X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
המציאות בשטח ביום האישה הבינלאומי

הרעה קשה בזכויות נשים עובדות

ניתוח מגדרי של סקירת עמותת "קו לעובד" ל-2008 מעלה כי הפגיעה במקצועות ה"צוארון הורוד" הנחשבים נשיים הייתה קשה במיוחד השנה
▪  ▪  ▪
סובלות בעבודה [אילוסטרציה: פלאש 90]
"בעבודתי בסופר עבדתי כ-10 חודשים, הייתי עובדת טובה, ואף פעם לא התלוננתי. כאשר הגעתי לסניף לקבל את תלוש השכר, לתדהמתי הורידו לי 450 שקל על חוסר בגין צ'ק חוזר. אני חייבת לציין: המנהל עצמו או כל גורם בעל סמכות לא אמר לי דבר כזה בתחילת עבודתי שם. כמה ימים אחרי שהתחלתי לעבוד שם, פשוט שאר הקופאיות החלו לדבר על זה. חשבתי כי הן צוחקות אך לתדהמתי בתלוש הראשון ירד לי 250 שקל על חוסר בקופה (היות וזה מזומן אין שום הוכחה!)"

עמותת "קו לעובד" מפרסמת (יום א', 8.3.09) את הסקירה השנתית המסכמת את פניות העובדים לעמותה בשנת 2008. עלייה גדולה נרשמה השנה בכמות התלונות מתחום החינוך והרווחה על-ידי עובדות שאינן מועסקות במגזר הציבורי, או מועסקות באופן עקיף במגזר הציבורי. מספר העובדות במסגרות חינוך שפנו ל"קו לעובד" בדואר האלקטרוני או לקווים החמים, היה השנה אף גבוה יותר ממספר המתלוננים מתחום קבלני הניקיון והשמירה. על-סמך הפניות ל"קו לעובד", נראה כי דווקא מגזר זה, שבו ריבוי עובדות, חשוף להפרת חוק עבודת נשים ולפיטורים מפלים. תת-מגזר בולט לרעה בענף זה, הינו מגזר העובדות הבלתי מקצועיות במערכת החינוך בעיקר - סייעות, מלוות, משגיחות בבחינות וכו'.
אחת התופעות העולות מהתלונות היא פיטורים בחודשי הקיץ המונעים מהן שכר בתקופה בה אין לימודים. מתוך מערך עובדי החינוך והרווחה הפגיעים, נראה כי ניתן למצוא תת-מגזר פגיע במיוחד, על-פי הפניות השנה. מדובר במגזר החינוך והרווחה החרדי.
מקצועות צווארון ורוד
ניתוח מגדרי של פניות העובדים מעלה תמונה עגומה ביותר ביחס לכמה ענפי "צווארון ורוד" המוגדרים כ"נשיים", ובראשם מקצועות החינוך והרווחה. מן הסקירה עולה כי כל התחומים המועדים ביותר לפגיעה בתחום חוקי העבודה למעט ענף השמירה והאבטחה, הם ענפים הנחשבים "נשיים" (חינוך, טיפול ורווחה; כוח האדם הפקידותי; מכירות וזבנות; מלצרות וכו').
העובדות במסעדות, בבתי קפה, בחנויות, ברשתות קוסמטיקה, במרכולים ונקודות מכירה הפנו ל"קו לעובד" את הפניות החמורות ביותר שהגיעו השנה לקו והן כוללות הלנות שכר קבועות או סירוב לשלם שכר, אי תשלום שכר מינימום, קנסות, יחס רע ומשפיל, סירוב לתת חופשה, אי מתן יום מנוחה שבועי ועוד. תופעות קיצוניות כגון תשלום שכר ב"תווי קנייה" לרשת שבה מועסקת העובדת, הינו רק דוגמה אחת לשלל הפרות בתחומים הללו. להבדיל מענפי החינוך והרווחה, ענפים אלה הינם ענפים נשיים לאורך תקופה ארוכה ביותר, ככל הנראה מאז ומתמיד, וכך גם אופיים הזמני, הקטוע, הבלתי יציב ובלתי בטוח.
עו"ד מיכל תג'ר, עורכת הסקירה ועובדת ב"קו לעובד" אמרה כי "היעדרה של התארגנות עובדים, לצד היעדר מוחלט של יציבות וביטחון תעסוקתי שחשו כל העובדים שפנו אלינו, הביאה לחולשה גדולה של העובדים, בכל התנהלותם מול המעסיק".
מעסיקים כל-יכולים
תג'ר מתארת את המעסיקים שעובדיהם פנו ל"קו לעובד" ככמעט כל-יכולים. "הפרות חוק קטנות כגדולות, הם בטווח האפשרויות הבלתי מוגבלות של המעסיקים. בלתי מוגבלות - כי איש אינו מגביל אותן: לא העובד - החרד למקום העבודה; לא ארגון עובדים שאינו קיים, ולא רשויות השלטון חסרות השיניים".
הסקירה של "קו לעובד" נגזרה מ-5,500 פניות של עובדים לעמותה בשנה.

