X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
במכתב שדלף לעיתונות, נשיא ארה"ב הציע לדחות את התוכניות להצבת מערכת הטילים בפולין וברפובליקה הצ'כית במידה שרוסיה תנצל את השפעתה על טהרן רוסיה: תסכים רק אם התוכנית החדשה תעמוד בצרכים האירופים ותהיה מקובלת עליה
▪  ▪  ▪
זקוק לעזרת הרוסים [צילום: AP]

ארצות הברית עשתה תפנית דרמטית ביחסיה עם רוסיה אמש (יום ג', 3.3.09), בכך שהתחייבה לסגת מתוכנית מערכת ההגנה מפני טילים השנויה במחלוקת, בתמורה לשיתוף פעולה מצידה של מוסקבה, לריסון שאיפותיה הגרעניות של אירן.
במכתב שדלף לעיתונות האמריקנית, נשיא ארצות הברית ברק אובמה, אמר כי ארצות הברית תדחה את תוכניותיה להציב את המערכת בפולין וברפובליקה הצ'כית במידה שרוסיה תוכל לנצל את השפעתה על טהרן, שוושינגטון מאמינה כי היא קרובה לייצור נשק גרעיני.
נשיא רוסיה דמיטרי מדבדב, שאישר את קבלת המכתב, אמר כי למרות שלא מתנהלות שיחות בנושא בין שתי המדינות, הוא מקבל את הגישה בברכה. "שותפינו האמריקנים מוכנים לדון בבעיה וזו כבר נקודה חיובית", אמר במסיבת עיתונאים במהלך ביקורו בספרד. "לפני מספר חודשים, שמענו קולות אחרים - 'ההחלטה נעשתה, אין במה לדון, נעשה מה שהחלטנו לעשות'.
"כעת אני מקווה שהמצב שונה. אם הממשל החדש בארצות הברית פועל בהיגיון פשוט ומציע מבנה [הגנה מטילים] חדש שיעמוד בצרכים האירופים ויהיה מקובל עלינו, אנחנו מוכנים לדון בו", אמר.
אובמה, שנשאל על המכתב, לא הכחיש את שליחתו, אך ציין כי הוא לא כלל "הצעה קונקרטית". יחד עם זאת, הוסיף ואמר כי מניעת התחייבותה של אירן לנשק גרעיני "תפחית את הצורך בהגנה מפני טילים".

התחממות היחסים

המילים הפייסניות מצביעות על שינוי ראוי לציון מהאנטגוניזם שצבע את היחסים בין הבית הלבן לקרמלין לאורך התקופה האחרונה. בשנה שעברה, היחסים הפכו מתוחים בעקבות תוכניותיה של ארצות הברית להציב טילים במרכז אירופה, צעד שזכה להתנגדות מרירה מצד מוסקבה, שהתייחסה אליו כאיום לביטחון הלאומי שלה.
היחסים בין שתי היריבות הוותיקות הגיעו לנקודת שפל מאז נפילתו של הקומוניזם ובעקבות התערבותה הצבאית של רוסיה בג'ורג'יה, והביאו פרשנים רבים להכריז על תחילתה של מלחמה קרה חדשה.
אך בשבועות האחרונים, רוח חמימה יותר החלה לנשוב מהקרמלין לכיוון הממשל האמריקני החדש, שמתייחס אחרת לתוכנית הטילים, שהייתה אבן יסוד למדיניות ההגנה של הנשיא לשעבר, ג'ורג' בוש, במטרה להגן על המערב מפני תקיפה של מדינות אויבות כמו צפון קוריאה ואירן.
הצעתה של ארצות הברית לשיתוף פעולה עומדת בקנה אחד עם הצהרתו של אובמה כי 'ישפץ' את מדיניות החוץ האמריקנית וישפר את מערכת היחסים עם מספר מדינות.
אך למרות שהפשרת היחסים תתקבל בברכה הן בוושינגטון והן במוסקבה, אובמה ללא ספק ירצה לראות תוצאות מוחשיות להצעה לשיתוף פעולה. ריסון שאיפותיה הגרעיניות של אירן נמצא בראש סדר העדיפויות של מדיניות החוץ בממשל האמריקני החדש, שרואה באפשרות שאירן תחזיק בנשק גרעיני איום הן לביטחון האזור והן לביטחון ארצות הברית.
למרות שהיא מכחישה בעקשנות כי יש בכוונותיה לפתח פצצה גרעינית, אירן דחתה פניות חוזרות ונשנות ממועצת הביטחון של האו"ם.
האמריקנים היו רוצים שמוסקבה, הנהנית מהשפעתה על טהרן ומסייעת לה בבניית תחנת הכוח הגרעינית, תניא את אירן משאיפותיה הגרעינית.

תאריך:  04/03/2009   |   עודכן:  04/03/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יפעת גדות
מעוצמת הפיצוץ נהרגו 13 עוברי אורח תמימים, בהם ילדים ובני נוער שהגיעו לחגוג את חג פורים בקניון
איציק וולף
מזכ"ל העבודה מגלה כי יו"ר המפלגה הבהיר באופן שאינו משתמע לשתי פנים שאינו מקיים משא-ומתן לכניסה לממשלת נתניהו    "לא יעשה 'מעשה דיין'"
יפעת גדות
מרפאה לטיפולי פוריות בלוס אנג'לס מציעה שירות חדש שיאפשר לזוגות לבחור את המאפיינים הפיסיים של התינוק שלהם, כולל צבע העיניים והשיער
יפעת גדות
להסוות רעשים מטרידים
איריס פרחי
לדבריה, הפעולות בוצעו ללא הסכמתה ונגרם לה נזק ממוני    בנק הפועלים השיב שהתובעת הורתה לו לקנות ניירות ערך מסוג פריזמה וחויב בתשלום הנזק הישיר
רשימות נוספות
"מחויבות לשיחות ישירות עם אירן"  /  מאיה שני
"להדק הסנקציות על אירן"  /  איציק וולף
נוק-אאוט לאירן: פוצח סוד הגרעין  /  עידן יוסף
בלבול וחוסר הכרעה בנושא אירן  /  אמילי לנדאו
לווין אירני בחלל, מבט על  /  יפתח שפיר
פשעי מלחמה  /  ענבל בר-און
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il