X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
המעסיקים פסימיים וצופים החמרה באבטלה מאזן התעסוקה ברמה הנמוכה מאז 2001 מספר המפוטרים ברבעון הראשון הסתכם ב-83 אלף איש
▪  ▪  ▪
שירות התעסוקה: המצב מחמיר [צילום: פלאש 90]

מספר המעסיקים הפסימיים במשק גדל לאחרונה והערכותיהם לחודשים הקרובים בנוגע להתפתחויות הצפויות בפעילות הכלכלית ובכוח אדם הפכו לשליליות יותר, כך עולה מניתוח שנערך בימים האחרונים במינהל מחקר וכלכלה במשרד התמ"ת. הניתוח מתבסס על ממצאי סקר מעסיקים לרבעון הראשון של שנת 2009 במגזר העסקי.
מאז פרוץ המשבר, פוטרו בארץ 60 אלף עובדים. ברבעון הראשון של שנת 2009 פוטרו בממוצע לחודש כ-15 אלף עובדים, פי 2.5 מפוטרים ביחס לממוצע החודשי ברבעון האחרון של שנת 2008.
מספר המפוטרים עלה מ-58 אלף ברבעון הקודם ל-83 אלף ברבעון הנוכחי. הירידה בביקוש לעובדים וההרעה במצב מאזן התעסוקה הקיפה את כל ענפי המשק ופגעה בעסקים קטנים וגדולים.
ירידה של 16% במשרות הפנויות
ברבעון הראשון של שנת 2009 עמד מספר המשרות הפנויות על 20 אלף משרות בממוצע ליום, זוהי ירידה של 16% לעומת הרבעון הקודם. מאז תחילת המשבר(ספטמבר 2008) ירד מספר המשרות הפנויות ב-56%.
מספר המשרות הפנויות הכולל מנוכה עונתיות, ללא ענפי הבנייה והחקלאות, עמד בממוצע יומי על כ-20.1 אלף משרות, ירידה של 15.9% לעומת הרבעון הקודם וירידה של 64.1% לעומת הרבעון המקביל אשתקד.
הירידה במספר המשרות הפנויות ברבעון הראשון של השנה אפיינה במיוחד את הענפים: תעשיה (20%-), מסחר (34%-), שירותים עסקיים (24%-) ושירותי אירוח ואוכל (17%-).
מאזן התעסוקה בשפל מאז 2001
מאזן התעסוקה נמצא ברמתו הנמוכה ביותר מאז שנת 2001 והוא מסמן כי ייתכן שנראה עלייה משמעותית בשעורי האבטלה כבר ברבעונים הקרובים.
מספר המשרות שאוישו במהלך חודשי הרבעון הראשון ירד ב-11.1% בהשוואה לרבעון הקודם לו, בעוד שמספר העובדים שנפלטו עלה ב-1.7%. כתוצאה מכך, המשיך לרדת מאזן התעסוקה (איושי משרות פחות פליטת עובדים) ועמד על מאזן שלילי (יותר פליטות עובדים מאיושי משרות) של 31.7 אלף משרות.
מדובר בהחמרת המצב לעומת הרבעון הקודם, שעמד על מאזן שלילי של 13.8 אלף משרות, וירידה חדה עוד יותר בהשוואה למאזן חיובי של 17.6 אלף ברבעון המקביל אשתקד.
ההתמתנות בשוק העבודה מוצאת את ביטויה גם בדיווח מעסיקים על ירידה בקושי לאייש משרות פנויות ועל משך זמן קצר יותר בו נותרות המשרות פנויות בטרם יאוישו. משך הזמן בו משרה הייתה פנויה עמד ברבעון הראשון על 2.9 שבועות לעומת 3.8 שבועות ברבעון הקודם ו-3.3 שבועות ברבעון המקביל אשתקד.
ירידה חדה בביטחון העובדים
ממצאים אלה על משך הזמן המתקצר שבו נותרו המשרות פנויות מצביע על ירידה בקושי למצוא עובדים ועל התחרות הגבוה על כל משרה. בנוסף לכך, הוא יכול לרמז כי גם ברבעונים הבאים נמשיך לראות רמה נמוכה של ביקוש לעובדים.
אחד הפרמטרים הבוחנים את תחושת הביטחון התעסוקתי של העובדים הינו נכונותם לוותר על משרות ביוזמתם לשם החלפתן באחרות, ככל הנראה טובות יותר. שיעור פליטת העובדים הנעשית מיוזמת העובדים, מתוך סך הכל פליטות העובדים, ירד מרמה של 60.1% ברבעון הרביעי לרמה של 45.7% ברבעון הראשון.