פגיעות במיוחד: בחינוך החרדי, בהריון ומלצריות
מנוצלות. נשים בחינוך החרדי

"חברתי לעבודה הייתה בהריון. לפני מספר שבועות, יום אחד היו לה דקירות חריפות בבטן. היא התקשרה למנהל והודיעה שלא תוכל להגיע למשמרת והוא הסביר לה שאם לא תגיע תיקנס על סך 450 שקל, למרות שהיא אמרה שהיא תשיג אישור מחלה. הוא הודיע לה שאישורי מחלה לא תקפים. כמובן שהיא הלכה לעבוד באותו יום ונפל לה התינוק"

  • מתוך מערך עובדי החינוך והרווחה הפגיעים, נראה כי ניתן למצוא תת-מגזר פגיע במיוחד, על-פי הפניות השנה. מדובר במגזר החינוך והרווחה החרדי, מגזר בו נראה, על-פי כמה פניות, כי ידם של המעסיקים קלה במיוחד על הדק הפרות החוק. העובדות שפנו במגזר זה הועסקו בגני ילדים, במקלטים לנשים חרדיות, בבית יתומות, בפנימייה לילדים בסיכון, במרכז החלמה לאישה חרדית אחרי לידה, וכן ברשת לבתי ספר יסודיים, תיכוניים, ישיבות וכיוצא בכך. בין ההפרות שתוארו על-ידי עובדים בגופי חינוך חרדיים: הלנות שכר הנמשכות חודשים (בפנימייה חרדית); ניכויים קבועים מהשכר כ"מעשר" לעמותה המעסיקה את העובדים; סירוב לתת חוזה עבודה או הודעה על יחסי עבודה; ואי תשלום שכר מינימום.
  • נשים בהריון הן אחת הקבוצות המועדות לפגיעה ולהתנכלות בשל מחלה. החוק אומנם מגן עליהן מפני פיטורים בהריון, אולם ההריון על סיבוכיו, השלכותיו על בריאות האישה או הרגשתה הכללית והבדיקות הנלוות לו, מהווה תקופה ארוכה למדי בה מועדת אותה אישה להפסיד ימי עבודה. לכן, מרבית פניות שעסקו ביחסם של מעסיקים להיעדרות מפאת מחלה, היו פניותיהן של נשים הרות.
  • נתח לא מבוטל מהפונות שביקשו ייעוץ בשנת 2008, הועסקו במסעדות ובבתי קפה, ונראה כי ענף זה עדיין מרכז הפרות חמורות של חוקי העבודה. נוהג התשרים ("טיפים") בישראל מנוצל, עדיין, בידי מעסיקים המנהלים מסעדות ובתי קפה, כדי לחמוק מתשלום שכר או זכויות מגן נלוות למלצרים, ולמעשה מרכז שאלות רבות, המשקפות דרכים מגוונות למדי של מעסיקים להתמודד עם הנושא הזה. בעיה שכיחה נוספת המעסיקה עובדים במסעדות ובתי קפה, היא אי תשלום שכר עבודה בהתנסות, או התלמדות, דבר שעודנו שגור ביותר בתחום זה. תופעה נוספת שתוארה על-ידי עובדות במסעדה, היא אי תשלום שכר לעובד שעזב את העבודה בתום תקופה קצרה.

תאריך:  07/03/2009   |   עודכן:  08/03/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הרעה קשה בזכויות נשים עובדות
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
פניות קשות של גברים גרושים.. ל"ת
אני חי  |  8/03/09 02:25
2
תעמולה -- לא להאמין לאף "נתון" ל"ת
גיל רונן  |  8/03/09 06:18
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עידן יוסף
המסורבת הפעם היא נציגת ICC ישראל לכינוס הבנקאים העולמי של הארגון
מחלקה ראשונה
חברת התעופה הלאומית של ארגנטינה דיווחה כי נשיאה, חוליו אלאק, נפגש בימים האחרונים עם מנכ"ל אל על, חיים רומנו במטרה לבחון חתימה על הסכם שיתוף פעולה בתחומי הנוסעים והמטען
מחלקה ראשונה
אחרי 4 שנות נתק נותנת וושינגטון הזדמנות נוספת לסוריה ומסכמת יום של שיחות בונות ומקיפות    אירן הוזמנה על-ידי ארה"ב לוועידה אזורית
מאיה חסון
יצחקי בישל, ברוכיאן כבש - האלופה עדיין לא אמרה את המילה האחרונה
מאיה שני
ממצאים חדשים של מחקר בן 5 שנים על אנטישמיות בספרי לימוד אמריקניים מצביעים על כ-500 סילופים שיטתיים בחומר
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il