רכבת ישראל בוחנת את ההשתלמות להקמתה של רכבת קלה מעכו לכרמיאל. עדיין לא הוחלט אופי הרכבת שתחבר בין הערים, דרך צומת אחיהוד. לאחר בחירת סוג הרכבת - קלה או כבדה - יהיה ברור גם אלו מסילות להניח. עד כה דובר רק על רכבת קלה לנצרת.
נכון להיום מדובר במסילה כפולה שתסתעף ממסילת החוף שבאזור תחנת הרכבת התפעולית בנעמן (בין קריית מוצקין לעכו) לעבר כרמיאל. משך הנסיעה המתוכנן מתחנת לב המפרץ לכרמיאל צפוי לארוך כ-32 דקות.
קידום זמינות הרכבת יהיה בעלות 80 מיליון שקלים וביצועה כ-2.5 מיליארד. קו זה הוקפא בשנת 2006, וההתקדמות בנושא נעשית בעצלתיים.
עיכוב תשתיות בעיר עפולה בקו מסילת העמק המתוכנן מדובר על קידום זמינות בשווי של 250 מיליון שקלים וביצוע צנוע של כ-2.5 מיליארד. בעבר דובר על קו כפול לנוסעים וקרונות משא, וכיום מדובר על קו בודד ללא משא.
החסמים העיקריים כיום הם בדיקה תכנונית חדשה של תוואי הכביש שבין תל קשיש ליגור. כפי הנראה קיימת כוונה להצמיד אותו לכביש הראשי. חסם נוסף הוא דרכי הגישה המוגבלות לתחנה בעפולה. על הפרק עומדת שאלת ההשתלמות בהקמת תשתיות חדשות שיאפשרו דרכי גישה.
קו מהיר לירושלים במאבק שבין הארגונים הירוקים לרכבת ישראל על נחל מתלה, שולפת הרכבת טיעון, שמידת מהימנותו אינה ברורה דיה, ולפיו אי התחלה בביצוע הקו המהיר שבין תל אביב לירושלים כבר ביולי-ספטמבר השנה, הזמן בו אמורה המועצה הארצית במשרד הפנים להכריע בנושא, יעכב את הפרויקט. לטענת הרכבת, המבקשת מזה זמן להוציא צו לתחילת העבודות בקו, נוצר חלון הזדמנויות לרכש מוזל של מכונות באירופה. מתכונת מסויימת בעניין הקו המהיר לירושלים סוכמה עם משרדי התחבורה והאוצר, וכל שנדרש הוא קידום ההליך הסטטוטורי.