
ברגע האמת, לפני ההמראה, הוא לומד לראות ולקבל את האבסורד והמגוחך שבאנושי דבר המוביל אותו לקבל החלטה שתשנה את חייו. מסע בנבכי הפראנויה הישראלית.
כפיונת (שטיינברג) כפיונת, ילדה אוטיסטית בת 8, מאפשרת הצצה מלאת הומור לסיפור חייה המורכב, לאור התמודדותה עם מחלת הסרטן.
מבלי לשים לב, מגלה לנו כפיונת את עולמה העשיר והמיוחד. עולם המלא באופרות מפוארות וססגוניות, וכמובן בניצוצות קסם ובאמונה גדולה.
דרך עיניה אנו נחשפים לדמויות המלוות אותה באהבה רבה, כל אחת בדרכה שלה: הוריה, הנקלעים להתמודדות לא פשוטה עם מצבה של ילדתם וגם זה עם זו, וניצבים בפני בחירות אבסורדיות; גב' מרים המנקה, המטפלת בכפיונת באהבה גדולה ויחדיו הן יוצרות שפה משלהן; ד"ר ברנשטיין, הרופא המטפל בה ומכניס לחייה תקווה ומוזיקה יפה; וכמובן זמרות האופרה, המלוות את כפיונת בדרכה להגשים את חלומה להיות כמותן.
לולו - הרפתקה באושוויץ "Velcomen to Auschwitz. ...... Ring ring. Allo? Hail Hitler!! Yah. Vus Achn zis Dail Schlahhhh!! Mommy I am very busy now. Zis Ach Zis Ain!! I will clean my room later mommy!!"
מופע ליצנות של נערה באושוויץ הרוקדת עם תרנגולות ומשוחחת עם אלוהים.
המחזה "לולו - הרפתקה באושוויץ" נרקם בשנת 1944 באונגבר, הונגריה, באותו היום בו הנאצים פלשו לעיר ודחפו ליצנית עם משפחתה לרכבת המובילה לאושוויץ. לאחר הסלקציה הראשונה בה הופרדה מהוריה על-ידי הנאצים, מוצאת עצמה הנערה לבדה, מתמודדת עם המציאות החדשה ומנסה למצוא את הדרך לשרוד למרות הקושי הגדול.
בהצגה אנו מתוודעים לנערה בת ה- 16, החווה את סביבתה החדשה באמצעות משחקים, חלומות, ושיחות עם אלוהים ועל-ידי כך, באופן טבעי, חווה את האור ולא את החושך.
ההצגה מבוססת על שפת הליצן, משלבת בין היתר את שפת הג'יבריש ומלווה במוזיקה חיה מהבמה. הקהל נסחף לתמימותה של הליצנית הצעירה וחווה את השואה מנקודת מבט חדשה ואחרת.
ההצגה מבוססת על סיפורה האמיתי של עדנה דווידוף, סבתה של קארין קורט.
לנסקי (ביידיש) המחזה הינו דרמה בדיונית בהשראת דמויות וארועים הסטוריים המופיעים בספר " אבל הוא היה כל כך טוב לאמא שלו" חייו ופשעיו של גנגסטר יהודי (הוצאת גפן, ירושלים 2000, נכתב על-ידי רוברט רוקאווי).
סיפורו של מאיר לנסקי, יהודי, אחד מראשי המאפיה בניו-יורק, הפשע המאורגן של שנות ה-20. עלילת המחזה מתרחשת בזמן ביקורו של לנסקי בישראל בתחילת שנות ה-70. הוא מתרכז במאמציו של לנסקי לקבל אזרחות ישראלית באמצעות "חוק השבות" ובכך להתחמק מרשויות החוק האמריקניות שעמדו להכניס אותו לכלא.
לנסקי עושה חשבון נוקב עם מנהיגי מדינת ישראל שבגדו בו, לטענתו.
