X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
מאבק בין ישראלי לאישה גרמניה על בנם הוכרע - האם ובנה יהגרו לגרמניה בית המשפט העליון: ההגירה היא לטובת הילד אין להפוך את האם לאסירה בארץ
▪  ▪  ▪
ישראל אינה מולדתה [צילום: AP]

חג פסח אחרון בארץ. בית המשפט העליון התיר (יום א', 5.4.09) על דעת רוב של השופטים אשר גרוניס, המשנה לנשיאת בית המשפט העליון אליעזר ריבלין, השופטת מרים נאור והשופט יורם דנציגר, לאם גרמניה ובנה הישראלי להגר לגרמניה. התנגדו להחלטה נשיאת בית המשפט העליון דורית ביניש, השופטת עדנה ארבל והשופט אליקים רובינשטיין. בהחלטה להתיר לאם להגר, באה לידי סיומה פרשת "משפט שלמה", מאבקם בן כחמש שנים בין אם גרמניה לאב ישראלי על מקום מגורי בנם בן 7.
השניים נפגשו בזמנו בהודו, התאהבו, נישאו, גרו בארץ ואף נולד להם ילד. ברבות הימים נפרדה החבילה והאם ביקשה לחזור לגרמניה עם בנה. האב התנגד להגירת בנו בין היתר טען באמצעות באי-כוחו עוה"ד שמעון שובר ושמואל מורן כי בכך תיפגע זכותו להפגש עם בנו. הוא אף טען כי בנו גדל כל חייו בארץ, תרבותו ישראלית והגירתו תגרום לניתוקו מהתרבות והסביבה הטבעיים שלו ותאלץ אותו לחיות עם בני משפחתה הגרמניים-נוצרים של גרושתו.
מנגד האם טענה באמצעות באי-כוחה עוה"ד בני דון יחיא, פרופ' דב פרימר, עו"ד לימור סויסה ועו"ד מורן פרוינד כי ישראל אינה מולדתה ותרבותה והיא מבקשת לחזור לבנות את חייה בארצה ולהמשיך בעבודתה כדיילת.
האב הפגין מול בית המשפט
במהלך המאבק, הוגשו חוות דעת סותרות של מומחים והערכאות השונות הפכו זו את החלטת זו. לפני כשנה החליט בית המשפט העליון כי יש לאפשר לאם להגר לגרמניה. אך האב הגיש בקשה לדיון נוסף בהרכב מורחב ואף הפגין מול בית המשפט העליון.
כאמור, שופטי הרוב בהרכב המורחב פסקו (א') שוב, כי יש לאפשר לאם להגר עם בנה לגרמניה. השופט גרוניס כתב כי בהחלטה עמדו לנגד עיניו מספר הנחות יסוד: כי המשמורת הוענקה לאם, כי האב אינו יכול לגדל את הילד בעצמו וכי "זיקתה היחידה של האם לארץ נובעת משהותו של הקטין". השופט הוסיף כי לאם מסוגלות הורית טובה יותר וכי קיימים "סימני שאלה" באשר למצבו הרגשי נפשי של האב "כעולה ממכתבה של אמו לתביעה וכן תכתובת דואר אלקטרוני". השופט הדגיש כי הגירת האם היא לטובת הילד שכן "בחינת טובת הילד אינה יכולה להתבצע במנותק מבחינת השפעת ההגירה על הוריו".
אסירה ואומללה בארץ
בהקשר זה, כתב גרוניס "יש לתת משקל לזכותו של ההורה המשמורן לקבוע את מהלך חייו, להמשיך את חייו ולפתוח בדרך חדשה וזאת לצד זכותו של ההורה שאינו משמורן לקשר רציף עם הילד". גרוניס כתב עוד כי "תרבותה של האם, דתה, שפתה, משפחתה, עבודתה, כולם קושרים אותה לגרמניה... הישארותה בארץ בה היא מרגישה זרה ולא שייכת, אסירה ואומללה.. עלולה לפגוע גם בילד".
הוא הודה כי הילד יחווה את קשיי ההגירה אך קבע כי בהתבסס על חוות דעת מומחית, לילד יש "כוחות פנימיים חזקים כך שיש להניח שיעמוד בקשיים אלו". כדי לרכך את המכה עבור האב, שיפר השופט את הסדר הראייה עם בנו. השופט קבע כי שהותה של האם, בבואה לארץ 4 פעמים בשנה, תימשך שבועיים ולא שבוע כפי שנקבע קודם לכן. בית המשפט הורה לאפשר לילד לחגוג את חג הפסח בארץ ולאחר מכן יהגר עם אמו לגרמניה.
לא הובטח חינוך יהודי
השופט אליקים רובינשטיין, אשר התנגד להתיר את ההגירה, כתב בהחלטה כי "רף השמירה הראוי על זכויות האב.. לא הושג לעת הזו". לדבריו ההתנייה לאישור ההגירה הייתה בין היתר השגת "צו מראה" בגרמניה באשר להסדרי ראיה שכללו ביקורים הדדיים והתחייבות להחזרה לדיון בבית משפט בארץ. "ההתניה לא מומשה", וכך "גם לא קוימה הבטחת האם בבית משפט למשפחה בנוגע ללימודים [חינוך יהודי, ר.א.] ודברים הנאמרים בבית משפט אינם מילים בעלמא". השופט הדגיש כי סוגיית מיסוד הקשר הראוי של האב עם בנו "אינו מוסדר באופן משביע רצון והוא אינו חש ביטחון".

דנ"א 9201/08
תאריך:  06/04/2009   |   עודכן:  06/04/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
בתום 5 שנים: האם ובנה יהגרו לגרמניה
תגובות  [ 4 ] מוצגות  [ 4 ]  כתוב תגובה 
1
האם הילד יהודי
שי פעיל  |  6/04/09 23:45
2
מצבו הרגשי - נפשי של האב.
מנפגעי מקייס  |  7/04/09 07:07
3
טובת הילד כעלה תאנה
יניב46  |  7/04/09 09:34
4
ילד זקוק גם לאבא
אב גרוש  |  7/04/09 11:28
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מערכת אתר ספורט 5
1:2 ביתי על קרית אתא. גם באר שבע עם רגל וחצי בליגת העל אחרי 0:3 בנצרת
איציק וולף
נשיא המדינה נפגש עם משלחת חברי קונגרס אמריקניים החברים בתת הוועדה לעניינים אסטרטגיים וניסה לשכנעם לפעול להטלת סנקציות נוספות על טהרן    חברת הקונגרס טאושר: ממשל אובמה יפעל בתחכום המתבקש
עידן יוסף
המארגנים הגישו בקשה באיחור, והוועדה לשמירת הסביבה החופית דחתה את הבקשה    המארגנים: הפסטיבל יתקיים כרגיל
אייל גרוסברד
דדד
מערכת אתר ספורט 5
המתעמל הישראלי שזכה בארד באליפות אירופה נחת בנתב"ג וסימן מטרות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il