ממצא זה מעיד על ירידה חדה בביטחון של העובדים ביכולתם להחליף משרות ביוזמתם. יתרה מזאת, הוא אף מדגיש את העובדה כי לא רק שחלה עלייה בפליטות העובדים ברבעון זה, אלא שרובה של העלייה בא כתוצאה מפיטורין ולא מיוזמת העובדים.
פסימיות בנוגע לעתיד
ניתוח נתוני הרבעון הראשון של 2009 מלמד כי הציפיות לגידול בפעילות ולגידול במצבת כוח-אדם ברבעון הבא המשיכו להיות שליליות ואף העמיקו, כך שגבר מספרם של המעסיקים הפסימים על האופטימים. במאזן ציפיות כוח-אדם (אחוז הצופים עלייה במצבת כוח-האדם ברבעון הבא פחות אחוז הצופים ירידה) נרשמה ירידה והוא עמד על 4.8- נקודות אחוז לעומת 2.1- נקודות אחוז ברבעון הקודם ומאזן חיובי של 7.6 נקודות אחוז ברבעון המקביל אשתקד.
במקביל, נרשמה ירידה חדה עוד יותר במאזן הציפיות לגידול בפעילות העסקית והוא עמד על 25.6- נקודות אחוז לעומת מאזן שלילי של 12.8- נקודות אחוז ברבעון הקודם ומאזן חיובי של 6.8נקודות אחוז ברבעון המקביל אשתקד.
ראוי לציין כי הציפיות נתפשות כמשתנה מקדים לשינויים במשק ולכן הן מעידות על מידת ביטחונם של המעסיקים במצב המשק ועל מידת רצונם להמשיך ולגייס עובדים ברבעונים הבאים. הירידה החדה בציפיות מאותתת על רמה נמוכה של ביקושים לעובדים, מאזן תעסוקה שלילי ורמה נמוכה של פעילות גם ברבעונים הבאים.
בדיקה של מספר המפוטרים (הפסקות עבודה ביוזמת המעסיקים) מעידה כי בשני הרבעונים האחרונים, מאז החלה האטה בשוק העבודה, גדל מאוד אחוז המפוטרים ביוזמת המעסיקים ובסך-הכל פוטרו בתקופה זו בשל המשבר 60 אלף עובדים. ברבעון הראשון של השנה פוטרו בממוצע לחודש כ-15 אלף עובדים, פי 2.5 מפוטרים ביחס לממוצע החודשי ברבעון האחרון של שנת 2008.
התרחבות הציפיות הפסימיות של המעסיקים יחד עם המשך ההאטה הצפויה בכלכלה העולמית מחזקות את ההערכה שצפויה כבר ברבעון הנוכחי ובבאים אחריו - התרחבות משמעותית בממדי האבטלה בישראל. יצויין כי תחילתו של הגידול באבטלה מצא את ביטויו כבר בנתוני האבטלה של חודש ינואר 2009 שהגיע ל-6.8%. על-פי הערכתנו, שיעור האבטלה ברבעון הראשון יגיע לכ-7.5% בהשוואה לכ-6% לפני כחצי שנה על-פי נתוני הלמ"ס.

תאריך:  21/04/2009   |   עודכן:  21/04/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
60 אלף מפוטרים מאז פרוץ המשבר
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
לפואד יש תוכנית חפ לפ! יפתור
הזקן מאשקלון  |  23/04/09 09:16
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עופר וולפסון
הפרס היוקרתי ביותר בעיתונות הוענק לאתר אימות מידע שעסק בבחירות לנשיאות    הניו-יורק טיימס גרף 5 פרסים, בין השאר על חשיפת קשרים בין גנרלים לחברות מסחריות שהרוויחו מהמלחמה בעירק
אלעזר לוין
הלוואה ל-21.5 שנה צמודה למדד בריבית 4.25%, לכיסוי ההשקעה בכביש 431    ההלוואה קיבלה דירוג גבוה ממעלות ומחליפה מימון לטווח קצר    אישור סופי לבטיחות המעקות
איריס בר-טל
במקביל חלה ירידה ברכיב המזומן והפיקדונות של הציבור    בעיצומו של המשבר ירד הרכיב המנייתי של הציבור בכ-7% לרמה של 13%    הציבור כמעט שלא פדה מניות בחו"ל
עכבר העיר און ליין
מייסי גריי חוזרת בפעם השלישית להופיע בישראל, והפעם בלילה לבן בירושלים, כחלק מחגיגות יום הסטודנט ויום ירושלים    עוד יופיעו: שלום חנוך במופע זריחה, יהודית רביץ עם עלמה זהר ועוד
יפעת גדות
נשים שהניקו יותר משנה היו בסבירות נמוכה ב-10% לפתח התקפי לב ושבץ לעומת נשים שמעולם לא הניקו    גם הנקה לתקופה שאינה עולה על חודש הורידה את הסיכון למספר מצבים בריאותיים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il