קברניט העץ "קדימה, סגרו את המפרש! שאבו את המים מהסיפון! השליכו כל חפץ מיותר מלבד התחמושת! עשו זאת במרץ! אם תאזל הצידה, אשליך אתכם אחד אחר השני!"
קברניט: מתוקף הסמכות האלוהית שניתנה לי כשליט האוקיאנוס והים: קברניט: אני משיא אותך לשנאתך, לאהוב אותה ולשנוא אותה. בטוב וברע, בעושר ובעוני, בחולי, ברעב ועד מוות.
בחדר ההמתנה לקראת ראיון עבודה, יושב לו מר וייס ומנהל עם עצמו סימולציה של הראיון. הכל יכול היה להסתדר אילולא התערבותו של אלטר אגו מטורף בשם קברניט העץ - יצור זעיר ומלא חימה, הקפטן של ספינת עץ מיניאטורית שנלחם כל חייו בסערה מדומה. יחדיו הם יוצאים למסע נקמה כנגד האנשים שפגעו בו: בוס פרנואיד, מזכירה אמהית, עובד וותיק בחברה, משפחה מנוכרת וכלב צ'יוואווה שידוע כזן מעצבן במיוחד.
הלילה על גבול היערות אדם צעיר, ככל הנראה ממוצא צפון אפריקני, אשר בליל שישי גשום בעיר גדולה ושוממת בצרפת מחפש בכל דרך אפשרית תקשורת אנושית למרות זרותו המתבטאת בכל היבט: חברתי, פוליטי, אתני, מיני.
מתוך רצונו למצוא לעצמו מקום בעולם והבנה למצבו, פונה גיבור המחזה לעובר-אורח, ספק מדומיין, ספק אמיתי. לעיתים בעצב ולעיתים בהומור, גיבור המחזה מעלה זיכרונות, שהנם אולי, לפחות חלקית, פרי הפנטזיה שלו בלבד, מהרהר על הא ועל דא, מתוודה על רגשותיו הסודיים. אולם אין ביכולתו ליצור קומוניקציה של ממש; המציאות שסביבו נשארת עוינת או אדישה לסבלו.
סיפורו של אדם אחד החי לצידנו, אך איננו יכולים לראות מחוסר פרספקטיבה, ולעיתים בשל חוסר הרצון להסתכל למקומות צדדיים וחשוכים.
תחושת הזרות, על מגוון סיבותיה והשלכותיה, מצויה בבסיס המחזה, ויש בה מן היסוד האוניברסאלי שמתאים לכל חברה ובכל זמן, ושבולט עוד יותר על-רקע העידן העכשווי ואופיו הגלובאלי. בדייקנות ובבהירות, מתאר קולטס את המצב האנושי כשהישרדות היא השאלה העיקרית.
קולטס חושף את המציאות, הוא לא מנסה להראות אותה כפטתית, או סנטימנטלית, היא אינה מולידה או מעוררת בנו שום נוסטלגיה, היא נשארת כמו שהיא: קשה, מפוררת ומרופטת, קרועה ומתומצתת, מעל לכל קטלנית אך גם מצחיקה. בכל אחד מן המחזות שלו הוא מנסה להבין את העולם שלנו ולספר עליו, באמצעות התיאטרון.
מיסטר סי.Mr. C. דרמה גֶנֶטִית אינטֶראקטיבית
"ואז אני הולך אל הבית המיוחד. והחקירה. בעצם זאת לא חקירה, זה מחקר. והם שואלים אותי, ושואלים אותי ושואלים אותי. ואני עונה. והם עונים. כולם עונים אותו הדבר. ואני לא יודע שזה אותו הדבר. רק אחר-כך אני יודע שזה אותו הדבר".
מיסטר סי הוא האיש הראשון ששוכפל גנטית והגיע לגיל העמידה. הוא משוחרר מן המעבדה לשאת את הרצאתו הראשונה. תוך כדי ההרצאה סיפור חייו נפרש באופן מפתיע.